ایران در شرایط اضطرار مذاکره نمی‌کند

۱۳۹۷/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۴۹۰

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی چین تاکید کرد که ایران در شرایط اضطرار با امریکا مذاکره نمی‌کند و این امریکایی‌ها هستند که باید به میز مذاکره بازگردند. به گزارش ایرنا ظریف در این مصاحبه که جمعه شب از شبکه فونیکس پخش شد، در مورد چالش‌های پیش رو میان ایران و امریکا گفت: شرایط و روابط به همین حالت چالشی ادامه خواهد یافت و بعید می‌دانم امریکایی‌ها با وجود همه تصمیم‌گیری‌های نابخردانه‌ای که داشته‌اند، تصمیم بر تشدید این حالت در روابط خود با ایران بگیرند. ظریف افزود: ما برای هر شرایطی آماده هستیم و مردم ایران نشان داده‌اند با جدیت از کشورشان دفاع می‌کنند و ما دنبال درگیری نیستیم و بعید هم می‌دانم کس دیگری هم دنبال درگیری باشد.

   با امریکا مذاکره نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سئوال که تحلیلگران چینی معتقدند ایران بعد از شش ماه چاره‌ای جز مذاکره با امریکا ندارد، گفت: فکر می‌کنم تحلیلگران چینی بعد از شش ماه، تحلیلشان را عوض می‌کنند. ما هیچ‌وقت در شرایط اضطرار با امریکا مذاکره نخواهیم کرد، طرفی که از مذاکره خارج شد، ایران نبود، امریکایی‌ها تا هشت ماه قبل در برجام حضور داشتند و با ما مذاکره می‌کردند ولی آن را ترک کردند و خودشان باید به مذاکره برگردند. ظریف اظهار داشت: فکر می‌کنم تحلیلگران چینی به این نتیجه خواهند رسید که امریکا چاره‌ای ندارد جز اینکه تصمیم خود را عوض کند. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: امریکا نمی‌تواند جلو صادرات نفت ایران را بگیرد و اگر بخواهد جلو صادرات ما را بگیرد، مجبور است وارد سیاست‌هایی شود که دنیا را به آشوب خواهد کشاند.

   پیش بینی امروز را می‌کردیم

او در پاسخ به این سئوال که اگر سه سال پیش که برجام را امضا کردید می‌دانستید امریکا از آن خارج می‌شود چکار می‌کردید؟ گفت: اگر به سه سال قبل بر می‌گشتیم حتما سختگیری بیشتری انجام می‌دادیم. ظریف ادامه داد: اما اینطور نیست که سه سال پیش، پیش بینی احتمال امروز را نداشتیم ولی آیا اینکه می‌شد به یک توافق بهتر از توافق فعلی رسید به نظر من دشوار بود. او تصریح کرد: اگر امروز بخواهیم توافق را دوباره بنویسیم اولا که بعید می‌دانم امکان رسیدن به توافق وجود می‌داشت و اگر هم بتوانیم به توافق برسیم چیزی شبیه توافق سه سال پیش می‌بود.

   چین مهم‌ترین طرف تجاری ایران است

ظریف در پاسخ به سئوالی در مورد وضعیت ساز و کار مالی اروپا با ایران تاکید کرد سیاست خارجی ما سیاست واکنش به اروپا نیست اروپا هم مهم‌ترین طرف تجاری ما نیست مهم‌ترین طرف تجاری ما چین، روسیه و همسایگان ما هستند ما با این کشورها مکانیسم‌های خود را ایجاد کرده ایم. او گفت: البته ما به دنبال این نیستیم که با کشورهای اروپایی ارتباط نداشته باشیم معتقدیم کشورهای اروپایی نیز مانند چین و روسیه باید وظایف خود را در برابر برجام نشان دهند و اگر این کار را نکنند بیانگر این است که اروپا نمی‌تواند طرف قابل اعتمادی برای دنیا باشد. ظریف تاکید کرد با این حال ما نمی‌خواهیم روابطمان را با دنیا به هم بزنیم و روابط را با کشورهای همسایه و چین و روسیه ادامه خواهیم داد. رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران افزود: اروپایی‌ها هم به ما گفتند که با وجود مخالفت‌های امریکا مشغول کار روی «ساز و کار مالی» هستند ولی ما هیچ‌وقت منتظر اروپا نبودیم و اکنون هم منتظر نیستیم.

   فرزندانم در ایران هستند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در مورد زمزمه اخراج فرزندان مقامات ایران که در امریکا ساکن هستند گفت: فرزندان تعداد محدودی از مقامات ایرانی در امریکا هستند که آنها هم شخصا و بر اساس شرایط زندگی و کارشان این تصمیم را اتخاذ کرده‌اند. او ادامه داد: خوشحالم که فرزندانم در ایران هستند؛ دوری از خانواده شرایط خوبی نیست در جوانی مجبور بودم قبل از انقلاب دور از خانواده باشم و این مشکل را کاملا احساس می‌کنم، بنابراین احساس نمی‌کنم کسی از این تصمیم امریکا ناراحت شود.

   همکاری ما با چین بیشتر از گذشته خواهد بود

ظریف ادامه داد: توقعی که از دوستان چینی داریم این است وقتی امریکایی‌ها از سیاست قلدری استفاده می‌کنند دوستان چینی ما نسبت به روابط دیرینه تاریخی با ایران توجه داشته باشند. او ادامه داد: به تصمیم‌های دولت چین احترام می‌گذاریم و همکاری بسیار خوبی هم با پکن داریم و معتقدم این همکاری بیشتر از گذشته ادامه خواهد یافت. به گفته ظریف، دولت‌های ایران و چین در کنار دولت‌های دیگر باید به امریکا نشان دهند که دنیای امروز دنیای امریکا یا غرب نیست واقعیت این است که دیگر نه غرب مرکز عالم است و نه همه تصمیمات عالم در غرب گرفته می‌شود. رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اکنون چین بزرگ‌ترین بازیگر اقتصادی جهان است تاکید کرد تبدیل چین به دومین تامین کننده بودجه سازمان ملل نشان‌دهنده نقش محوری منطقه و اهمیت چین در آینده دنیا است. وی گفت: به نظر من نقش چین خیلی مثبت و سازنده است، به خصوص برای ایران آن هم با توجه به نزدیکی سیاست‌های اصولی ایران و چین.

 

ارسال نظر