پایان گمانه‌زنی‌ها درباره زنده بودن تندگویان

۱۳۹۷/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۶۸۶
پایان گمانه‌زنی‌ها درباره زنده بودن تندگویان

بیست و ششم آذر 1370، پیکر شهید محمدجواد تندگویان وزیر نفت دولت محمد‌علی رجایی، پس از یازده سال به مقامات ایرانی تحویل داده شد. او در سال 1359 برای دیدار از مناطق نفتی جنوب به آبادان عزیمت کرد اما همراه تعدادی از همکارانش به اسارت نیروهای عراقی درآمد و به دست عوامل رژیم بعث به شهادت رسید.

شهید رجایی نخست وزیر وقت جمهوری اسلامی ایران با ارسال اطلاعیه ای از ربوده شدن محمدجوادتندگویان، بهروز بوشهری معاون وزارتخانه، محسن یحیوی سرپرست مناطق نفتی جنوب و سه کارمند این وزارتخانه به نام های احمد بخشی پور، عباس روح نواز و علی اصغر اسماعیلی خبر داده و به عراق و مجامع بین المللی نسبت به حفظ سلامتی وزیرنفت و همراهانش هشدار می‌دهد، در بخشی از این اطلاعیه آمده:

 «...دولت خدمتگزار افتخار دارد که مسئولیتش درکنار مردم و بخاطر پاسداری از انقلاب شکوهمندشان نه تنها اسیرشده بلکه جان خودش را دراین راه فداکند. ولی در عین حال فرصت مغتنم شمرده و به دولت عراق و کلیه مجامع بین‌المللی در مورد حفظ جان و سلامتی اسرای ایرانی هشدار داده و خواهان آزادی فوری کلیه اسرای غیرنظامی است.»

درتاریخ ۱۳/۸/۱۳۵۹ رادیو بغداد، به نقل از مقامات عراق شهید تندگویان و همراهان وی را اسرای نظامی دانسته و از اینکه عراق درصدد تبادل اسرای جنگی عراقی با وزیرنفت است، خبرمی‌دهد.  با توجه به شواهد ذکر شده در آن دوره کاملاً مشخص می‌شود که دسیسه و تبانی کشورهای غربی و دولت بعث عراق برای تحت فشار قراردادن ایران برای آزادی گروگان‌های جاسوس امریکایی است که وزیرنفت ایران ربوده شده است. به طوری که محسن سادات معاون تندگویان در بازگشت ازکنفرانس بالی که ازطرف سازمان جهانی اوپک دراندونزی برگزارشده بود، درتاریخ 30/۸/۱۳۵۹ دراین مورد می‌گوید «...بیش از۶۰ درصد وقت این کنفرانس به وضع برادر تندگویان اختصاص پیداکرد که باسخنرانی و افشاگری هیأت ایرانی بسیاری از اعضای شرکت کننده کنفرانس ازوضع برادرتندگویان ابراز تاسف کردند و عکس وزیرنفت جمهوری اسلامی ایران در طول زمان کنفرانس روی صندلی خالی وی گذاشته شده بود ما می‌خواستیم حقانیت ایران را علی رغم دروغ‌های عراق درمورد برادرتندگویان که گفته بودند وی رابا لباس ارتشی دستگیرکرده‌اند به دنیا ثابت کنیم که خوشبختانه همین‌ طور هم شد و روزنامه‌های دنیا عکس وزیر نفت ایران را روی صندلی خالی وی به چاپ رساندند. کشورهای مرتجع و طرفدار عراق از موضوع ربوده شدن وزیرنفت ایران می خواستند استفاده کنند تا ایران در این کنفرانس شرکت نکند و ایران هم با شرکت خود در آن تمام نقشه هایشان را نقش بر آب کرد... د. » با تمام تلاش هایی که دولت ایران برای آزادی شهید محمد جوادتندگویان طی ۱۰ سال انجام داد، رژیم بعث عراق با بدترین شکنجه‌ها وی را به شهادت رساند و پیکرش بیست و ششم آذر۱۳۷۰ به میهنش، ایران بازگردانده شد. انتقال پیکیر شهید تندگویان به ایران پایانی بر گمانه‌زنی‌ها و انتظارها درباره احتمال زنده بودن او بود.

 

ارسال نظر