کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۲۵۴

رکوردزنی مصرف گاز در پی سرمای اخیر

شانا  مدیرعامل شرکت انتقال گاز گفت: حجم انتقال گاز کشور از مرز ۷۵۵میلیون مترمکعب در روز گذشت که این مقدار در طول دوران انتقال گاز کشور بی‌سابقه بوده است. سعید توکلی درباره حجم انتقال گاز در روزهای اخیر با توجه به کاهش دما در بیشتر نقاط ایران گفت: با توجه به آنکه مصرف گاز در کشور افزایش قابل توجهی داشته، متناسب با آن نیز حجم انتقال گاز در خطوط لوله انتقال گاز سراسری افزایش یافته و از مرز روزانه ۷۵۵میلیون مترمکعب عبور کرده است. وی افزود: این حجم از انتقال گاز در طول همه سال‌های انتقال گاز در خطوط لوله سراسری کشور بی‌سابقه بوده است و یک رکورد تازه به شمار می‌آید.  مدیرعامل شرکت انتقال گاز تاکید کرد: انتقال سریع، صحیح و به‌موقع گاز به شهرها و روستاهای کشور موضوعی بسیار مهم و حیاتی است که جز با تلاش شبانه‌روزی کارکنان و همت متخصصان صنعت گاز محقق نمی‌شود.  ظرفیت انتقال گاز کشور در ۳۶هزار کیلومتر خط انتقال گاز ۸۰۰میلیون مترمکعب است که تاکنون ۷۵۰میلیون مترمکعب از این ظرفیت استفاده می‌شد، اما با توجه به سرد شدن هوا در روزهای اخیر و افزایش مصرف گاز، حجم انتقال گاز نیز افزایش یافته است.

مذاکره با چینی‌ها برای توسعه فاز دوم یادآوران

ایسنا   مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت از مذاکره با شرکت ساینوپک چین برای توسعه فاز دوم میدان یادآوران خبر داد و گفت: جزئیات دقیق این مذاکره تا دو ماه آینده مشخص و قرارداد از پایان اردیبهشت اجرا می‌شود. سید نورالدین شهنازی‌زاده با اشاره به طرح توسعه فاز دوم میدان نفتی یادآوران اظهار کرد: برای توسعه فاز دوم میدان یادآوران در حال مذاکره با شرکت ساینوپک هستیم. البته توسعه این میدان بر اساس قراردادهای IPC صورت خواهد گرفت اما پیش از آن می‌توان فاز دو را به صورت الحاقیه فاز یک در قالب بای‌بک توسعه دهیم و در این فاصله گروه مذاکره یادآوران می‌تواند مذاکره برای توسعه این میدان در قالب قراردادهای جدید را ادامه دهد و پیمانکار را مشخص کند. به محض اینکه پیمانکار مشخص شد، میدان در قالب قراردادهای جدید توسعه خواهد یافت.  وی افزود: ظرفیت را برای چینی‌ها مشخص کردیم و برنامه داریم فاز دو را در دو گام توسعه دهیم. در گام اول تولید از این میدان از ۱۱۰هزار بشکه به ۱۸۰ هزار بشکه و در فاز دوم از ۱۸۰هزار بشکه به ۲۷۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت. جزئیات دقیق این مذاکره تا دو ماه آینده مشخص و قرارداد از پایان اردیبهشت اجرا می‌شود. سرمایه مورد نیاز برای توسعه میدان یادآوران هنوز مشخص نیست و بعد از مذاکرات مشخص می‌شود.

کاهش صادرات نفت ایران به آسیا

تسنیم   ۴ کشور چین، هند، ژاپن و کره‌جنوبی در کل سال ۲۰۱۷ مجموعا 1.67میلیون بشکه در روز نفت از ایران خریداری کرده‌اند که 2.5درصد نسبت به یک سال قبل افزایش نشان می‌دهد. با این حال، آمارهای دولتی و رفت و آمد کشتی‌ها نشان می‌دهد، واردات نفت 4 کشور آسیایی از ایران در ماه دسامبر نسبت به یک‌سال قبل 16.3درصد کاهش یافته است.  به گزارش رویترز، این کاهش در حالی است که تهران در مواجهه با تهدیدهای امریکا تلاش می‌کند با ارائه تخفیف به مشتریانش، میزان صادرات نفت خود را بالا نگه دارد.  این گزارش حاکی است، 4 کشور چین، هند، ژاپن و کره‌جنوبی در ماه دسامبر مجموعا 1.58میلیون بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده‌اند.  آمارهای کشتیرانی حاکی است، خرید نفت چین از ایران در ماه دسامبر 17.2 درصد نسبت به یک‌سال قبل کاهش یافته و به 571 هزار و 275 بشکه در روز رسیده، در حالی که واردات نفت هند نیز با 6.2 درصد کاهش مواجه بود است.  بر اساس آمارهای وزارت اقتصاد ژاپن، واردات نفت این کشور از ایران نیز در ماه دسامبر نسبت به یک سال قبل 11.2درصد کاهش یافته و به 218هزار و 757 بشکه در روز رسیده است. میزان خرید نفت کره‌جنوبی از ایران هم در ماه دسامبر با 31.5 درصد کاهش به 281 هزار و 32 بشکه در روز رسیده است.

 

 

ارسال نظر