نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۱۱/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۴۴۵

  اما و اگرهای سیمانی: مشکل اساسی گروه سیمان بالا بودن نسبت تولید به فروش آن است به‌طوری‌که تولید آن ۱۰۰ میلیون تن و فروش آن ۶۰ میلیون تن است و همچنین به علت بالا بودن هزینه‌های تولید سیمان در صورتی که در ظرفیت کامل تولید نشود و تولید به‌طور کامل به فروش نرسد، زیان‌ده می‌شود. ولید هلالات کارشناس بازار سرمایه درباره عدم توفیقات این روزهای گروه سیمان و عقب افتادن این صنعت از رشد قیمتی سایر گروه‌های بورسی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: دلیل اصلی توقف صادرات سیمان به عراق، راه‌اندازی کارخانه‌های تولیدی این محصول در این کشور است. وی ادامه داد: سیاست‌های عراق نسبت به واردات سیمان عوض شده و باتوجه به متوقف شدن صادرات ایران به عراق و تولید سیمان توسط کشور عراق آینده‌یی برای صادرات سیمان به عراق دیده نمی‌شود و در دنیا هم واردات سیمان متداول نیست و کشور‌ها بیشتر به‌دنبال تولید سیمان هستند.

هلالات در ادامه گفت: کیفیت سیمان ایران در منطقه مطلوب است و مشکل صادرات ما از کیفیت نیست و سیمان ما شامل مدل‌های مختلف نیز هست. به سیمان نباید به دید صادراتی نگاه کرد و باید به این نکته توجه داشت که قیمت سیمان بسیار منطقه‌یی است. به‌طور مثال قیمت سیمان در ایران ۳۰دلار و در آفریقا ۱۰۰ دلار است. اما به علت شرایط سیمان، امکان صادرات از ایران به آفریقا وجود ندارد و به همین دلیل است که حجم تقاضای بالایی وجود دارد اما فروش ندارد. وی در ادامه به این نکته اشاره کرد: اگر روزی تقاضا برای سیمان افزایش پیدا کند و شرایط صادرات مهیا باشد، می‌توان به آینده سیمان امیدوار بود. این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال اقتصادآنلاین مبنی بر چشم‌انداز سیمان گفت: چشم‌انداز بلندمدتی برای سیمان ندارم چون همان‌طور که گفتم به علت تولید بالا و تقاضای کم، هر مقطعی که سیمان رشد داشته باشد این رشد عملی نیست و شرایط بازار باعث به وجود آمدن رقابت منفی می‌شود اگر روشی مانند فریز نفتی اوپک، برای سیمان هم اجرا شود، می‌تواند عامل تحولی در صنعت سیمان باشد. از سویی دیگر عبدالرضا شیخان دبیر انجمن سیمان درخصوص صادرات سیمان ایران به عراق گفت: دولت عراق خود در حال تولید سیمان است و هنوز به این جمع‌بندی نرسیده است که احتیاج به واردات دارد و اگر به این جمع‌بندی برسد گزینه واردات آنها قطعا ایران است. وی در ادامه افزود: ما صادرات زیادی به کشورهایی مانند افغانستان، بنگلادش و آفریقا داریم.

  سود سهام عدالت؛ درآمد دایمی می‌شود: نماینده ادوار شهرستان‌های داراب و زرین‌دشت استان فارس گفت: مشمولان سهام عدالت در صورت حفظ اصل سهام عدالت خود در آینده به صورت سالانه از سود این سهام بهره‌مند خواهند شد. نبی‌الله احمدی در خصوص پرداخت سود سهام عدالت، اظهار داشت: سازمان خصوصی‌سازی با پرداخت سود سهام عدالت به مشمولان نشان داد که پایبند به اجرای قانون است و برنامه‌ریزی‌های منظمی برای این کار داشته است. نماینده ادوار شهرستان‌های داراب و زرین‌دشت استان فارس با تقدیر از تلاش‌ها برای تحقق وعده پرداخت سود سهام عدالت، افزود: بدون‌شک آن دسته از مشمولان که از درآمد کمتری برخوردار هستند و عمدتا تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار دارند از دریافت سود سهام عدالت منتفع خواهند شد. وی با بیان اینکه احتمالا تا پایان سال طی یک یا دو مرحله دیگر سود سهام عدالت به حساب مشمولان واریز خواهد شد، گفت: براین اساس مشمولان سهام عدالت در صورت حفظ اصل سهام عدالت خود در آینده به صورت سالانه از سود این سهام بهره‌مند خواهند شد و درآمد دایمی را از این راه کسب خواهند کرد.

  بلوک 3.8درصدی «شبندر» به بانک رفاه کارگران رسید: بلوک 3.8درصدی غیر مدیریتی سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس امروز یکشنبه از سوی یک شرکت سرمایه‌گذاری وابسته به بانک ملت بطور یک جا و نقد و به ارزش ۳۹۹ میلیارد تومان به بانک رفاه کارگران واگذار شد. به گزارش فارس، طی معاملات دیروز بورس تهران تعداد 525 میلیون سهم معادل 3.8 درصد از کل سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس به قیمت پایه هر سهم 760 تومان در بازار اول بورس تهران از سوی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت وابسته به بانک ملت عرضه و در نهایت بدون رقابت از سوی بانک رفاه کارگران خریداری شد. افزون بر این، عرضه بلوک 3.8 درصدی پالایش نفت بندر عباس از طریق یک کد بورسی و بر اساس تسویه معامله طی سه روز معاملاتی بطور یک‌جا و نقد از طریق شرکت کارگزاری بانک ملت صورت گرفت و خریدار باید برای قطعیت معامله طی 9 روز کاری مبلغ ثمن معامله را پرداخت نماید. بر اساس این گزارش، بانک رفاه کارگران با انجام این معامله در مجموع مالک 33.17 درصد از سهام مدیریتی و کنترلی شرکت پالایش نفت بندر عباس خواهد شد. همچنین، واگذاری سهام پالایش نفت بندرعباس ازسوی بانک ملت در راستای بخشنامه اخیر مدیریت این بانک برای واگذاری دارایی‌های غیر موثر انجام شده است.

 

ارسال نظر