اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۰۶۱

مقابله با آسیب‌پذیری با عرضه وصله «اوبونتو»

وی تری| شرکت کرونیکال به دنبال اعلام وقوع مشکل ملت داون و اسپکتر در سیستم عامل اوبونتو 16.04 وصله‌هایی را برای حل این مشکل عرضه کرد.

شرکت کرونیکال طراح و توزیع‌کننده سیستم عامل محبوب اوبونتو است که نسخه‌یی محبوب از سیستم عامل لینوکس به حساب می‌آید. ‌آسیب‌پذیری یادشده مربوط به حافظه بسیاری از پردازنده‌های شرکت اینتل است که از سال 1995 به این سو تولید شده‌اند و در میلیاردها رایانه شخصی در سراسر جهان نصب شده‌اند. این مشکل می‌تواند به پردازنده‌های تولیدی شرکت‌های ‌ای‌ام دی و‌ای آر‌ام هم سرایت کند. کرونیکال یکی از نخستین شرکت‌هایی است که برای حل مشکل سیستم عامل تولیدی خود در ارتباط با آسیب‌پذیری ملت داون و اسپکتر وصله امنیتی عرضه می‌کند.

تقلید عملکرد مغز و ریه با چاپ سه‌بعدی

اسین ایج| محققان کالج لندن موفق به چاپ سه‌بعدی ساختارهای زیستی پیشرفته‌یی شده‌اند که قادر به تقلید از عملکردهای حیاتی مغز و ریه‌های انسان هستند. این دستاورد زمینه را برای جایگزینی بافت‌های آسیب‌دیده بدن انسان و کمک به بهبود بسیاری از بیماران آسیب‌دیده فراهم خواهد کرد. بافت‌های سه بعدی که به این شکل تهیه شده‌اند از نرمی کافی که مشابه با بافت‌های اصلی بدن افراد است، برخوردار هستند و از آنها می‌توان در جراحی‌های پزشکی استفاده کرد. تولید بافت‌های مذکور نیز نسبتا ساده است و برای جایگزینی آنها بدون مشکل خاصی می‌توان اقدام کرد. دانشمندان امیدوارند در آینده بتوان با توسعه این شیوه درمانی زمینه رشد مجدد سلول‌های آسیب دیده را در مغز و ریه انسان فراهم آورد و کاری کرد تا بدون انجام جراحی‌های دشوار بتوان زخم‌ها و آسیب‌های خطرناک را التیام بخشید. یکی دیگر از مزایای پیشبرد این روش درمانی امکان کاشت و رشد دادن سلول‌های درمانی از طریق چاپ برخی بافت‌های سه بعدی است که فعلا روش مذکور بر روی برخی حیوانات در حال آزمایش شدن است.

شارژ باتری‌هایی که با بزاق‌دهان شارژ می‌شود

ماهر| محققان دانشگاه بینگهمتون باتری‌هایی با کارایی بالا تولید کرده‌اند که از باکتری‌های بزاق دهان انسان ساخته شده و می‌تواند در محیط‌هایی استفاده شود که باتری‌های معمولی نمی‌توانند کار کنند. با مقدار کمی از آب دهان، باتری می‌تواند یک چراغ LED را به مدت تقریبا 20 دقیقه روشن نگه دارد، بنابراین این باتری‌ها به نور دیودها محدود نیستند. مسلما برایمان دور از تصور بود که روزی یک نوع باتری کاغذی داشته باشیم که بتواند توسط آب دهان طراحی شود. امر بعیدی که البته محققان دانشگاه بینگهمتون آن را ممکن کرده‌اند.

این تیم با موفقیت باتری‌هایی با کارایی بالا تولید کرده که از باکتری‌های بزاق دهان انسان ساخته شده است و می‌تواند در محیط‌هایی استفاده شود که باتری‌های معمولی نمی‌توانند کار کنند. با مقدار کمی از آب‌ دهان، باتری می‌تواند یک چراغ LED را به مدت تقریبا 20 دقیقه روشن نگه دارد. بنابراین، این باتری‌ها به نور دیودها محدود نیست. بر اساس اطلاعات گزارش مرکز اطلاع‌رسانی مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌یی (ماهر)، این فناوری جدید برای اهداف مختلف و به ویژه برای کشورهای توسعه نیافته، مورد استفاده قرار می‌گیرد. احتمالاً از این باتری‌ها برای استفاده از ابزارهای پزشکی مختلف مانند آزمایش‌های بارداری، آزمایش HIV، مانیتورهای گلوکز و سایر دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

مکالمات «اسکایپ» هم رمزگذاری می‌شوند

وی تری| مایکروسافت قول داده تا پیام‌ها و مکالمات انجام شده در برنامه اسکایپ را بطور کامل رمزگذاری کند، ارائه این خدمات با همکاری شرکت اوپن ویسپر صورت می‌گیرد. قابلیت جدید رمزگذاری مکالمات اسکایپ گفت‌وگوی خصوصی یا Private Conversations نام دارد و با استفاده از آن گفت‌وگوهای صوتی و متنی و همین طور عکس‌ها و فایل‌های صوتی و تصویری رمزگذاری می‌شوند. این تحول دسترسی هکرها به داده‌های خصوصی کاربران و همین طور احتمال استراق سمع مکالمات انجام شده از طریق اسکایپ را کاهش خواهد داد.

مایکروسافت برای این کار از پروتکل سیگنال که یک پروتکل متن باز است، استفاده خواهد کرد. پروتکل یادشده توسط واتس‌آپ و فیس‌بوک و همین‌طور در برنامه الوی گوگل به کار گرفته می‌شود. ادوارد اسنودن افشاگر جاسوسی‌های سایبری آژانس امنیت ملی امریکا هم از همین پروتکل در پیام‌رسان سیگنال استفاده می‌کند.

ورود اتحادیه اروپا به رقابت تولید ابررایانه برتر

وی تری| 13کشور عضو اتحادیه اروپایی ابتکار عملی را به امضا رسانده‌اند که به موجب آن تلاش‌های مشترکی برای تولید ابررایانه‌های قدرتمند و سریع صورت خواهد گرفت.

تلاش‌ها در این زمینه از مارس سال گذشته آغاز شده و بر اساس توافق این 13 کشور ابررایانه تولیدی این گروه باید حداقل صد کوادریلیون سرعت داشته باشد که معادل یک میلیارد محاسبه در یک ثانیه است. طرح یاد شده که EuroHPC نام دارد به تولید دوابررایانه منجر خواهد شد. همچنین محققان دو ابررایانه متوسط نیز تولید خواهند کرد که قادر به انجام ده‌ها کواردیلیون محاسبه خواهد بود. انتظار می‌رود این ابررایانه‌ها تا سال 2020 در دسترس قرار بگیرند. اتحادیه اروپایی یک میلیارد یورو بودجه را به پیشبرد این طرح اختصاص داده و از این طریق در تلاش است تا رقبای سرسختی همچون چین و امریکا را پشت سر بگذارد. این اتحادیه در نهایت به دنبال ساخت ابررایانه‌یی است که بتواند در هر ثانیه یک میلیارد محاسبه را با موفقیت انجام دهد. در مرحله اول اجرای این طرح 486 میلیون یورو هزینه خواهد شد و کشورهایی مانند بلژیک، بلغارستان، کرواسی، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، لوکزامبورگ، پرتغال، اسلوونی، اسپانیا، سوییس و هلند در اجرای آن مشارکت خواهند کرد.

 

ارسال نظر