کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۶۱۹

سقوط بی‌سابقه ارزش افغانی در مقابل دلار

ارزش افغانی در مقابل دلار امریکایی در روزهای گذشته به صورت بی‌سابقه سقوط کرده است به‌طوری که این کاهش سابقه نداشته است. به گزارش بی‌بی‌سی، در صفحه رسمی سرای شاهزاده که مرکز اصلی تبادل ارز در کابل است، قیمت یک دلار امریکایی سه‌شنبه۷۰.۴۰ افغانی اعلام شده که بالاترین قیمت در حدود دو دهه اخیر است. بانک مرکزی افغانستان اعلام کرده که تنش‌های سیاسی اخیر میان عطا محمد نور، والی بلخ و حکومت مرکزی این کشور باعث کاهش ارزش افغانی شده است.

افزایش قیمت سوخت در بحرین

شرکت ملی نفت و گاز بحرین از افزایش قیمت بنزین در این کشور خبر داد. به گزارش خبرگزاری بحرین، شرکت ملی نفت و گاز این کشور اعلام کرد که قیمت بنزین در این کشور روز دوشنبه جهت نزدیک شدن به سطح بین‌المللی افزایش یافته است. بهای هر لیتر بنزین از ۱۲۵ فلس به ۱۴۰ فلس (معادل ۳۷سنت امریکا)، افزایش یافته است. هزینه سنگین حمایت مالی دولت بحرین جهت مهار قیمت سوخت باعث شده بودجه این کشور با فشار زیادی روبه‌رو شود. پیش‌تر نیز کشورهای عمان، عربستان، امارات و قطر قیمت سوخت را افزایش داده‌ بودند.

سازمان ملل: محاصره قطر ظالمانه است

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی اقدامات کشورهای محاصره‌کننده قطر را ظالمانه خواند. به گزارش الجزیره، رییس کمیسیون حقوق بشر قطر گفته کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل پیش از صدور این گزارش خواهان سفر به کشورهای‌ محاصره‌کننده شده بود اما این کشورها به وی پاسخی ندادند. هیات اعزامی این کمیساریا از  ۱۷ تا ۲۴ نوامبر به قطر سفر و با ۲۰ نهاد دولتی و سازمان‌های مدنی و قربانیان محاصره دیدار کردند. عربستان‌سعودی و متحدانش با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم مرزهای خود را با این کشور بستند؛ اقدامی که اقتصاد این کشور را عمیقا تحت‌تاثیر قرار داد.

آزادی چهره حامی طالبان در پاکستان

دادگاه پاکستانی دستور آزادی یکی از رهبران گروه‌های شبه‌نظامی حامی طالبان را صادر کرد؛ فردی که در ۲۰۰۱ پس از حمله امریکا با هزاران نیروی داوطلب به افغانستان رفت تا علیه امریکایی‌ها به طالبان کمک کند. به گزارش آسوشیتدپرس، این تحولات در حالی رخ می‌دهد که تنش‌ها میان امریکا- پاکستان بالا گرفته است، خصوصا بعد از آنکه ترامپ اسلام‌آباد را به پناه دادن به شبه‌نظامیان متهم کرد و گفت که آنها را از کمک‌های مالی آتی محروم می‌کند. وکیل مدافع صوفی محمد گفته دادگاه موکلش را به‌دلایل پزشکی آزاد کرده است. صوفی محمد بنیانگذار جنبش نفاز شریعت محمدی، یک گروه شبه‌نظامی است که از سال ۲۰۰۲ به‌عنوان یک سازمان تروریستی ممنوع‌الفعالیت شد. حوزه فعالیت این گروه در دره سوات بود.

 

ارسال نظر