قانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاح می‌شود

۱۳۹۶/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۳۸۳

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان امسال و نیز حذف یارانه 3دهک بالای جامعه در قانون بودجه سال آینده خبر داد.

به گزارش ایرنا، محمدرضا پورابراهیمی در جلسه مشترک فعالان اقتصادی استان گلستان با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که در محل فرمانداری ویژه گنبدکاووس برگزار شد، اظهار کرد: قانون مالیات بر ارزش‌افزوده قانونی آزمایشی بود و نیاز به اصلاح داشت.

وی گفت: این قانون در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باید اصلاح شود زیرا از یک طرف بر فعالان اقتصادی و تولیدی فشار مضاعف وارد می‌کرد و از سوی دیگر سبب فعالیت زیرپله‌یی برخی افراد سودجو شده است.

پورابراهیمی با اشاره به قانون جامع نظام مالیاتی کشور و ضرورت اجرای کامل آن اضافه کرد: چون این قانون هنوز به طور کامل اجرا نمی‌شود بنابراین نمی‌توان قانون مالیات بر ارزش‌افزوده و معایب آن را کامل اجرا کرد.

وی با اشاره به پرونده‌هایی که در حوزه مشکلات اقتصادی به مجلس می‌رسد، تصریح کرد: از هر 10پرونده این حوزه 6 پرونده آن به مشکلات قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مربوط است و بر این اساس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با هماهنگی دولت و نیز با استفاده از نظرات بخش خصوصی در تلاش است تا پایان امسال این قانون را اصلاح کند.

رییس کمیسیون اقتصای مجلس شورای اسلامی با گله‌مندی از تصویب پرداخت یارانه به کل جمعیت کشور در سال‌های گذشته و استمرار آن در دولت دوازدهم گفت: مجلس مصمم است با هماهنگی دولت و در قانون بودجه سال 97 سه دهک بالای درآمدی را از دریافت یارانه حذف کند. نماینده کرمان و راور در مجلس افزود: اگر حذف 3دهک بالای جامعه در سال 94 انجام می‌شد، سالانه 12هزارمیلیارد تومان به درآمد دولت و بودجه عمرانی آن اضافه می‌شد و اکنون دولت در بودجه عمرانی و تخصیص آن مشکلی نداشت. وی مدعی شد در 6 ماه نخست امسال از کل بودجه عمرانی کشور تنها یک و نیم درصد آن تخصیص به استان‌ها یافته است. پورابراهیمی، تلاش برای تصویب قوانین ماندگار و اصلاح قوانین در حوزه‌های اقتصادی را از دیگر رویکردهای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دانست و اضافه کرد: در همین راستا لایحه اصلاح قانون نظام پولی و بانکی و لایحه اصلاح قانون بانکداری و عقود اسلامی در دستور کار این کمیسیون است. وی تصریح کرد: با اصلاح این قوانین نظارت بر عملکرد بانک‌ها و عقود اسلامی آنها که هم اینک به شیوه سنتی انجام می‌شود و این امر زمینه‌ساز تخلفات است بهتر و به اصطلاح مدرن می‌شود. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به وضعیت نامناسب برخی واحدهای تولیدی در کشور و استان گلستان یادآور شد: متاسفانه نظام بانکی به دلیل بنگاهداری و ضعف نظارت بانک مرکزی در بخش حمایت از واحدهای تولیدی و حضور موثر در اقتصاد به تکالیف خود عمل نمی‌کند و حتی تخلف آن از عقود اسلامی محرز شده است.

 

 

ارسال نظر