اتحادیه اروپا، امریکا را به پایبندی به برجام فراخواند

۱۳۹۶/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۱۷۹
اتحادیه اروپا، امریکا را به پایبندی به برجام فراخواند

موگرینی برای دفاع از برجام به امریکا می‌رود

گروه ایران

نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ریاست «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با موضوع برجام و راهبرد جدید امریکا در برابر ایران در لوکزامبورگ روز گذشته برگزار شد. فردی که بارها حمایت خود را صادقانه اعلام کرده و این‌بار نیز به نقل از خبرگزاری فرانسه قرار است اوایل نوامبر برای دفاع از برجام به امریکا سفر کند. پیش از آغاز این نشست، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران حاضر شد و با بیان اینکه انتظار حمایت قوی اتحادیه اروپا از توافق هسته‌یی ایران را داریم و وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه این کار را انجام بدهند. فدریکا موگرینی در خصوص مواضعش درباره برجام بار دیگر تاکید کرد: من مواضعم را جمعه شب آشکارا در مورد برجام اعلام کردم. ما انتظار نداریم این توافق پایان یابد. ما انتظار اجرای توافق هسته‌یی توسط همه طرف‌ها را داریم. این تعهد قوی اتحادیه اروپا در قبال برجام است. بنابراین من مساله جایگزینی را برای برجام بررسی نمی‌کنم. وی ادامه داد: من به تازگی در تماس تلفنی با آمانو گفت‌وگو کردم و همان‌طور که گفته شده است، آنها تاکید می‌کنند که به تمام مکان‌های مورد نیاز در ایران دسترسی کامل دارند و آنها می‌گویند که هیچ نقضی از سوی ایران پیدا نکرده‌اند. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: «بنابراین برجام توافقی است که کارساز بوده و توافقی است که برای امنیت‌مان به آن نیاز داریم. من امروز انتظار دارم که تمام وزرا در اتحادیه اروپا در حمایت از اجرای کامل توافق از سوی تمام طرف‌ها متحد باشند.»

موگرینی سپس وارد نشست شورای امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ شد تا بیانیه اتحادیه اروپا درباره برجام را قرائت کند. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا، امریکا را به پایبندی به تعهداتش در توافق هسته‌یی ایران (برجام) فرا می‌خواند، گفت: برجام حاصل 12سال دیپلماسی است که توسط اتحادیه اروپا تسهیل شد و به‌طور یکپارچه نیز در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید قرار گرفت. برجام یک عنصر کلیدی در معماری جهانی منع اشاعه هسته‌یی و یک ضرورت برای امنیت منطقه است. اجرای کامل این توافق تضمین می‌کند که برنامه هسته‌یی ایران کاملا صلح‌آمیز باقی می‌ماند. اتحادیه اروپا بر اهمیت اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با یک نظام راستی‌آزمایی دقیق و جامع تاکنون هشت بار راستی‌آزمایی کرده است که ایران به تمام تعهدات مرتبط هسته‌یی عمل می‌کند، تاکید دارد.  در ادامه این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا بر ادامه اجرای کامل و موثر تمام بخش‌های برجام، متعهد است. اتحادیه اروپا تاکید می‌کند که لغو تحریم‌های مرتبط هسته‌یی تاثیری مثبت روی روابط اقتصادی و تجاری با ایران داشته که شامل مردم این کشور شده است. این توافق همکاری را تقویت و امکان ادامه گفت‌وگو با ایران را فراهم می‌کند. اتحادیه اروپا همچنین آورده است: این اتحادیه تصمیم رییس‌جمهور ترامپ برای تایید نکردن پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را به عنوان یک روند داخلی در امریکا در نظر می‌گیرد. اتحادیه اروپا از امریکا می‌خواهد تا تعهداتش در برجام را اجرا کند و پیش از هر اقدام دیگری تاثیرات روی امنیت امریکا، متحدانش و منطقه را در نظر داشته باشد. علاوه بر این اتحادیه اروپا با تکیه بر ادعاها علیه سیاست‌های منطقه‌یی کشورمان در بیانیه خود آورده است: در حالی که اتحادیه اروپا نگرانی‌هایش در ارتباط با موشک‌های بالستیک و افزایش تنش‌ها در منطقه را ابراز می‌کند بر لزوم رسیدگی به این مسائل خارج از برجام به شکل‌های مربوطه تاکید می‌کند. اتحادیه اروپا آماده است تا به‌طور فعال از ابتکارعمل‌ها برای تضمین یک فضای منطقه‌یی امن‌تر، باثبات‌تر و صلح‌‌آمیزتر حمایت کند. در بخش پایانی این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا مصمم به حفظ برجام به عنوان یک ستون زیربنایی برای معماری منع‌ اشاعه بین‌المللی است.

 وزیران خارجه اتحادیه از کنگره امریکا خواستند تا توافق اتمی با ایران را حفظ کند

در راستای برگزاری نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، وزیران خارجه اتحادیه از کنگره امریکا خواستند تا توافق اتمی با ایران را حفظ کند. این درخواست پس از آن مطرح شد که دونالد ترامپ اعلام کرد، نمی‌تواند پایبندی ایران به این توافق را تایید کند. ژان ایو دریان وزیر خارجه فرانسه روز گذشته تصریح کرد: «در رابطه با تصمیم رییس‌جمهور ترامپ مبنی بر عدم تایید این توافق، باید گفت که این تصمیم با دیدگاه ما همخوانی ندارد، با آنچه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است، با آنچه صدراعظم آلمان، نخست‌وزیر بریتانیا و رییس‌جمهور ماکرون بر آن صحه گذاشته‌اند.» وی ابراز امیدواری کرد که کنگره امریکا این توافق را به «مخاطره» نیندازد. به گزارش آسوشیتدپرس، برت کوئندرز وزیر خارجه هلند نیز گفت: « این توافق مربوط به امنیت جهان است. من نیز امیدوارم که کنگره امریکا این موضوع را در نظر بگیرد و تصمیمات درستی اتخاذ کند.»

وزیر امور خارجه آلمان هم در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ در واکنش به سیاست‌های دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا هشدار داد که تهدیدات ترامپ برای خارج شدن از توافق هسته‌یی ممکن است به تقابل نظامی بینجامد. چنین اقدامی همچنین بحران کره‌شمالی را بدتر خواهد کرد. زیگمار گابریل افزود: ما اروپایی‌ها به‌شدت نسبت به تصمیم رییس‌جمهور امریکا نگران هستیم، چراکه می‌تواند ما را به تقابل نظامی با ایران بازگرداند. وی همچنین گفت که برای حفظ توافق هسته‌یی که آلمان، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین، ایران و اتحادیه اروپا از دیگر امضا‌کنندگان آن هستند، با همکاران اروپایی‌اش رایزنی خواهد کرد. بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس هم در واکنش به سخنان رییس‌جمهور امریکا تاکید کرد: ما به عنوان اروپایی‌ها برای ادامه توافق هسته‌یی تلاش می‌کنیم.

همچنین به نوشته نشریه پولتیکو، امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی گفت: به رییس‌جمهور ترامپ گفتم که توافق هسته‌یی را پاره نکند و می‌توانیم خواستار مذاکره بیشتر با ایران باشیم. وی افزود: من پنج‌شنبه آینده با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار دارم که در چارچوب کنترل فعالیت‌های هسته‌یی است و من خواستار آن هستم که در چارچوب این توافق با ایران باقی بمانیم. این درحالی است که روز گذشته سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشستی با دانشجویان و جوانان در شهر سوچی رویکرد دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا درباره ایران و کره‌شمالی را نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: اقدامات امریکا در قبال ایران و کره شمالی به رقابت تسلیحاتی منجر خواهد شد و خطر اشاعه تسلیحات کشتار جمعی را ایجاد می‌کند.

 

 

ارسال نظر