بورس فرصتی کم هزینه برای تامین مالی

۱۳۹۶/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۹۵۱
بورس فرصتی کم هزینه برای تامین مالی

 گروه بورس|

 با لغو تحریم‌ها و پس از برجام، شرایط صنعت خودرو بهبود یافت و این صنعت نسبت به سال گذشته از رشد بهتری برخوردار شد. عموما در دنیا صنایع خودرو‌سازی از اهمیت بسزایی برخوردار هستند تا آنجا که هنگام تنش‌های سیاسی در لیست صنایع تحریم شده قرار می‌گیرند و فروش و ارسال قطعات و هر گونه همکاری در زمینه خودروسازی ممنوع می‌شود. صنعت خودروسازی ایران نیز در زمان تحریم‌های ناعادلانه غربی با این چالش روبه‌رو شد.

به گزارش «تعادل»، نگاه اقتصادی جامعه نیاز به اصلاح دارد چراکه فرهنگ سنتی اقتصادی ما بانک‌محور است و از سوی دیگر به دلیل پرداخت تسهیلات بانکی غیرمنطقی، بحران ارزی، رشد حبابی قیمت مسکن طی سال‌های 84 تا 92، رکود فعلی رقم خورد که نهایتا بانک‌ها را نیز در بازپرداخت تسهیلات دچار مشکل کرد. جدال مرکزی صنعتگران روی دور باطل تامین سرمایه از طریق بانک بنا شده و تغییر آن نیازمند یک عزم و همت عمومی در سطح کلان کشور است. به عبارتی تغییر این رویکرد توسط صنعت خودرو ممکن نیست بلکه باید اقتصاد به سمت و سویی برود که بازار سرمایه و فرهنگ استفاده از ظرفیت‌های آن را تقویت کند. در حالی حجم زیادی از عملیات شرکت‌های لیزینگ رسمی و دارای مجوز در بازار به واگذاری خودرو اختصاص دارد که این شرکت‌ها حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان در سال گردش مالی دارند.

بر این اساس در حال حاضر حدود ۳۳شرکت لیزینگ در کشور مجوز قانونی دارند که در بخش‌هایی شامل کالاهای بادوام، خودرو، ماشین‌آلات و همچنین اقلام سنگین فعالیت می‌کنند. با این حال عمده تسهیلات به دلیل وجود تقاضای لیزینگی روانه حوزه خودرو می‌شوند.

این در حالی است که آمار عملکرد صنعت لیزینگ نشان می‌دهد که شرکت‌های فعال در سال ۱۳۹۵ حدود ۴۰۰۰میلیارد تومان تسهیلات خرید کالا به مشتریان واگذار کرده‌اند که ۷۲‌درصد آن در بخش خودروهای سواری، ۱۱‌درصد در خودروهای کار و ۱۰‌درصد در بخش ماشین‌آلات و تجهیزات مصرف شده است و در مقابل سهم سایر بخش‌ها از جمله کالاهای بادوام و غیرمنقول و تجهیزات درمانی در مجموع 7درصد بوده که نشان‌دهنده سهم پایین لیزینگ تخصصی تجهیزات در این صنعت و در مقابل سهم بالای خودروهای سواری است.

در این باره داوود میرخانی مشاور انجمن خودروسازان درباره صنعت خودرو کشور عنوان کرد: تحریم‌ها منجر به آن شد تا شرکت‌های خارجی از ایران خارج شوند و مشکلاتی چون تامین قطعات، خدمات پس از فروش و مواردی از این دست صنعت خودرو کشور را تحدید کند. وی در ادامه افزود: سال‌های 1391 و 1392 با کاهش تولید، سود شرکت‌های خودروساز به‌شدت کاهش پیدا کرد؛ اما با لغو تحریم‌ها، شرکت‌های معتبر جهانی فعال در صنعت خودرو به ایران بازگشتند و صنعت خودرو‌سازی کشور وارد شرایط مناسبی شد. به‌طوری که طی ماه‌های گذشته شاهد عقد قراردادهای جدید با شرکت‌هایی چون بنز، هیوندا، پژو و رنو در این حوزه بودیم.

میرخانی خاطرنشان کرد: مشکلات نقل و انتقال بانکی که بخشی از آن ناشی از اجرایی نشدن مفاد برجام و بخشی به دلیل به‌روز نبودن نظام بانکی است، یکی دیگر از موانع رشد صنعت خودرو کشور محسوب می‌شود که با حل آن شاهد رشد بیش از پیش آن خواهیم بود.

وی درباره تامین مالی صنعت خودرو از طریق بازار سرمایه به سنا گفت: متاسفانه اقتصاد ما بانک‌محور است و بازار سرمایه با وجود ظرفیت‌های بی‌نظیر کمتر مورد توجه قرار گرفته و همه صنایع از جمله صنعت خودروسازی می‌توانند از فرصت تامین مالی کم هزینه بورس استفاده کنند. وی در خصوص افزایش قیمت ارز طی روزهای اخیر گفت: به نرخ ارز باید از دریچه اقتصاد ملی نگاه شود و چنانچه تصمیمات قاطع در خصوص تک‌نرخی شدن ارز گرفته نشود روی کل صنایع تاثیر می‌گذارد.

 افزایش سرمایه لیزینگ‌ها در بورس

در سویی دیگر زمزمه‌هایی در خصوص ورود هشتمین شرکت لیزینگ به بازار سهام نویدی برای توسعه هرچه بیشتر این صنعت است. هادی موقعی دبیرکل انجمن ملی لیزینگ ایران از مذاکرات گسترده با شرکت بورس برای ورود دیگر شرکت‌ها خبر داد و گفت: یکی از اهداف صنعت لیزینگ طی سال‌های گذشته هموار‌سازی مسیر ورود شرکت‌ها به بازار سهام بوده است. از این رو شرکت‌های لیزینگ می‌توانند هم از طریق بورس و هم با استفاده از اوراق بهادار موجود در بازار در جهت تامین مالی وسیع‌تر فعالیت داشته باشند. موقعی در ادامه بیان کرد: در چند وقت اخیر دو جلسه مشترک با شرکت بورس برگزار شده است، طی این جلسات طرح‌ها و ایده‌هایی در نظر گرفته شد که ابزارهای مناسب‌تری برای حضور لیزینگ‌ها طراحی شود. در صدر این اقدامات استفاده از اوراق خرید دین مطرح است که به زودی طرح مشترکی با شرکت بورس در این زمینه منتشر می‌شود. وی افزود: شرکت‌ها در این طرح می‌توانند با آشنایی کامل از این اوراق تامین مالی وسیع‌تری داشته باشند.

دبیرکل انجمن ملی لیزینگ ایران در خصوص شرایط ورود شرکت‌ها به بورس نیز گفت: آمار مشخصی در دسترس نیست که چه تعداد شرکت را می‌توانیم، بورسی کنیم. یکی از مشکلات شرکت‌های لیزینگ برای ورود به بازار سهام، سرمایه اولیه شرکت‌های مذکور است. شرکت‌ها در بدو ورود نیاز به نقدینگی بالا دارند تا بتوانند با تامین مالی در این بازار برنامه افزایش سرمایه مطلوبی داشته باشند. وی همچنین بیان کرد: در حال حاضر انجمن لیزینگ مطالعاتی را در زمینه ساختار مالی شرکت‌ها، سودآوری و پرتفوی آنها آغاز کرده است. مطالعات در این زمینه می‌تواند شرایطی را فراهم کند که شرکت‌هایی که پتانسیل‌های لازم را دارا هستند، شناسایی و وارد بازار سرمایه شوند. به هر حال شرکت‌های لیزینگ رفته‌رفته توانسته‌اند، وضعیت خود را نسبت به سال‌های گذشته بهبود بخشند. در همین زمینه سودآوری شرکت‌ها در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است. علت این موضوع نیز مربوط به کاهش هزینه‌های مالی این شرکت‌هاست که طی هفت الی هشت ماه گذشته رخ داده است. بر اساس آمار شرکت‌ها طی 6 ماهه اخیر نسبت به 2سال گذشته عملکرد قابل قبول‌تری داشته‌اند.

بر این اساس با توجه به اینکه بورس زمینه‌های لازم را در حوزه تامین مالی صنایع در اقتصاد کشور ایجاد کرده است آیا حرکت به سمت این فرصت تامین مالی کم هزینه در راستای پیشرفت و شکوفایی صنایع بیشتر خواهد شد یا خیر.

 

 

ارسال نظر