برای تغییر ژانت یلن آماده باشید

۱۳۹۶/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۳۸۴
برای تغییر ژانت یلن آماده باشید

گروه جهان|

مشاوران دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا فهرست نهایی افراد توصیه شده برای ریاست بانک مرکزی ایالات‌متحده (فدرال رزرو) را دراختیار او قرار داده‌اند. بلومبرگ به نقل از دو منبع آگاه نوشته، ژانت یلن رییس فعلی فدرال رزرو، هنوز به‌عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی مطرح است هر چند احتمال باقی ماندن او در این پست زیاد نیست، مگر اینکه حلقه نزدیکان ترامپ از حفظ او در این سمت حمایت کنند.

چند نفر از نزدیکان ترامپ نیز گفته‌اند که اکنون فهرست کوتاهی از اسامی کاندیداهای نهایی دراختیار دونالد ترامپ قرار دارد که شامل ژانت یلن، ‌گری کوهن مشاور سابق اقتصادی ترامپ، کوین وارش سیاست‌گذار سابق فدرال رزرو و جرومی پاول یکی از مقام‌های فعلی فدرال رزرو است. همچنین منابع آگاه گفته‌اند که ترامپ برای مصاحبه با گلن هوبارد اقتصاددان و ریچارد دیویس بانکدار و کارآفرین امریکایی که پیش‌تر جزو کاندیداها بودند هیچ برنامه‌یی ندارد که احتمالا به این معناست که از فهرست موردنظر حذف شده‌اند.

جان تیلور اقتصاددان دانشگاه استنفورد نیز یکی از کاندیداهای موردنظر محافظه‌کاران است که احتمال ریاست او بر فدرال رزرو وجود دارد؛ ولی هنوز مشخص نیست که آیا ترامپ با او مصاحبه خواهد کرد یا خیر. بلومبرگ گزارش داده که ترامپ تاکنون با ژانت یلن، ‌گری کوهن، کوین وارش و جرومی پاول گفت‌وگو کرده است. گفته شده او قصد دارد دو یا سه هفته آینده رییس جدید بانک مرکزی امریکا را معرفی کند. ترامپ خود روز جمعه به خبرنگاران گفته بود: «چهار نشست را برای انتخاب رییس جدید فدرال رزرو برگزار کرده‌ام و تصمیم در این خصوص را در دو تا سه هفته آینده اعلام خواهم کرد.» همزمان کاخ‌سفید اعلام کرده که به‌دنبال گزینه مناسب برای معاونت ریاست فدرال رزرو است.

برخی تحلیلگران بر این باورند که کوین وارش شانس زیادی برای احراز ریاست فدرال رزرو دارد و سیاست‌های سختگیرانه پولی وی می‌تواند تاثیر زیادی بر بازارهای مالی بین‌المللی داشته باشد. وارش در سال‌های 2006 تا 2011 از مقام‌های ارشد فدرال رزرو بود که به علت اختلاف‌نظر بر سر برنامه خریداری اوراق قرضه از هیات‌مدیره فدرال رزرو استعفا داد. سی‌ان‌بی‌سی نوشته است: «واقعیت این است که یلن دیگر قهرمان نیست و تغییر او می‌تواند خبر خوشی برای دلار باشد. در این میان دو کاندیدای جایگزین او یعنی کوین وارش و جرومی پاول جزو بازهایی هستند که ورودشان به دفتر بانک مرکزی امریکا به‌ معنی افزایش نرخ بهره و افزایش ارزش دلار خواهد بود.» آسوشیتدپرس نیز به نقل از یک وب‌سایت آلفا نوشته که بازارها باید خود را برای تغییر ژانت یلن و آمدن کوین وارش آماده کنند.

رییس جدید فدرال رزرو در شرایطی انتخاب خواهد شد که اوضاع اقتصادی امریکا رو به بهبود است و فدرال رزرو قصد دارد سیاست‌های انبساطی پولی را به‌تدریج متوقف کند. فدرال رزرو در ماه‌های اخیر نرخ بهره را افزایش داده و قصد دارد برنامه کاهش تراز مالی 4.5 تریلیون دلاری را نیز به‌زودی آغاز کند. فدرال رزرو دستیابی به نرخ تورم 2 درصدی را هدف اصلی خود قرار داده است.

 بازارها چشم‌انتظار سرنوشت یلن

رویترز نوشته که با انتشار خبر تغییر احتمالی رییس فدرال رزرو امریکا و تغییر نرخ بهره، اوراق قرضه امریکا با افزایش روبه‌رو شده است. همچنین سخنان سه‌شنبه ژانت یلن در شرایطی که بازارها منتظر اعلام برنامه مالیاتی دولت ترامپ هستند، باعث شده ارزش دلار در بازارها افزایش یابد. در این گزارش آمده است: پس از اینکه ژانت یلن سه‌شنبه گفت «معلق نگه داشتن افزایش نرخ بهره تا رسیدن تورم به ۲درصد بی‌احتیاطی است»، دلار به بالاترین سطح یک ماهه خود در برابر سبدهای ارزی مهم رسید و سود اوراق دو ساله خزانه‌داری هم که به نرخ بهره حساس است، به بالاترین میزان خود از سال ۲۰۰۸ تاکنون رسید. سود اوراق ۱۰ ساله هم با افزایشی ۵صدم درصدی به 2.28درصد رسید. تحلیلگران می‌گویند چشم‌انداز کاهش مالیات هم که می‌تواند باعث افزایش وام‌گیری فدرال رزرو شود، باعث تقویت سود این اوراق شده است.

دنیل لنز استراتژیست نرخ بهره در دی‌زد بانک گفته است: «اعلام جزئیات بیشتر درمورد برنامه‌های مالیاتی ترامپ و اینکه آیا این برنامه بدون مشکل پیش خواهد رفت یا خیر، برای سرمایه‌گذاران بسیار جذاب است. این به معنای تقویت اقتصاد و فضایی است که در آن نرخ سود اوراق عموما بالاتر خواهد بود. در صورتی ‌که این برنامه تصویب شود، این نخستین پیروزی ترامپ در تصویب قانون، از زمان شروع ریاست‌جمهوری‌اش خواهد بود.»

با این حال بیزینس اینسایدر پیش‌تر با اشاره به سیاست‎های فدرال رزرو و تغییر و تحولات این نهاد مالی هشدار داده بود: «مقامات فدرال رزرو سعی دارند به وال‌استریت اطمینان دهند که بازگشت از سیاست تسهیل کمی تدریجی خواهد بود و تاثیر چندانی بر عملکرد بازار نمی‌گذارد اما کاهش ترازنامه کنونی در حالی که بانک مرکزی برنامه افزایش نرخ بهره را نیز پیش می‌برد برای بازار ناخوشایندتر از آن است که هیچ تاثیری نپذیرد. در این میان جا‌به‌جایی در رده‌های بالای فدرال رزرو از جمله احتمال جانشینی ژانت یلن و انتصاب معاون جدیدی در پی استعفای استنلی فیشر عدم اطمینان به سیاست‌گذاری‌ها در زمینه نرخ بهره را تشدید کرده است. هیچ‌کسی افزایش نرخ تورم دست‌کم تا پایان امسال را پیش‌بینی نمی‌کند. این یک نشانه است از اینکه فدرال رزرو برای عادی‌سازی شرایط مالی بیش از اندازه اعمال فشار می‌کند و این مساله می‌تواند چشم‌انداز رشد را به خطر اندازد.»

 

ارسال نظر