هولوگرام‌های فسادزا زیر ذره‌بین شورای شهر

۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۶۸۲
هولوگرام‌های فسادزا زیر ذره‌بین شورای شهر

واگذاری املاک و اموال شهرداری تهران و همچنین فروش تراکم شناور ساختمانی از طریق صدور هولوگرام، دیروز با تذکر رییس و معاون نظارت شورای شهر تهران وارد فاز جدیدی شد. محسن هاشمی رییس شورا درخواست کرد تا علاوه بر شهرداری، کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز گزارشی در خصوص مکانیسم فسادزای فروش هولوگرام در شهرداری تهران تهیه کند.

به گزارش «تعادل» هفته گذشته محمدعلی نجفی شهردار جدید تهران بر قول خود مبنی بر مبازره با فساد در شهرداری وفا کرد و در نخستین اقدام، دستور توقف صدور هولوگرام را صادر کرد. این دستور که طی بخشنامه‌یی به شهرداری اعلام شد، واکنش‌های مثبت بسیاری به دنبال داشت و کارشناسان و اعضای شورای شهر بر درستی این اقدام تاکید کردند.

دو روز پیش نیز افشین حبیب‌زاده معاون نظارت شورای شهر تهران پرده از بخش دیگری از این مکانیسم فسادزا برداشت و عنوان کرد که هولوگرام فقط محدود به فروش تراکم نشده و شامل موارد دیگر شهرداری نیز می‌شود. به گفته او، پیمانکاران و طلبکاران به شرکت‌های کارگزاری معرفی می‌شدند تا طلب خود را به صورت غیرنقدی دریافت کنند. وقتی پیمانکاران به شرکت‌های کارگزاری مراجعه می‌کردند، این شرکت‌ها پیشنهادهای مختلفی به آنها می‌دادند، برای مثال پیشنهاد می‌دادند در قبال طلب غیرنقدی‌شان از شرکت کارگزاری ماشین یا ملک دریافت کنند، آن هم به قیمت کارشناسی که شرکت کارگزاری یا کارشناس شرکت مشخص می‌کرد. البته خود این قیمت‌گذاری هم جای بحث دارد. یکی دیگر از روش‌ها این بود که در قبال طلب پیمانکار پیشنهاد خرید تراکم می‌دادند. در هر حال، تراکم یکی از انواع پیشنهادها بود و اگر پیمانکار برای دریافت طلب خود تراکم را انتخاب می‌کرد، می‌توانست مشخص کند در کدام منطقه و محله قصد دارد از این تراکم استفاده کند که اصطلاحا به این عمل نشاندن تراکم روی زمین می‌گفتند. از این رو، مبلغ آن به صورت حدودی مشخص می‌شد و نامه‌یی به منطقه‌یی که پیمانکار قصد داشت از آن تراکم استفاده کند، ارسال می‌شد.

 3 تذکر به شهرداری

حبیب‌زاده همچنین در جلسه روز گذشته شورا در رابطه با بخشنامه شهردار در خصوص توقف صدور هولوگرام 3 تذکر به شهرداری داد.

 او در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به بخشنامه صادر شده از سوی شهردار تهران در خصوص ممنوعیت صدور هولوگرام و شفافیت در این خصوص و جلوگیری از پرداخت نقدی مودیان به شیوه پشت باجه‌یی و تعیین تکلیف مراودات فیمابین شهرداری تهران و کارگزاری‌ها گفت: از شهردار تهران بابت این سرعت عمل تشکر می‌کنم، زیرا این موضوع بخش قابل توجهی از مسائل مالی شهرداری را در خود مستتر دارد. او با بیان اینکه نباید به تعیین تکلیف مراودات شهرداری و کارگزاری‌ها اکتفا کنیم از شهرداری تهران درخواست کرد که گزارش کامل از این مراودات که در سال‌های گذشته وجود داشته ارائه شود.

او ادامه داد: طبق ماده ۷۳ قانون شوراها این تذکر را به اطلاع شهردار می‌رسانم. من سه درخواست دارم نخست اینکه لیست کامل املاکی که به شرکت‌های کارگزاری از سوی شهرداری تهران واگذار شده ارائه شود همچنین مبلغ چک‌های واگذار شده به شرکت‌های کارگزار به تفکیک شرکت‌ها اعلام شود و مبلغ تسویه شده با پیمانکاران شهرداری از سوی شرکت‌های کارگزاری و نحوه آن به تفکیک نوع تهاتر مشخص شود. رییس شورای شهر تهران نیز درخواست کرد تا علاوه بر شهرداری کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز گزارشی در خصوص واگذاری هولوگرام‌ها در شهر تهران تهیه کند. وی اعلام کرد: تمام تذکرات به صورت طبقه‌بندی تفکیک و به تک‌تک آنها رسیدگی می‌شود.

 انتقاد از جمع‌آوری کودکان کار

بهاره آروین، عضو هیات رییسه شورا و عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در جلسه روز یک‌شنبه شورا در نطق پیش از دستور خود از جمع‌آوری کودکان کار انتقاد کرد و گفت: چندین دستگاه مملکت جمع شده‌اند، میلیاردها تومان بودجه مملکت را هزینه کنند تا بی‌پناه‌ترین انسان‌های این شهر را از جلو چشم‌ها دور کنند. کودکانی که ناخواسته و بالاجبار به دنیای سرد و خشن بزرگسالی پرتاب شد‌ه‌اند، بدون اینکه امکان تجربه لذتبخش لحظه‌های سرخوشانه کودکی را داشته باشند، کودکانی که به دلیل فقر و دیگر شرایط آسیب‌دیده خانواده، مجبور به کار در خیابان شده‌اند، چندین دستگاه مملکت جمع شده‌اند تا این جاماندگان از کودکی و مهر را از جلو دیدگان دور کنند، مبادا که اسباب دل‌مشغولی‌‌ شوند.

او افزود: به گفته مسوولان بهزیستی، 90درصد کودکانی که با زور و اجبار از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند، دارای سرپرست و خانواده‌اند که برای بازپس‌گیری فرزندان‌شان به مراکز نگهداری موقت این کودکان مراجعه می‌کنند. فرآیند کار این‌گونه است که خانواده‌ها پس از پرس‌وجو و یافتن فرزندشان در یکی از مراکز نگهداری باید بروند در دادگاه تعهد بدهند که دیگر بچه‌شان کار نخواهد کرد و بعد حکم قضایی برای آزادی و بازپس‌گیری فرزندشان بگیرند، چرخه‌یی معیوب، بی‌ثمر و سرشار از هزینه‌های گزاف روانی که به کودکان و خانواده‌های آسیب‌دیده‌شان وارد می‌شود.

به گفته مسوولان مربوطه حدود 60 تا 70درصد این کودکان غیرایرانی هستند، حال می‌توان پرسید که این شاخ و شانه دولتی برای چه کسی کشیده می‌شود؟ برای افغانستانی‌های نجیب، سر به زیر و در عین‌حال بی‌کس و کار در این مملکت که باید دنبال بچه‌هایشان، پیش کوچک و بزرگ مسوولان ما گردن خم کنند؟ برای زهر چشم گرفتن از چنین بی‌پناهانی است که خدم و حشم چندین دستگاه دولتی لشکرکشی کرده‌اند؟ زورمان به علت‌های قدر قدرت اجتماعی نمی‌رسد، به جایش یقه معلول‌های آسیب‌دیده‌یی را می‌گیریم که نفس خودشان و زندگی‌شان در زیر آسیب‌های حاصل از علل اجتماعی به شماره افتاده است؟ زورمان به حذف علت نمی‌رسد، معلول را برای چند صباحی هم که شده حذف می‌کنیم؟ چه کسی را گول می‌زنیم؟

آروین از شهردار تهران خواست تا به جای دنباله‌روی دستگاه‌های دیگر در اجرای این نوع طرح‌های آسیب‌زا، بی‌ثمر و غیرکارشناسی ابتکار عمل را در این حوزه به دست گیرد و با فراهم کردن زمینه همکاری چارجانبه میان شهرداری تهران، وزارت آموزش و پرورش، وزارت رفاه و فرمانداری تهران، طرح‌هایی مبتنی بر ارائه مشوق را به جای طرح‌های تنبیهی در پیش گیرند. مثلا می‌توان آن 20میلیارد بودجه این طرح را صرف افزایش جذابیت مدارس در مناطق حاشیه‌نشین تهران کرد. طرح‌های مبتنی بر جمع‌آوری و نگهداری اجباری نه فقط نقض حقوق شهروندی شهروندان کم‌توان و آسیب‌دیده‌اند بلکه مهم‌تر از آن، این طرح‌ها جز آسیب فزاینده و اتلاف منابع هیچ ثمر دیگری ندارند.

 قرائت گزارش پلاسکو در شورای شهر

گزارش ملی حادثه پلاسکو نیز در شورای شهر قرائت شد و اعضای شورا تذکرات و نظرات خود را در این خصوص عنوان کردند.

 آقاکوچک از اعضای این هیات ملی با اشاره به تشکیل 6 کمیته تخصصی در حوزه‌های فنی، حقوقی و اجتماعی در این هیات ابراز کرد: این هیات از تصاویر و فیلم‌ها، مکاتبه رسمی با ارگان‌ها، برگزاری جلسه استماع با مسوولان، تحلیل رسانه‌ها و نخبگان، نمونه‌برداری از مصالح، گزارش‌های مردمی و... برای ارائه این گزارش استفاده کرد.

عضو هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو در بیان بررسی‌های تخصصی مهندسی آتش گفت: بار حریق بالا، عدم انطباق فنی پلکان‌ها و فضاهای خروجی، نبود فضاسازی فنی و عدم وجود سیستم بازدارنده، وجود وسایل گرمایشی غیراستاندارد و... از دلایل گسترش حریق در ساختمان پلاسکو بود. بر این اساس یک‌سری توصیه‌های جزیی و کلی برای جلوگیری از موارد وقوع در آینده در گزارش ارائه شد.

وی ادامه داد: در بررسی‌های مهندسی سازه ابتدا سعی شد، سیستم سازه شناسایی شود. این سیستم سازه شبیه سیستم لوله‌یی بود که ستون‌های زیادی در کنار ساختمان هستند و تعداد ستون‌های میانی کم است. همچنین اجزای سازه از مقاطع مرکب بودند که ضعف‌های خود را در حادثه نشان داد و وجود حرارت و اثر آتش باعث شد، ساختمان فرو بریزد.

آقاکوچک با تشریح سه مرحله مختلف فروریزش ساختمان پلاسکو بر اثر حریق و حرارت گفت: فرضیه آتش‌سوزی و انفجار عمدی در ساختمان در بررسی‌ها رد شد و در نهایت توصیه‌هایی برای جلوگیری از تکرار حادثه مطرح شد از جمله آنکه ضوابط و مقررات ملی و مبحث 22 از نظر محتوا و نحوه اجرا دارای ضعف‌هایی است که باید برطرف شود. همچنین لزوم تمایز در نگرش به ساختمان‌های بلندمرتبه و تدوین ضوابط لازم برای این ساختمان‌ها مورد تاکید قرار گرفت.

 علت اصلی مشخص نشده است

ناهید خداکرمی نیز پس از ارائه گزارش کمیته ملی بررسی حادثه پلاسکو در صحن علنی شورای شهر تهران گفت: گزارش به لحاظ متدولوژی خیلی خوب بود، اما در تحلیل راهبرد اساسی که تکالیف و راه‌حل را مشخص کند نکته ویژه‌یی نداشت.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه این گزارش تکرار تشکیل کمیته‌های قبلی است، گفت: مهم‌ترین سوال این است که تکلیف ذی‌نفعان که درگیر حادثه بودند چه می‌شود. وی ادامه داد: گفتید فرضیه عمدی بودن حادثه رد شده اما سوال این است که چرا رد شده و اینکه آیا علت آتش‌سوزی به‌طور روشن مشخص شده است؟خداکرمی گفت: پیشنهادم این است کمیته‌یی با حضور اعضای شورای شهر تشکیل شود که هدف آن تحلیل گزارش و پیشنهاد عملی برای پیشگیری از تکرار این حوادث باشد. وی گفت: متاسفانه همچنان شاهدیم ساختمان‌ها و برج‌های بلندی در کوچه‌های باریک ساخته می‌شود و معلوم نیست چه کسی باید جلو آن را بگیرد؟

 1000 مدرسه پایتخت ناایمن است

زهرا نژادبهرام عضو هیات رییسه شورای شهر از وجود هزار مدرسه ناایمن در شهر خبر داد و گفت: بند ۵۵ قانون شهرداری موظف است، نسبت به نقاط ایمنی شهر اقدام کند. در شرایط بازگشایی مدارس، یک دبستان دخترانه در تهران آتش گرفته و مدرسه تعطیل شد. منبع آتش‌سوزی سیم‌های برقی بوده‌اند که از سال‌ها قبل دچار پوسیدگی شده بودند.

نژادبهرام با اشاره به ناایمن بودن ساختمان‌هایی نظیر مدارس گفت: 25درصد فضای غیرایمن شامل بیش از هزار مدرسه تهران می‌شود. در واقع در صورتی که شاهد شرایط بحرانی مانند زلزله و حوادث مشابه باشیم، ممکن است آسیب جدی به فضاهای آموزشی برسد. وی گفت: موضوع پلاسکو نیاز به رسیدگی دارد اما ضروری است که آتش‌نشانان ما مجهز به تجهیزات مناسب باشند و شهرداری برای افزایش بودجه در این زمینه اقدام کند ضمن اینکه تجهیزات و آموزش‌های لازم مهیا شود.

 

ارسال نظر