گسل‌های اقتصادی تهران را تهدید می‌کند

۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۰۸۲

 حجت‌الله میرزایی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار پایتخت گفت: تهران به همان اندازه که گسل‌های عمیق در زمین‌های خود دارد و در معرض خطر است، گسل‌هایی جدی‌تر از حیث اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن را تهدید می‌کند.

گروه راه و شهرسازی روزنامه تعادل نیز چند هفته پیش در یادداشتی با عنوان«پیش‌لرزه‌های گسل مسکن» نسبت به رشد فزاینده نابرابری از نظر مسکن در کشور به وی‍ژه در شهر تهران هشدار داد و با اشاره به اینکه صرفا بازسازی بافت‌های فرسوده کشور نیازمند مبلغی معادل 10سال درآمدهای نفتی است، ‌پیشنهاد اخذ مالیات از خانه و واحدهای لوکس با هدف ساماندهی مسکن حدود 20میلیون نفر از جمعیت کشور را مطرح کرد.

معاون شهردار اما در تشریح گسل‌های اقتصادی پایتخت گفت: سندرم «نخست شهری» و احساس ثروتمندی یکی از مشکلات تهران است که در ارکان حاکمیت هم رسوخ کرده و بعضی از مقررات و قوانینی که در برنامه ششم یا سایر قوانین وضع شده حکایت از همین رویکرد دارد، حال آنکه واقعیت‌های تهران خلاف این است.  میرزایی با اشاره به توسعه ناهمفاز در پایتخت گفت: به عنوان مثال، تهران به آن اندازه‌یی که در حوزه ساخت‌وساز مورد توجه قرار گرفته در حوزه فرهنگی و ایجاد فضاهای متناسب در این زمینه یا حوزه بهزیستی و ارتقای کیفیت زندگی که مادران، کودکان و سالمندان از آن استفاده می‌کنند شاهد رشد و توسعه نبوده است.

وی کاهش مرارت مردم شهر را کارکرد مورد انتظار مدیریت شهری عنوان کرد و دامنه آن را از برخورد اخلاقی و به دور از خشونت با دستفروش یک خیابان تا کسی که برای اخذ یک خدمت به شهرداری مراجعه می‌کند، دانست.

بهبود کیفیت زندگی موضوع دیگری بود که معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران به آن اشاره کرد و گفت: شاید از دیدگاه مردم و براساس نظرسنجی‌ها، تهران در مقایسه با سایر نقاط کشور، شهری مناسب برای کسب وکار باشد و قطعا این دیدگاه از منظر آسایش زندگی در این شهر وجود ندارد. این باور باید تغییر کند و به نقطه‌یی برسیم که تهران به همان میزانی که برای کسب وکار مناسب است برای زندگی هم مناسب باشد.

به گزارش فارس، میرزایی که در نخستین جلسه هم‌اندیشی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران سخن می‌گفت با اشاره به تدبیر شهردار تهران در ایجاد شفافیت حداکثری در سازمان شهرداری گفت: متاسفانه جایگاه کشور در ایجاد شفافیت که خود از مولفه‌های کاهش فساد است در بین کشورهای جهان، جایگاه مناسب و در خور نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست و در این خصوص شهرداری‌ها در بین سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی و عمومی رتبه خوبی را به خود اختصاص نداده‌اند.

میرزایی ادامه داد: براساس مطالعات بین‌المللی رتبه کشور درخصوص سلامت مالی و اداری از سال ٨٤ تا ٩٢ سیر نزولی را تجربه و از ٨٦ به ١٤٠ رتبه تنزل پیدا کرده و این حکایت از آن دارد که تنها 25درصد کشورهای جهان وضعیتی بدتر از ایران را داشته‌اند.

وی افزود: تبدیل شهرداری تهران به نمونه و الگوی شفافیت حداکثری در کلیه واحدهای تابعه‌اش گامی است که در این دوره مدیریت شهری باید با اولویت پیگیری شود و طراحی این برنامه شفافیت قطعا بر عهده معاونت برنامه‌ریزی است.

معاون شهردار تهران گفت: مشارکت حداکثری شهروندان در برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌های شهر اولویت دیگر معاونت برنامه‌ریزی است و تدوین سازوکار این مشارکت حداکثری ازجمله برنامه‌های آتی معاونت است.

وی ادامه داد: انضباط مالی و جلوگیری از ریخت و پاش و صرف منابعی که متعلق به مردم است و پاسخگویی شهرداری درخصوص هزینه‌کرد این منابع محور سوم برنامه‌های معاونت برنامه‌ریزی است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران، برنامه محوری یا عملکرد براساس برنامه را اولویت بعدی فعالیت معاونت تحت مدیریتش دانست و گفت: اقدام براساس برنامه باید دارای مشخصاتی چون آینده‌نگری، حرکت بر مبنای چشم‌انداز تعریف شده و رویکرد سیستمی باشد.

وی افزود: تهران در مقایسه با شهرهای بزرگی چون شانگهای در چین و نیویورک در امریکا از وسعت و جمعیت بسیار کمتری برخوردار است ولی از منظر امکانات و زیرساخت‌های شهری، توسعه نیافته است.

 

ارسال نظر