پایان شورای چهارم با چاشنی اعتراض و انتقاد

۱۳۹۶/۰۵/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۱۸۴
پایان شورای چهارم با چاشنی اعتراض و انتقاد

گروه راه و شهر‌سازی| آزاده کاری|

 پس از تایید آغاز به کار شورای پنجم در 12مرداد ماه از سوی شورای نگهبان، روز گذشته آخرین جلسه رسمی و علنی شورای چهارم تهران برگزار شد. به گفته رییس شورای چهارم تهران در روز یک‌شنبه هفته آینده نیز به صورت غیرعلنی شورای چهارم تشکیل جلسه خواهد داد اما به دلیل ممانعت از ایجاد هر گونه شائبه‌یی جلسه یا دشده بدون مصوبه‌ برگزار خواهد شد.

این جلسه همچون چند جلسه اخیر به حد نصاب نرسید و مشخص بود که اعضا انگیزه چندانی برای حضور در جلسات شورا ندارند. اما آخرین جلسه شورا نیز مانند بسیاری از جلسات سال جاری با حاشیه‌هایی همراه بود. برخی از اعضای ساکت شورا بعد از انتخابات اخیر مهر سکوت را شکسته و به انتقاد از عملکرد شهرداری تهران پرداختند. ازجمله عباس جدیدی که این‌ بار در تذکر خود شهرداری را متهم به بذل و بخشش اموال شهر کرد. از سوی دیگر مهدی چمران، رییس شورای شهر و نفر بیست و سوم انتخابات شورای شهر پنجم پایتخت و به عبارتی جا مانده از این شورا با وجود اینکه حدود 3ماه از انتخابات می‌گذرد، بار دیگر نسبت به نتایج این انتخابات اعتراض کرد. او در این مدت بارها مراتب اعتراض خود را به وزارت کشور اعلام کرده و حتی به درخواست وی، هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر استان تهران در جلسه‌یی مشترک آرای نفرات اول تا پنجاهم را به صورت رندوم مورد بررسی قرار داده به ویژه چمران را مجددا تطبیق دادند. نتیجه این بود که با وجود تطبیق متعدد آرا هیچ‌گونه مغایرتی در نتیجه‌ آرایی که پیش‌تر اعلام شده بود و در سامانه وزارت کشور تجمیع شده بود، رخ نداده و حتی یک مورد مغایرت پیدا نشد. با این وجود چمران در آخرین جلسه شورا اظهار کرد که هنوز نتیجه انتخابات را قبول ندارد و از فرمانداری به دلیل رد درخواست اعضا مبنی بر بازشماری 10درصد آرا شکایت خواهیم کرد.

به گزارش«تعادل» هر چند مهدی چمران، رییس شورای شهر چهارم پایتخت در صحن شورا اعلام کرد که این آخرین جلسه شورای چهارم خواهد بود اما در مصاحبه‌یی که بعد از جلسه با خبرنگاران داشت، این موضوع را تلویحا رد کرد و گفت: معلوم نیست که این آخرین جلسه شورا باشد چراکه هنوز دستور و حکم ریاست‌جمهوری به شورا ابلاغ نشده است. هر زمان که حکم ابلاغ شد و مسیر قانونی خود را طی کرد، جلسات شوراها نیز پایان خواهد پذیرفت اما از آنجا که شورای نگهبان موافقت خود را با اتمام کار شورای چهارم اعلام کرده است، پایان کارش در همین مرداد ماه خواهد بود. او ادامه داد: پس از ابلاغ حکم توسط وزارت کشور و هماهنگی‌های فرمانداری و دوستان شورای پنجم، جلسات شورای پنجم آغاز خواهد شد اما الان نمی‌توانم برای شروع کار شورای پنجم زمان دقیقی را مشخص کنم. رییس شورای چهارم در تشریح روند قانونی پایان کار شورا تصریح کرد: براساس روند قانونی، حکم اتمام جلسات شورا پس از تصمیم شورای نگهبان به ریاست‌جمهوری می‌رود و ریاست‌جمهوری 10روز فرصت دارد این قانون را ابلاغ کرده و در روزنامه‌های رسمی اعلام کند. بعد از آن قانون اجرایی و عملیاتی می‌شود اما این فرآیند هنوز طی نشده است. با این حال چون ما از متن قانون مطلعیم، آماده‌ایم تا 12مرداد شورا را تحویل دهیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا در جلسه آینده شورا خبرنگاران حضور خواهند یافت یا نه گفت: ممکن است در جلسه آینده حرف‌های خصوصی داشته باشیم که نخواهیم منتشر شود. در نتیجه به صورت علنی برگزار نخواهد شد. اما برای آنکه شائبه‌یی ایجاد نشود، مصوبه‌یی نخواهیم داشت. تلاش می‌کنیم تا 12مرداد گزارش تصویری از عملکرد شورای چهارم ارائه دهیم و پس از آن هم شورای پنجم کار خود را آغاز خواهد کرد.

او در پاسخ به اینکه آیا ممکن است ابلاغیه ریاست‌جمهوری برای پایان کار شورا تا پس از مراسم تحلیف به تاخیر بیفتد، ادامه داد: البته گفته شده تا پس از تحلیف ابلاغ نشود حتی اگر تا پس از مراسم تحلیف طول بکشد باز هم ما جلسه اصلی دیگر نخواهیم داشت و این یک‌شنبه آخرین جلسه است.

 چمران: نتیجه انتخابات را قبول نداریم

رییس شورای شهر درباره شکایت‌های برخی از اعضای اصولگرای شورای چهارم درباره تایید انتخابات شوراها گفت: ما کماکان نتیجه انتخابات را قبول نداریم و اعتراض خود را به فرمانداری اعلام کردیم. ما از فرمانداری برای رد درخواست اعضا مبنی بر بازشماری 10درصد آرا شکایت خواهیم کرد.

چمران گفت: پس از ابلاغ ریاست‌جمهوری، شورای چهارم به صورت رسمی و قانونی پایان خواهد یافت. با این حال جلسه روز یک‌شنبه به صورت غیرعلنی و بدون هیچ گونه مصوبه‌یی برگزار خواهد شد.

البته شنیده‌ها حاکی از این است که محمدباقر قالیباف، شهردار تهران صدور حکم پایان کار خود را از معاونت منابع انسانی شهرداری تهران خواستار شده است همچنین گفته می‌شود، قالیباف دو روز پیش دفتر کار خود را به صورت کامل تخلیه کرده است.

 

 حاشیه‌های آخرین جلسه شورای چهارم

به گزارش«تعادل» آخرین جلسه شورای چهارم درحالی برگزار شد که مانند بسیاری از جلسات گذشته با حاشیه‌هایی همراه بود. هفته گذشته زمانی که نوبت به صحبت عباس جدیدی رسید، مهدی چمران رییس شورای شهر عنوان کرد که به دلیل تمام شدن وقت جلسه نوبت وی را به هفته آینده موکول می‌کند اما عباس جدیدی واکنش نشان داد و با بیان اینکه هیچ‌وقت به من فرصت صحبت نمی‌دهید، صحن شورا را ترک کرد. در جلسه روز گذشته نیز بعد از اینکه 3دقیقه زمان تذکر جدیدی به پایان رسید، وی خواست صحبت‌های خود را ادامه دهد که با ممانعت چمران مواجه شد و با تندی اظهار کرد که چرا نمی‌گذارید من حرف بزنم؟ بقیه که صحبت می‌کنند را ننه عقدی زاییده، من را ننه صیغه‌یی؟ این موضوع جلسه شورا را متشنج کرد و درگیری لفظی بین چمران و جدیدی دقایقی ادامه داشت. اما عباس جدیدی که چند هفته است درباره نامه‌نگاری با شهرداری و عدم دریافت پاسخ از این نهاد در شورا اعتراض می‌کند. این ‌بار نیز به انتقاد از عملکرد شهرداری پرداخت و اظهار کرد که هنوز اسناد واگذاری املاک به افراد خاص شفاف نشده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که ما به هیچ عنوان مخالف فعالیت بخش خصوصی و پیمانکاران نیستیم و حتی اعتقاد داریم که براساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴و سند چشم‌انداز ۲۰ساله چنانچه بخواهیم در حوزه اقتصادی موفق باشیم باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود. قطعا باید حق پیمانکاران زحمتکش داده شود و شهرداری نباید اقدامات انجام شده از سوی پیمانکاران را به نام خود ثبت و ضبط کند و در واقع باید نسبت به میزان بدهی‌های شهر توضیح ارائه کند.

جدیدی افزود: طی سال‌های گذشته در شورای چهارم بسیار به شهرداری تهران تذکر داده‌ام که از تصدی‌گری به سمت تولی‌گری حرکت کند. بنده در بیان مطالبم کاملا واقف بوده و می‌دانم چه مطلبی را عنوان می‌کنم. ولی متاسفانه شهرداری و حامیانش خود را به راه دیگری می‌زنند و حرف‌های بنده را وارونه انعکاس می‌دهند.

وی با انتقاد از ارائه گزارش حسابرسی در صحن شورای شهر تهران گفت: به هیچ عنوان این گزارش محسوب نمی‌شود و می‌توان آن را یک قرائت دانست چراکه باید گزارش تحلیل و محتوا داشته باشد. جدیدی از اعضای شورای پنجم خواست تا نسبت به موضوعات شهری و مشکلات آن واقف و در جهت رفع مشکلات و موانع کوشا باشند.

وی همچنین به موضوع بودجه غیرنقد در شهرداری تهران انتقاد کرد و گفت: قطعا در این زمینه نمی‌توان نظارت کرد و بودجه غیرنقد با روح قانون شهرداری‌ها و معاملات شهرداری مغایرت فاحش دارد.

جدیدی ادامه داد: بنده به هیچ عنوان با آقای دکتر قالیباف تقابل ندارم و از زحمات او نیز تشکر می‌کنم اما برایم این سوال مطرح می‌شود که چرا تا اسم بودجه غیرنقد و نامه‌های بنده درخصوص اسناد واگذاری املاک به افراد خاص به میان می‌آید، چهره‌شان سرخ و سفید می‌شود.

وی گفت: 3سال است روز به روز ما را می‌کشند و پاسخ روشنی به تذکرات ما داده نمی‌شود و آقای قالیباف باید بداند که اینجا شهرداری است نه سازمان زمین شهری. شاید شهرداری را با سازمان زمین شهری اشتباه گرفته‌اند.

جدیدی ادامه داد: بر چه مبنایی برای منافع برخی از افراد اموال مردم و شهر را بخشش می‌کنید؟ و متاسفانه این اتفاقات درحالی می‌افتد که شهرداری که یک نهاد متعلق به مردم است، نردبان افراد برای ریاست‌جمهوری می‌شود. این درحالی است که ما مشکلات عدیده‌یی در مورد حوزه حمل و نقل، بافت فرسوده، آلودگی هوا و... داریم.

در این جلسه همچنین مجتبی عبداللهی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری گزارش عملکرد ۱۲ساله این معاونت را ارائه کرد. رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر نیز که همواره صحبت‌های انتقادی و افشاگری‌هایش در شورای چهارم برای عده‌یی دردسر ساز شده بود این ‌بار پس از شنیدن گزارش معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری اظهار کرد: اگر قرار است هر هفته یکی از معاونت‌های شهرداری گزارشی از عملکرد ۱۲ساله خود ارائه کنند، بهتر است این گزارش مبتنی بر برنامه 5 ساله و بودجه مصوب باشد تا گزارشی که ارائه می‌شود، انسجام مشخصی داشته و از پراکنده‌گویی جلوگیری شود.

وی با اشاره به گزارش ارائه شده درخصوص اماکن ورزشی گفت: به گفته معاون شهردار تهران ۲۰درصد اماکن ورزشی دولتی و ۸۰ درصد اماکن شهرداری و بخش خصوصی هستند و براساس همان آمار ارائه شده تنها روزانه ۴۰۰نفر از تهرانی‌ها از اماکن ورزشی شهرداری استفاده می‌کنند که باید پرسید 5 درصد مردم از ۸۰ درصد این اماکن استفاده کرده‌اند.

مرتضی طلایی که در غیاب چمران ریاست شورا را بر عهده داشت در پاسخ به حافظی گفت: این تحلیل شماست و مشخص نیست آیا باقی شهروندان از اماکن دولتی استفاده می‌کنند.

 در ادامه رحمت‌الله حافظی اضافه کرد: براساس ماده ۱۰۴برنامه 5 ساله، شهرداری باید در راستای رفاه اجتماعی اقداماتی انجام می‌داد که یکی از آنها آینده‌نگاری و تدوین سند رفاه اجتماعی بوده است.

 

 

ارسال نظر