تعلیق تحریم‌های ایران برای حفظ کمی انعطاف‌پذیری

۱۳۹۶/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۹۴۹
تعلیق تحریم‌های ایران برای حفظ کمی انعطاف‌پذیری

 7 فرد و ۲ شرکت ایرانی به لیست تحریم‌های امریکا اضافه شدند   

 پایبندی انگلیس به تعهدات خود در صورت خروج امریکا از برجام

امریکا برای چندمین بار تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را را در چارچوب موافقتنامه هسته‌یی سال 2015 تمدید کرد. پس از اعلام این خبر توسط وزارت امورخارجه امریکا، هدر نائورت، سخنگوی این وزارت گفت: دولت تعلیق تحریم‌های ایران را برای حفظ کمی انعطاف‌پذیری تصویب کرد زیرا درحال آماده‌سازی سیاستی با هدف پرداختن به طیفی از رفتارهای ایران است. او تاکید کرد که «معافیت برخی از این تحریم‌ها(علیه ایران) به عنوان نشانه‌یی از موضع رییس‌جمهور دونالد ترامپ یا دولت وی در مورد موافقتنامه هسته‌یی ایران تلقی نمی‌شود.»وزارت خارجه امریکا باید هر ۹۰روز یک بار در نامه‌یی به کنگره، پایبندی ایران به توافق هسته‌یی را تایید کند. دولت ترامپ از زمان روی کار آمدن تاکنون دو بار این پایبندی را تایید کرده و نوبت سوم، اواسط اکتبر حدود یک ماه دیگر فرا خواهد رسید. ایران با تاکید بر پایبندی‌اش به برجام، امریکا را به «بدعهدی» در انجام تعهداتش در توافق هسته‌یی متهم کرده است. هر چند «نیکی هیلی» نماینده امریکا در سازمان ملل، چندی پیش گفت عدم تصدیق به معنای خروج امریکا از برجام نیست اما نشریه امریکایی ویکلی استاندارد به نقل از یک مقام دولت ترامپ اعلام کرد که کاخ سفید روند بازبینی سیاست خود در قبال ایران را به پایان رسانده است. این درحالی است که به گفته یک مقام دولت ترامپ، انتظار می‌رود که وی در ماه اکتبر و نزدیک به زمان اعلام پایبندی ایران به برجام یک بیانیه در این باره صادر کند زیرا ترامپ پیش‌تر اعلام کرده بود که قصد دارد در ماه اکتبر پایبندی ایران به برجام را تایید نکند. صبح روزی که تمدید تعلیق تحریم‌های ایران از سوی امریکا امضا شد، رییس‌جمهور این کشور علیه ایران خاطرنشان کرد که ایران روح برجام را نقض کرده است و به زودی خواهید دید با برجام چه خواهم کرد. او ضمن تکرار مخالفت شدیدش با توافق هسته‌یی با ایران(برجام) گفته است به زودی همه شاهد اقدام او در برابر این توافق بین‌المللی خواهند بود. رویترز در این زمینه نوشت: دونالد ترامپ که از سفر به مناطق توفان‌زده فلوریدا بازمی‌گشت در هواپیما در گفت‌وگو با خبرنگاران مدعی شد، توافق هسته‌یی «یکی از بدترین ‌توافق‌ها» است.

 انگلیس در صورت خروج امریکا از برجام

به تعهدات خود پایبند می‌ماند

در پی اظهارات رییس‌جمهوری امریکا و واکنش بسیاری از تحلیلگران جهان به اشتباهی به نام خروج از برجام، اروپایی‌ها بار دیگر از توافق هسته‌یی با ایران دفاع کردند. یکی از این کشورها انگلیس است. همان روز که تحریم‌ها علیه کشورمان به تعلیق درآمد، وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد که در صورت خروج واشنگتن از برجام، این کشور به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌یی پایبند می‌ماند. در همین راستا سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر اینکه چنانچه واشنگتن از برجام خارج شود، موضع دولت انگلیس چه خواهد بود؟ گفت:«لندن به طور کامل به توافق هسته‌یی با ایران متعهد می‌ماند و از طریق همکاری نزدیک با جامعه جهانی اطمینان حاصل خواهد کرد که این توافق به موفقیت دست یابد.»

چندی پیش نیز امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه با حمایت مجدد از توافق هسته‌یی میان ایران و گروه 1+5 گفته بود که «هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد.» ماکرون این سخنان را در کاخ الیزه در جمع سفرای این کشور و در جریان تبیین محورهای اصلی سیاست خارجی کشورش بیان کرد و تاکید داشت که خواهان روابطی سازنده و مبتنی بر تعهد با تهران است.

همچنین صدر اعظم آلمان توافقنامه هسته‌یی ایران را الگویی برای حل مساله کره شمالی دانست و گفت:«ما شاهد بوده‌ایم که بعد از گذشت سال‌ها مذاکره، سرانجام توانستیم در مورد ایران به توافق دست یابیم. این مهم در سایه یک دیپلماسی مشترک به دست آمد و به نظرم می‌توان مشابه این اقدام را در مورد مساله کره شمالی نیز پیاده کرد.»

صبح روز گذشته نیز ترزا می، ‌نخست‌وزیر انگلیس در دیدار با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا که به لندن سفر کرده بر اهمیت پایبندی به توافق هسته‌یی با ایران(برجام) تاکید کرد. دفاع اروپایی‌ها و حمله‌های بی‌هدف کاخ سفید به برجام درحالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هشتمین گزارش فصلی خود بار دیگر تایید کرد که ایران به تمامی تعهدات ‏خود در توافق هسته‌یی پایبند بوده است‎. این سومین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از روی کار آمدن دولت ترامپ در امریکاست که پایبندی ایران به توافق را ‏مورد تایید قرار می‌دهد‎.

با وجود هشدار جهانیان به امریکا برای عدم مخالفت با برجام، وزارت خزانه‌داری دولت ترامپ روز گذشته با انتشار بیانیه‌یی از تحریم ۷ فرد و ۲شرکت ایرانی و اضافه شدن آنها به فهرست تحریمی‌های ایران خبر داد. طبق آنچه در این بیانیه آمده است، صادق احمدزادگان، احمد فتحی، حمید فیروزی، امید غفارنیا، سینا کیسار، نادر سعیدی و امین شکوهی ۵ فردی هستند که در لیست تحریم‌های امریکا قرار گرفته‌اند. شرکت‌های ایرانی ITSec و مهندسی سدیدکاران صبا هم به این لیست اضافه شدند. اتهام افراد و شرکت‌های ذکر شده در بیانیه وزارت خزانه‌داری امریکا، ارتباط و حمایت از سپاه پاسداران و نقش داشتن در حملات سایبری علیه امریکا عنوان شده است. علاوه بر این نام ۳ فرد و ۶ شرکت خارجی هم در فهرست این تحریم‌های جدید دیده می‌شود که به بهانه همکاری با جمهوری اسلامی ایران تحریم شده‌اند. همچنین مجلس نمایندگان امریکا با وجود هشدار برخی از دموکرات‌ها، طرح‌هایی به تصویب رساند که از فروش هواپیمای تجاری به ایران جلوگیری می‌کند.

 تاکید دوباره ظریف بر عدم ‌مذاکره مجدد برجام

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در جریان سفر خود به سوچی روسیه و دیدار با وزرای این کشور از تاکید دوباره عدم ‌مذاکره مجدد درباره برجام خبر داد و در توییتر نوشت:«وقت آن است که امریکا از تحریف واقعیت دست برداشته و شروع به پایبندی به برجام کند، همانطور که ایران پایبند است.» در همین هنگام سفیر فرانسه در امریکا نیز با انتشار پیام‌هایی از مخالفت پاریس برای مذاکره مجدد درباره برجام سخن گفت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در واکنش به چنین تحرکاتی با تاکید بر اینکه موضوع دسترسی به اماکن نظامی، پرونده‌یی ملغی شده است، گفت: رفتار غیرسازنده و بهانه‌جویانه دولت ترامپ در قبال اجرای تعهدات خود در برجام که تلاشی فعال برای ضربه زدن به این توافق بین‌المللی است ضمن مخدوش کردن بیش از پیش جایگاه این کشور بدون شک چون گذشته با پاسخ متناسب از سوی ایران همراه خواهد بود. علی شمخانی همچنین درخصوص برخی اظهارات مطرح شده مقامات خارجی در موضوع دسترسی به مراکز نظامی کشورمان در چارچوب توافق برجام گفت؛ جمهوری اسلامی ایران فعالیت اعلام نشده هسته‌یی در هیچ‌یک از نقاط جغرافیایی کشور نداشته و مطالب مطرح شده، فضاسازی رسانه‌های امریکایی برای فرار به جلو و سر باز زدن از انجام تعهدات و وظایف انجام نشده از سوی این کشور است.

وی افزود: در هیچ یک از مراکز نظامی جمهوری اسلامی ایران فعالیت یا حتی تحقیقات هسته‌یی وجود ندارد و بازدیدهای انجام شده از سوی آژانس طی سال‌های گذشته این مطلب را تایید می‌کند. نماینده مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: البته در مراکز نظامی، تحقیقات درخصوص سلاح‌های متعارف به ویژه در حوزه موشکی در جریان است که در چارچوب تولید قدرت دفاعی و ارتقای بازدارندگی برابر تهدیدات خارجی با قدرت ادامه خواهد یافت. دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صورت ارائه مستندات کافی و قابل قبول، شیوه‌های فراوانی برای رفع ابهام در اختیار دارد و موضوع دسترسی به اماکن نظامی موضوعی غیرضرور و ملغی شده است. شمخانی اظهار کرد: رفتار غیرسازنده و بهانه‌جویانه دولت ترامپ در قبال اجرای تعهدات خود در برجام که تلاشی فعال برای ضربه زدن به این توافق بین‌المللی است ضمن مخدوش کردن بیش از پیش جایگاه این کشور در نظام بین‌الملل بدون شک چون گذشته با پاسخ متناسب از سوی جمهوری اسلامی ایران همراه خواهد بود.

 

ارسال نظر