روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۵۹۹

ادامه نظارت‌

با حذف برچسب قیمت‌ها

فارس| معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت با اشاره به اینکه شفاف‌سازی به نظام قیمت‌گذاری بستگی دارد، گفت: نظارت‌ها با حذف برچسب قیمت‌ها ادامه می‌یابد. یدالله صادقی افزود: سامان دادن به شرایط فعلی راهکارهایی دارد از قبیل اینکه در مورد کالاهایی که میزان تولید آنها یا ظرفیت تولیدشان نسبت به تقاضای بازار بیشتر است و ما اطمینان داریم که اگر عده‌یی بخواهند خلاف ساز و کار بازار عمل کنند توانایی برای برگرداندن بازار به حالت تعادل وجود دارد و از این استفاده می‌کنند. وی افزود: راهکار دیگر این است که سیستم‌های نظارتی را فعال نگه داریم و اگر در مسیر پایش در زمان اجرای طرح به مشکلی برخوردیم از سیستم نظارتی هم بهره بگیریم. او ادامه داد: کالاهایی که حذف برچسب قیمت آنها انتخاب شده، آن دسته از کالاها هستند که در سبد خانوار و مصرف‌کننده سهم کمتری دارند مثل بیسکوییت، شکلات، شیرینی، کالاهای سلولزی، کنسرو، کمپوت، ترشی‌ها و... که البته این کالاها از حیث تولید از شرایط خوبی برخوردارند و قیمت‌های اعمال شده بر اینها دستوری نیست.

افزایش کشفیات پوشاک قاچاق

ایسنا| دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران از افزایش ۶۷‌درصدی کشفیات پوشاک خبر داده و بخش قابل‌توجهی از این کشفیات را مربوط به برندهای مختلف دانست. علی‌اکبر پوراحمدنژاد به ارائه توضیحاتی درباره پوشاک قاچاق و وضعیت فعالیت برندهای مختلف پرداخت و عنوان کرد: سال‌ گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت به ‌درخواست ستاد مبارزه با قاچاق ‌کالا، مصوبه‌یی برای ساماندهی برندها ابلاغ کرد چراکه گاهی برندها نه‌تنها در مبارزه با واردات قاچاق همراهی نمی‌کنند، بلکه این بازار را جذاب‌تر هم می‌کنند. وی با اشاره به برخی تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته در این زمینه گفت: در گام اول به حذف برچسب و نمادهای مربوط به نمایندگی‌های بدون مجوز برندهای مختلف پرداختیم و در این قالب، به‌طور مشخص مراکز خریدی که عمده آنها در شمال تهران قرار داشتند، برای آغاز به‌کار مورد توجه قرار گرفتند. دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران افزود: شاید جالب باشد بدانید، در حال حاضر حدود ۱۵۰‌برند مختلف در تهران شناسایی شده‌اند که تا ماه‌ گذشته از این تعداد ۳۵ تا ۳۶ برند به پیگیری‌های لازم و قانونی پرداختند، اما از آنجا که در این مقوله تخلفی بالاتر از قاچاق صورت می‌گیرد، ما کالاهایی که با عنوان برند در بازارها عرضه شده و دچار مشکل بودند را ضبط کردیم؛ به‌عنوان مثال در یکی از این مراکز خرید شمال تهران، کت و شلواری که به قیمت 2میلیون تومان برای فروش گذاشته شده بود، در کارشناسی‌های صورت‌ گرفته تنها ۱۷۰‌هزار تومان قیمت داشت. پوراحمدنژاد همچنین اظهار کرد: همان‌طور که اشاره شد با وجود این شرایط ضروری است در حوزه برندها با جدیتی ویژه به‌ فعالیت بپردازیم تا اگر یک فروشگاه و یک برند نمی‌تواند براساس قوانین ما فعالیت کند، در فاز اول تابلو آن را جمع‌آوری کرده و در گام‌های بعدی آن را پلمب کنیم. کما اینکه مجبور شده‌ایم ۹ واحد را در 2 فاز پلمب کنیم. البته فاز سوم شامل برخورد با کالاهای فروشگاه‌های برند می‌شود که در این حوزه نیز اقداماتی را در دستور کار داریم.

کیفیت تولیدات نساجی با خارجی‌ها برابری می‌کند

ایرنا| مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور صنایع نساجی و پوشاک با اشاره به اینکه کیفیت تولیدات صنعت نساجی ایران با مشابه خارجی برابری می‌کند، بر سرمایه‌گذاری در حوزه پوشاک و نساجی تاکید کرد. گلنار نصراللهی افزود: ممکن است در صنعت نساجی از نظر کمی نیاز به واردات داشته باشیم، اما بسیاری از پارچه‌هایی که در کشور تولید می‌شود از نظر کیفیت با محصولات خارجی برابری می‌کند. وی اظهار کرد: در برخی موارد مانند پارچه‌های رومبلی که در شهر یزد تولید می‌شود، برخی تصور می‌کنند این پارچه‌ها وارداتی است. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال در زمینه پوشاک نسبت به سال‌های گذشته اقدام‌های خوبی انجام شده است و می‌توان گفت صادرات پوشاک در سال‌های گذشته 100 تا 120میلیون دلار بود که در 4 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 30 درصد رشد داشته است. نصراللهی تاکید کرد: صادرات پوشاک با میزان مطلوب آن فاصله زیادی دارد و باید در بخش پوشاک و نساجی سرمایه‌گذاری‌های جدید و ظرفیت‌سازی لازم انجام شود. وی با بیان اینکه صنعت نساجی سالانه 850 تا 900میلیون دلار صادرات دارد، گفت: حدود 40درصد از این صادرات مربوط به فرش ماشینی و مابقی مربوط به نخ و پوشاک است. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: براساس پروانه‌های صادر شده حدود 280هزار نفر به‌صورت مستقیم مشغول به کارند که با اضافه کردن تعداد دوزندگان دارای پروانه صنفی بالغ بر 500 هزار نفر در این حوزه فعالیت می‌کنند.

صادرات امریکا به ایران نصف شد

تسنیم| صادرات امریکا به ایران در ۷ ماهه نخست سال جاری میلادی با افت ۵۱‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 48.1 میلیون دلار رسید. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی اداره آمار امریکا نشان می‌دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در

7 ماه نخست سال جاری میلادی افت 37‌درصدی داشته است. مبادلات تجاری 2 کشور در 7 ماه نخست سال میلادی گذشته بالغ بر 139.8 میلیون دلار بوده که این رقم در مدت مشابه امسال به 87.3 میلیون دلار کاهش یافته است. براساس این گزارش، صادرات امریکا به ایران در ماه‌های ژانویه تا جولای امسال 48.1میلیون دلار بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 51‌درصدی داشته است. امریکا در ماه‌های ژانویه تا جولای 2016 بالغ بر 97.7میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود. واردات امریکا از ایران در 7 ماهه نخست امسال نیز 39.2میلیون دلار گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 7‌درصدی داشته است. در مدت مشابه سال قبل واردات امریکا از ایران 42.1میلیون دلار بوده است.

 

ارسال نظر