کیفیت برق ایران در سطح استانداردهای جهانی

۱۳۹۶/۰۵/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۱۹۷

گروه انرژی| در سفر یک روزه حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو به استان سمنان، چهار طرح بخش آب و برق به بهره‌برداری رسید. این طرح‌ها شامل سه طرح در شهرستان گرمسار و یک طرح در شهرستان سرخه بودند و مجموع سرمایه‌گذاری آنها به 62میلیارد تومان می‌رسد. صبح دیروز و در جریان سفر یک‌روزه وزیر نیرو، پست 63.20 کیلوولت شهرستان گرمسار، گام اول و دوم مولد مقیاس کوچک هر یک به قدرت یک مگاوات در شهرک صنعتی گرمسار، طرح خط انتقال آب تصفیه‌خانه گرمسار تا ایوانکی، خط انتقال خروجی تصفیه‌خانه آب گرمسار به این شهر و بهره‌برداری مجتمع آبرسانی به 6 روستای شهرستان سرخه در سفر یک‌روزه وزیر نیرو به استان سمنان به بهره‌برداری رسید. در این سفر، محمدرضا خباز استاندار سمنان، غلامرضا کاتب نماینده گرمسار و میامی در مجلس شورای اسلامی و مسوولان استانی و بومی هم چیت‌چیان را همراهی کردند.

وزیر نیرو در حاشیه بهره‌برداری از گام‌های اول و دوم مولد مقیاس کوچک در گرمسار گفت: استفاده از ظرفیت‌های نیروگاه‌های مولد مقیاس کوچک می‌تواند کمک بسیار مهمی در کم شدن هزینه‌های ساخت نیروگاه‌های بزرگ باشد. چیت‌چیان ادامه داد: آب و برق دو زیرساخت مهم و حیاتی برای همه بخش‌های جامعه بوده و تولید کشاورزی، اقتصادی و تولید انواع خدمات بدون تردید نیازمند این دو زیرساخت هستند. وی ادامه داد: در گذشته استفاده از انرژی الکتریکی فقط برای روشنایی بود، ولی در عصر حاضر وابستگی به انرژی الکتریکی آنچنان مهم است که نبود آن حتی برای ساعتی نیز غیر قابل تصور است، در نبود انرژی الکتریکی و برق، انتقال آب نیز با دشواری‌هایی مواجه می‌شود.

چیت‌چیان افزود: برق در مقیاس بزرگ امکان ذخیره‌سازی نداشته و تولید آن از میزان مصرف به صورت لحظه تبعیت می‌کند. وی با اشاره به اهمیت توسعه در این دو زیرساخت مهم جامعه گفت: امروز در کنار کمیت خدمات‌رسانی آب و برق، مساله کیفیت نیز برای وزارت نیرو قابل اهمیت است. وزیر نیرو با بیان اینکه در دولت‌های گذشته میزان خاموشی برق به ازای هر مشترک در شبانه‌روز 3دقیقه بود ولی با تلاش مجموعه صنعت برق، این میزان در زمان حاضر به 2.6 دقیقه کاهش داشته است، افزود: نوسانات ولتاژ و دامنه فرکانس برق ایران به استاندارد جهانی نزدیک شده است.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون در استان سمنان و دیگر استان‌ها خاموشی از پیش برنامه‌ریزی شده نداشتیم که این موفقیت ارزشمند برای صنعت برق کشور است، خاطرنشان کرد: وجود خاموشی به‌دلیل کمبود انرژی برق تاکنون وجود نداشته و این افتخاری برای وزارت نیرو و صنعت برق کشور است. چیت‌چیان به دو نکته حایز اهمیت در بحث مولدهای مقیاس کوچک DG و با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: مقام معظم رهبری سال‌ها بر موضوع اقتصاد و اقتصاد مقاومتی تاکید دارد و نیاز اولیه اقتصاد مقاومتی در دسترس بودن دو خدمت مهم آب و برق است.

وی ادامه داد: مردمی کردن اقتصاد به دو معناست که نخست بار اصلی اقتصاد مقاومتی از دولت به بخش خصوصی منتقل شود و دیگر اینکه تعداد بیشتری از مردم و بنگاه‌های خصوصی درگیر فعالیت‌های اقتصادی شوند و افراد با توان مالی مختلف بتوانند در اقتصاد کشور مشارکت کنند. وزیر نیرو بیان کرد: برای تولید 500مگاوات برق به اعتباری بالغ بر 1000میلیارد تومان نیاز است که استفاده از ظرفیت‌های نیروگاه‌های مولد مقیاس کوچک می‌تواند کمک بسیار مهمی در کم شدن هزینه‌های ساخت نیروگاه‌های بزرگ باشد.

 

ارسال نظر