ثبت کمترین ارزش معاملات طی دو سال و نیم گذشته

۱۳۹۶/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۳۱۵

05-1

گروه بورس  علی رمضانیان

هفته گذشته، بورس تهران برای 3هفته متوالی افت شاخص‌ها را تجربه کرده و نهایتا شاخص کل طی 5 روز کاری با 293واحد کاهش در نقطه 79هزار و 465واحد ایستاد. بازار سرمایه همچنان از کمبود نقدینگی و تعداد معامله‌گر رنج می‌برد زیرا در طول دادوستدهای هفته گذشته چنان رخوتی را در بازار شاهد بودیم که در روز دوشنبه با ثبت ارزش معاملات 66 میلیارد تومانی کمترین میزان ارزش معاملات طی دو سال و نیم گذشته در بورس تهران ثبت شد.

به گزارش «تعادل» در هفته گذشته، حجم معاملات طی 5 روز کاری به رقم 2میلیارد 526 میلیون سهم و ارزش معاملات نیز به مبلغ 434میلیارد تومان در 170هزار نوبت دادوستد رسید که نسبت به هفته‌های قبل کمترین رقم را تجربه کرده است. کارشناسان گمانه‌زنی‌ها درخصوص چیدمان تیم اقتصادی دولت دوازدهم، بازار بدهی و نهایتا فصل مجامع را از مهم‌ترین عوامل رکود در بازار سرمایه می‌دانند.

در همین رابطه مهدی نوری در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد: بازار سرمایه در برزخ تصمیم‌گیری درخصوص تیم اقتصادی دولت دوازدهم و رویکرد این تیم به بازار سرمایه قرار گرفته و از طرف دیگر فصل مجامع نیز بر سنگینی این فضای پررخوت افزوده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کمبود نقدینگی در بورس گفت: بسته شدن نماد‌های بزرگ و فریز شدن سرمایه، این اندک نقدینگی بجا مانده در بازار را از بین می‌برد. با این وجود می‌توان گفت که در پایان هفته گذشته ورق بازار بعد از 3هفته نزول برگشته و در برخی از نمادها شاهد روندی مثبت بودیم اما تا زمانی که دولت و سازمان بورس از این بازار حمایت نکرده و تکلیف بازار بدهی را روشن نکنند، بازار بر همین منوال بوده و ارزش سهام با نوسان 5 تا 10درصدی روبه‌رو می‌شود.

این کارشناس بازار با بیان اینکه در روزهای آخر هفته هیجانات فروکش کرده بود، افزود: همچنان میل سهامداران و سرمایه‌گذاران به تک سهم‌هاست. در گروه خودرویی با جذاب شدن قیمت‌ها شاهد افزایش تقاضا در اکثریت نماد‌ها بودیم. در گروه پالایشی نیز چشم سهامداران به قیمت نفت جهانی و گزارشات این شرکت‌هاست. این تحلیل‌گر در ادامه عنوان کرد: از دید تحلیل تکنیکی در هفته جاری باید منتظر یک صعود هر چند کوتاه‌مدت باشیم که نهایتا افت کرده و در همین محدوده قرار می‌گیرد زیرا بازار همچنان برای صعود چشمگیر ابزار مناسبی در اختیار ندارد. اما این امیدواری وجود دارد که با بازگشایی برخی از نمادهای متوقف مانده مانند«سایپا» و «خودرو» و «بانک صادرات» بازار نفس تازه‌یی بکشد.

 ابهام برآمده از مجامع شرکت‌ها

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: فصل مجامع شرکت‌ها، ابهامات موجود در سیاست‌های اقتصادی دولت دوازدهم و تداوم رکود اقتصادی3عامل اصلی افت فرسایشی و رکود بورس در این روزها هستند که آثار آن را می‌توان در کاهش حجم و ارزش معاملات مشاهده کرد. امیررضا محمودی با اشاره به اینکه پس از فروش کردن هیجان کوتاه‌مدت انتخابات در بورس، بازار سهام دچار روند فرسایشی و رکودی شده است، گفت: آثار این رکود بورسی را می‌توان در کاهش حجم و ارزش معاملات در روزها و چند هفته گذشته مشاهده کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به دلایل این روند فرسایشی اذعان کرد: به‌طور سنتی هر ساله در خرداد و تیر ماه هر سال، فصل مجامع شرکت‌هاست که در ایران این دوره، بازار سرمایه مختصات خاص خود را دارد؛ چراکه همزمان با برگزاری فصل مجامع، هیات‌مدیره شرکت‌ها برای ابقا و دلجویی از سهامداران به تقسیم سود اقدام می‌کنند که این موضوع موجب می‌شود، نماد شرکت‌ها پس از بازگشای با افتی بیش از سود تقسیمی بازگشایی شود بنابراین سهامداران در این دوره تلاش می‌کنند اصطلاحا به مجمع نروند و اقدام به فروش سهام می‌کنند تا پس از برگزاری مجامع شرکت‌ها دوباره اقدام به خرید سهام کنند.

وی افزود: بر این اساس به‌طور معمول در خرداد و تیر ماه هر سال به صورت سنتی، بازار سهام با افت و رکود فرسایشی مواجه می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: یکی دیگر از دلایل فروش سهام شرکت‌ها توسط معامله‌گران در فصل مجامع را تقسیم سودی دانست که معمولا یا به آنها نمی‌رسد یا با تاخیر به حساب آنها واریز می‌شود؛ که متاسفانه این موضوع به سنتی کهنه در بورس تبدیل شده و متولیان بازار سرمایه هم اقدامی برای احقاق حقوق سهامداران در این زمینه نمی‌کنند.

وی ادامه داد: در هر زمان که بازار سهام دچار مشکلی می‌شود معمولا هیجان‌زدگی سهامداران و عدم توجه به مسائل بنیادی توسط آنها بهانه ریزش بورس می‌شود. البته بخشی از دلایل افت بورس می‌تواند در مقاطع مختلف همین موضوع باشد اما بازار سهام در کشور دچار مشکلاتی همچون سود تقسیمی شرکت‌ها و محدودیت‌هایی چون حجم مبنا و دامنه نوسان است که این موضوعات از اختیار معامله‌گران خارج است و اثرات منفی نیز بر معاملات دارند.

محمودی همچنین ابهامات موجود در سیاست‌های اقتصادی دولت دوازدهم را از دیگر دلایل افت فرسایشی بورس عنوان کرد و به تسنیم گفت: متاسفانه در این زمینه نیز هیچ گونه اظهارنظری نمی‌شود که دولت بعدی چه برنامه‌یی برای اقتصاد و خروج آن از رکود دارد و این موضوع نیز معاملات بورس را با ابهام بیشتری مواجه کرده است.

وی از تداوم رکود حاکم بر اقتصاد کشور به عنوان یکی دیگر از دلایل رکودی بودن معاملات بورس یاد کرد و افزود: شاید به جرات بتوان گفت شرط اصلی رونق بازار سهام گذر اقتصاد از رکود و رونق اقتصادی است؛ بر این اساس تا زمانی که اقتصاد کشور رکودی باشد، بازار سرمایه نیز از آن تاثیر می‌پذیرد و نباید منتظر رونق پایدار در بورس بود.

 یک هفته همراه با معاملات تالار شیشه‌ای

در روزهای کاری ابتدایی بورس تهران در هفته جاری، قیمت سهام تعداد زیادی از شرکت‌ها روند کاهشی را تجربه کرد اما در دو روز پایانی با رشد قیمت سهام خودرویی‌ها، وضعیت بازار مقداری تلطیف شد و دماسنج بازار نیز از روند نزولی باز ایستاد.

شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران در تاریخ ۱۷خرداد ماه سال جاری در تراز ۷۹هزار و ۷۵۸واحدی قرار داشت اما با گذشت 5 روز کاری از داد و ستدهای تالار شیشه‌یی در تراز ۷۹هزار و ۴۶۵واحدی ایستاد و در نتیجه با افت ۲۹۳واحدی مواجه شد.

شاخص بازار شناور که در زمان مذکور در تراز ۸۶هزار و ۸۰۱واحدی قرار داشت پس از گذشت یک هفته ۱۸۴واحد افت کرد و به رقم ۸۶هزار و ۱۶واحدی رسید. علاوه بر این شاخص بازار اول نیز با افت ۲۰۱واحدی مواجه شد و از تراز ۵۵ هزار و ۶۵ واحدی به رقم ۵۴ هزار و ۸۶۷واحدی رسید. شاخص بازار دوم نیز با افت ۶۶۵ واحد وارد کانال ۱۷۷هزار و ۷۱۶واحدی شد.

ارزش معاملات بورس تهران در یک‌شنبه هفته گذشته به رقم ۱۸۲میلیارد و ۱۱۵میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۴۵۴میلیون و ۲۶۹هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۳۶هزار و ۱۵نوبت داد و ستد بود. یک‌شنبه گذشته در گروه فلزات اساسی نمادهایی همچون سهامی ذوب‌آهن اصفهان، نورد آلومینیوم و شرکت آهن و فولاد ارفع بیش از 3درصد در قیمت پایانی افت کردند و نمادهایی همچون صنایع فولاد آلیاژ یزد و مس شهید باهنر با افت بیش از 4درصدی در قیمت سهام‌شان مواجه شدند. روند افت و خیزهای سهام در این گروه غالبا رو به کاهش بود همچنین در نماد پالایش نفت بندرعباس که دیگر نماد کاهنده شاخص بود ۷۶درصد از خریدها را حقوقی‌ها انجام دادند و بیش از ۸۸ درصد از فروش‌ها مربوط به افراد حقیقی بود. به‌طور کلی در گروه فرآورده‌های نفتی کک و سوخت هسته‌یی، شرایط قیمت سهم‌ها روند کاهشی را تجربه کرد. ارزش معاملات بورس تهران در سومین روز معاملاتی به رقم ۷۶میلیارد و ۴۰۴میلیون تومان بالغ شد که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۳۵۳میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۳۰هزار و ۸۸۰ نوبت داد و ستد بود.

دوشنبه گذشته در گروه فرآورده‌های نفتی نیز روند نزولی در قیمت پایانی را شاهد بودیم به‌طوری که پالایش نفت بندرعباس که جزو نمادهای شاخص ‌ساز آن‌ روز بود بیش از ۴درصد افت در قیمت پایانی را تجربه کرد همچنین پالایش نفت تهران و پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت لاوان شرایط کاهشی در قیمت سهامشان را تجربه کردند. علاوه بر این در گروه محصولات شیمیایی به جز اندک نمادهایی که رشد کوچکی داشتند مابقی نمادها با روند نزولی در قیمت سهم‌شان مواجه شدند. علاوه بر این در گروه خودرو نیز کاهش محدودی در قیمت سهم‌ها را شاهد بودیم به‌طوری که پارس‌خودرو، گروه بهمن، قطعات اتومبیل ایران، چرخشگر و مهرکام پارس بیش از دو درصد افت قیمت را نشان دادند. در عین حال تعداد زیادی از نمادهای قندی نیز امروز روند کاهشی در قیمت پایانی را همگام با جذب کلی بازار در پیش گرفته‌اند.

در چهارمین روز معاملاتی هفته قبل ارزش معاملات بورس تهران به عدد ۲۰۲میلیارد و ۱۰۸میلیون تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۵۵۴ میلیون و ۵۴۱هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۳۴هزار و ۲۵۴ نوبت دادوستد بود.

در آن روز اکثریت نمادهای خودرو روند رو به رشد در قیمت پایانی را تجربه کردند به‌طوری که تولید محور خودرو، چرخشگر، آهنگری تراکتورسازی ایران و کمک فنر ایندامین بیش از 4درصد رشد در قیمت پایانی داشتند. تعدادی از نمادهای این گروه نیز با صف خرید همراه شد. در گروه قند و شکر اکثریت نمادها افت در قیمت پایانی را تجربه کردند و معدود تک سهم‌هایی با اندکی رشد در قیمت پایانی مواجه شدند. در این گروه 5میلیون و ۶۴۸هزار سهم به ارزش بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در ۸۲۳ نوبت مورد دادوستد قرار گرفت.

 در آخرین روز کاری هفته چه گذشت

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس و اوراق بهادار تهران در پایان معاملات آخرین روز کاری این هفته با افزایش 38 واحدی به رقم 79هزار و 465واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 65 واحدی عدد 13هزار و 291واحد را به نمایش گذاشت. روز گذشته همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 159 واحدی به رقم 86هزار و 617واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 22واحدی به رقم 54هزار و 867 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 109واحد افزایش به عدد 177هزار و 716 واحد دست یافت.

بر اساس این گزارش، دیروز بازار معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌ پارس خودرو با 21واحد، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و پالایش نفت بندرعباس هر یک به میزان 13واحد و آسان‌پرداخت پرشین با 10واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به‌ نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌ایران با 49 واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با 21واحد و پتروشیمی اراک با 15واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 131میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن 801میلیون و 891 هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 38هزار و 976 نوبت دادوستد بود.

خودرویی‌ها در روز گذشته برای دومین روز پیاپی در این هفته روند افزایشی در قیمت سهامشان را در پیش گرفتند به‌طوری که در تعدادی از سهام‌ها همچون پارس‌خودرو و ایران‌خودرو دیزل شاهد صف خرید بازیگران بازار سرمایه بودیم. در نماد پارس‌خودرو ۷۹درصد از عرضه‌ها مربوط به حقیقی‌ها و حدود ۹۶درصد از خریدها نیز مربوط به حقیقی‌ها بود. همچنین در ایران‌خودرو دیزل ۷۱درصد از خریدها را حقیقی‌ها بر عهده گرفتند و مابقی مربوط به حقوقی‌ها بود. تعدادی از نمادهای گروه فلزات اساسی نیز نسبت به روزهای گذشته با رشد بیشتری همراه بودند هر چند که تعداد زیادی از نمادهای این گروه با روند کاهشی در قیمت پایانی مواجه شدند. در گروه محصولات غذایی نیز روند قیمت سهم‌ها بیشتر صعودی بود و در بخشی از نمادها همچون شهد ایران در ساعاتی از معاملات شامل صف خرید بودیم. همچنین قندی‌ها نیز دیروز در بیشتر نمادها شاهد روند رشد بودند هر چند که نماد شهد در این گروه نزدیک به ۵ درصد از قیمت پایانی‌اش نسبت به روز سه‌شنبه افت داشت. همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های شیشه و گاز (کگاز) جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت‌های مالی – عمومی فوق‌العاده به منظور تصمیم‌گیری درخصوص اصلاح اساسنامه متوقف شدند. در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، تعداد 44هزار و 422 برگه برگه اوراق مشارکت به ارزش کل بیش از 4.4میلیارد تومان معامله شد. در بازار صندوق‌های قابل معامله که صندوق‌های قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی قابل معامله داد و ستد می‌شود، بیش از 2میلیون و 224هزار واحد از صندوق سرمایه‌گذاری پارند پایدار سپهر (پارند1)، صندوق س. با درآمد ثابت کیان (کیان1)، صندوق سرمایه‌گذاری صنوین-مختلط (صنوین1)، صندوق شاخص 30 شرکت فیروزه – سهام (فیروزه 1) و صندوق درآمد ثابت امین یکم فردا (امین یکم1) به ارزش کل بیش از 1.2میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت.

 رشد نماگرهای اصلی بازار فرابورس ایران

در هفته معاملاتی منتهی به 26 خردادماه تعداد 3 هزار و 630 میلیون ورقه در 134 هزار دفعه دادوستد شد که ارزش آن 677.7 میلیارد تومان بود. به این ترتیب حجم معاملات در مقایسه با هفته پیشین با رشد 272درصدی و تعداد دفعات معاملات و ارزش آن افزایش 34 و 46 درصدی را تجربه کردند.

سومین هفته کاری فرابورس ایران در خردادماه با سبزپوشی و رشد نماگرهای اصلی بازار شامل شاخص کل، حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات همراه شد ضمن آنکه گروه فلزات اساسی نیز بالاترین ارزش معاملات را در میان صنایع فرابورسی کسب کرد. نگاهی به روزهای معاملاتی هفته‌ گذشته نشان می‌دهد، روز چهارشنبه 24خردادماه بالاترین حجم و ارزش معاملاتی روزانه به میزان یک‌هزار و 686 میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 97میلیارد تومان رقم خورده است. در این روز معامله یک‌جای 99.99 درصد از سهام کنترلی شرکت توسعه صنایع معدنی امید در بازار سوم فرابورس ایران به ارزش 141 میلیارد تومان قطعیت یافت.

در میان بازارهای فرابورس ایران نیز بازارهای اول، پایه و ابزارهای نوین مالی با افزایش حجم معاملات تا سقف حداکثر 259درصد روبه‌رو شدند، رشد ارزش معاملات را نیز بازارهای اول، دوم و پایه تا سطح حداکثر 220درصد کسب کردند. در این میان بازار ابزارهای نوین مالی در حالی معامله 22 میلیون ورقه به ارزش 234.4میلیارد تومان را تجربه کرد که اوراق بدهی افت 35 درصدی حجم و ارزش معامله را در این بازار شاهد بود و در مقابل صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن با رشد قابل ملاحظه معاملات روبه‌رو شدند. اوراق بدهی به تعداد 1.9میلیون ورقه به ارزش 185.2میلیارد تومان، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به میزان 20 میلیون ورقه به ارزش 18میلیارد تومان و در نهایت اوراق تسه به تعداد 400هزار ورقه به ارزش 31.2 میلیارد تومان در هفته گذشته معامله شدند. به ترتیب اوراق بدهی افت 35درصدی حجم و ارزش معاملات و در مقابل ETFها و اوراق تسه افزایش بیش از 75درصدی حجم و ارزش دادوستدها را تجربه کردند.

از سوی دیگر ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME به یک‌هزار و 98.6میلیارد تومان رسید که از این میزان گروه فلزات اساسی سهم 14درصدی معادل 287 میلیارد ریالی را از آن خود کرد. پس از آن گروه انبوه‌سازی و محصولات شیمیایی با ارزش معاملاتی به میزان 26.6 و 17.8میلیارد تومان به ترتیب سهم 13 و 9درصدی را از ارزش کل معاملات به دست آوردند و در جایگاه دوم و سوم ایستادند. در نهایت پایان هفته معاملاتی گذشته شاخص کل فرابورس ایران نیز با رشد محدود 0.2درصدی همراه شد و آیفکس روز چهارشنبه در ارتفاع 902.4 واحدی قرار گرفت. در حال حاضر از ابتدای سال تاکنون بازدهی آیفکس به 3.1 درصد رسیده است.

 

ارسال نظر