افتتاح 5 پروژه زیرساختی صنعت برق

۱۳۹۶/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۲۰۸

گروه انرژی|

حمید چیت‌چیان وزیر نیروی ایران دیروز گفت که با وجود سرمایه‌گذاری‌های «سنگین» در زمینه ایجاد 25 هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری، از ظرفیت‌های این پروژه و سرمایه‌گذاری‌های پیرامون آن استفاده نشده است. پیش از این خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران نوشته بود که شبکه فیبر نوری ایران در آخرین سال دوره نخست دولت یازدهم به 61 هزار کیلومتر افزایش یافت که این میزان در سال 1392 معادل 51 هزار و 497 کیلومتر بوده است. به گزارش «تعادل»، فیبر نوری رشته‌یی از تارهای شیشه‌یی است که هر یک از تارها ضخامتی معادل تار موی انسان دارند و از آن برای انتقال اطلاعات در مسافت‌های طولانی استفاده می‌شود.   وزیر نیرو دیروز گفت: توسعه استفاده از زیرساخت‌های ارتباطی می‌تواند زمینه‌ساز تحولی نو در استفاده از فناوری‌های نوین در این صنعت و هوشمندسازی شبکه برق کشور در تمام زمینه‌ها شود و امروز استفاده از این زیرساخت‌های ارتباطی در صنعت برق یک ضرورت انکارناپذیر است.

حمید چیت‌چیان صبح دیروز (سه‌شنبه) در آیین افتتاح 5 پروژه شرکت مدیریت شبکه ایران با اشاره به اهمیت زیرساخت‌های ارتباطی در صنعت برق، اظهار کرد: صنعت برق بدون استفاده از زیرساخت‌های ارتباطی قادر به حفظ خود نخواهد بود و این یک ضرورت انکارناپذیر است.  وی افزود: از زمانی که قرار شد شبکه توزیع برق کشور هوشمند شود، بارها بر لزوم استفاده از فناوری‌های نوین برای ارتباط بهتر با 35میلیون مشترک برق کشور و نظارت بر رفتار مصرفی آنها تاکید شد.  وی تصریح کرد: توسعه ICT در صنعت برق کشور در سال‌های گذشته بسیار کند بوده و ‌باید روند استفاده از این فناوری‌ها در صنعت تسریع شود. چیت‌چیان ادامه داد: این شرکت باید کنترل و اداره شبکه توزیع، انتقال و تامین زیرساخت‌های هوشمند شبکه توزیع برق کشور را برعهده بگیرد.  وی اضافه کرد: همچنین این شرکت می‌تواند از طریق ایجاد یک ارتباط دقیق و هوشمند‌سازی شبکه مانع از مراجعات حضوری و مستمر مشترکین به شرکت‌ها شود. این امر می‌تواند هم باعث صرفه‌جویی در وقت مشترکین شود و هم اینکه باعث کاهش بروکراسی‌های اداری در صنعت و تحرک بیشتر در آن شود. وزیر نیرو تاکید کرد: در حال حاضر مجموعه وزارت نیرو در بیش از 1600 نقطه کشور طرح‌های بسیار مهمی در حال اجرا و ساخت دارد که اگر بتوانیم کل شبکه برق را به این تکنولوژی‌های جدید مخابراتی مجهز کنیم، می‌توانیم از هدر رفت بسیاری از هزینه‌ها و فرصت‌ها به‌ویژه در زمینه کنترل پروژه‌ها جلوگیری کنیم.  وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری بسیار سنگینی برای ایجاد حدود 25هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری در کشور انجام شده اما ما نتوانسته‌ایم از تمام ظرفیت‌های این امر استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: استفاده از تجهیزات ساخت داخل می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌های تولید و البته امنیت بیشتر شبکه برق در کشور شود، ما ‌باید با بومی‌سازی بسیاری از این تجهیزات هوشمند‌سازی شبکه مانع از آسیب‌پذیری آن شویم.  

چیت‌چیان اضافه کرد: صنعت برق به‌عنوان یکی از صنایع بزرگ کشور تنها مسوول پیشرفت خود نیست بلکه این صنعت ‌باید با ارتباط برقرار کردن با سایر نهادها ازجمله دانشگاه‌ها باعث توسعه و اقتدار بیشتر خود و آنها شود.  وی تصریح کرد: مسلما حمایت وزارت نیرو از طرح‌های بنیادی و کاربردی دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها که نمونه آن را ما در این پروژه  SDH که ماحصل تعامل دانشگاه و صنعت برق شاهد بودیم، می‌تواند زمینه‌ساز اقتدار ملی بیشتر شود.   

به گزارش «تعادل» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، دیروز 5 پروژه شرکت مدیریت شبکه برق ایران صبح دیروز با حضور وزیر نیرو و شماری از مدیران صنعت برق با هزینه‌یی بالغ بر 102میلیارد ریال افتتاح شد.   این پروژه‌ها شامل «ساخت نخستین دستگاه NGSDH بومی در ایران»، «اتصال شبکه‌های مخابراتی داده 16گانه شرکت‌های برق منطقه‌یی به شبکه کشوری»، «طراحی و پیاده‌سازی زیرساخت‌های مخابراتی شبکه سنجش و پایش انرژی ایران»، «تکمیل رینگ‌های شبکه فیبر نوری شمال غرب کشور» و «طراحی و راه‌اندازی آزمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات» بوده است.

 

ارسال نظر