موسیقی نواحی ایران در انتظار شنیده شدن

۱۳۹۶/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۱۴۰

دبیر اجرایی دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: جشنواره موسیقی نواحی ایران از ششم تا نهم تیرماه ۹۶ به میزبانی کرمان و شهرستان‌های استان کرمان برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمدرضا علیزاده دبیر اجرایی دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران دیروز در نشست خبری دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران اظهار کرد: این جشنواره به میزبانی کرمان و شهرستان‌های استان از ششم تا نهم تیرماه ۹۶ برگزار می‌شود و دبیرخانه دایمی بر عهده انجمن موسیقی استان کرمان است.

او ادامه داد: بر اساس تفاهمی که در سال ۹۴ بین استاندار و وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسته شد، قرار است دبیرخانه موسیقی نواحی در کرمان ایجاد شود و بعد از آن شاهد تشکیل دبیرخانه دایمی جشنواره باشیم. در این راستا سال گذشته بعد از وقفه 8 ساله، نهمین دوره این جشنواره برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان بیان کرد: موسیقی نواحی این جایگاه و این لیاقت را دارد که برای آن هزینه و کار کنیم تا در نقاط مختلف کشور حفظ، احیا و به نسل‌های بعد منتقل شود، از این رو برگزاری این جشنواره بسیار قابل اهمیت است.

علیزاده با اشاره به اینکه جشنواره موسیقی نواحی غنای بسیار زیادی دارد، گفت: اگر ما به موسیقی نواحی کشور نپردازیم و حمایت نکنیم، شاید زمینه را برای ورود موسیقی‌های بیگانه و غربی فراهم کرده‌ایم.

دبیر اجرایی دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران ادامه داد: با وجود تعطیلی چند ساله این جشنواره، وزارت بار دیگر تصمیم گرفت برای احیای این نوع موسیقی گام بردارد. در همین زمینه، امسال هفت شهر استان تاکنون اعلام آمادگی کرده‌اند تا به‌صورت همزمان این جشنواره در شهرهای آنها نیز اجرا شود، ضمن اینکه هنوز هم شهرستان‌های دیگر می‌توانند اعلام آمادگی کنند.

علیزاده گفت: شهرستان‌های بم، بافت، رفسنجان، سیرجان، نرماشیر، زرند و شهربابک تاکنون برای میزبانی اجراهای موسیقی نواحی اعلام آمادگی کرده‌اند. به علاوه امسال، اجراهای رقابتی تحت عنوان راویان اصالت نیز برگزار می‌شود و امکان استفاده مردم نیز فراهم است.

او همچنین اظهار کرد: امسال موضوع جشنواره موسیقی نواحی منظومه‌خوانی است. به همین دلیل تلاش شده اجراهای مناسبی برای عموم مردم در نظر گرفته شود. علیزاده یادآوری کرد: سال گذشته بر حضور مهمانان خارجی در جشنواره تلاش کردیم، اما محقق نشد و امسال در این جشنواره مهمان ما خواهند بود. همچنین بخش‌های تخصصی برای اهالی موسیقی برگزار می‌شود.

 

ارسال نظر