سوسیالیست‌ها بازندگان بزرگ انتخابات

۱۳۹۶/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۰۶۵

گروه جهان|

با مشخص شدن نتیجه دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه هم‌پیمانان امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری این کشور، در آستانه کسب اکثریت قاطع کرسی‌های مجلس ملی قرار گرفتند. براساس نتایج قطعی حزب تازه تاسیس «جمهوری به پیش» به رهبری ماکرون با کسب بیش از ۳۲درصد آرا در صدر قرار دارد و پس از آن حزب راست‌گرای جمهوری‌خواهان با بیش از ۲۱ درصد آرا قرار گرفته است. به این ترتیب تخمین زده می‌شود هواداران ماکرون بتوانند در دور دوم انتخابات که یک‌شنبه آینده برگزار خواهد شد بین ۴۰۰ تا ۴۵۵ کرسی از ۵۷۷ کرسی مجلس ملی فرانسه را به خود اختصاص دهند. این درحالی است که حزب «جمهوری به پیش» و متحدانش تنها به ۲۸۹ کرسی برای تشکیل دولت و اجرای برنامه‌های موردنظر رییس‌جمهوری نیاز دارند.

گفته شده، حزب جمهوری‌خواهان بین ۷۰ تا ۱۳۰ کرسی مجلس ملی را به دست آورده و به این ترتیب بزرگ‌ترین فراکسیون مخالف رییس‌جمهوری و دولت را در مجلس ملی فرانسه تشکیل خواهد داد. جبهه ملی فرانسه به رهبری مارین لوپن نیز در انتخابات ۱۳درصد آرا را به دست آورده است. این درحالی است که نامزد راست‌گرایان افراطی در دور اول و دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر فرانسه به ترتیب ۲۱ و ۳۳درصد آرا را کسب کرده بود.

جنبش چپ‌گرای «فرانسه سرکش» به رهبری ژان لوک ملانشون در رای‌گیری حدود ۱۱ درصد آرا را به خود اختصاص داد و به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود در دور دوم بتواند بین ۱۰ تا ۲۳ کرسی پارلمان را کسب کند.

اما بازنده بزرگ انتخابات پارلمانی فرانسه حزب سوسیالیست بود که تنها ۹ درصد آرا را به دست آورد. تخمین زده می‌شود این حزب که طی پنج سال اخیر و پیش از به قدرت رسیدن امانوئل ماکرون زمام امور را در فرانسه در دست داشت، در پارلمان آینده تنها بین ۱۵ تا ۴۰ نماینده داشته باشد. بیش از

۳۰۰ نماینده مجلس ملی کنونی از حزب سوسیالیست و متحدان آن بودند. بسیاری از شخصیت‌های مطرح حزب سوسیالیست از راهیابی به دور دوم بازماندند.

 بازندگان و برندگان

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که بنوا آمون نامزد ناکام حزب سوسیالیست در انتخابات ریاست‌جمهوری، ژان کریستُف کامبادِلیس دبیر اول این حزب، متیاس فِکل آخرین وزیر کشور دولت فرانسوا اولاند رییس‌جمهور نامحبوب پیشین، اُرِلی فیلیپِتی وزیر پیشین فرهنگ، دانیل ویان از شخصیت‌های باسابقه و وزیر پیشین کشور، پاتریک منوچی از چهره‌های سوسیالیست شهر مارسی، سِسیل دوفلو دبیر پیشین حزب مدافع محیط‌زیست و امانوئل کئوس وزیر پیشین مسکن در جناح چپ، در دور نخست انتخابات آرای لازم را به دست نیاوردند و حذف شدند.

نیکلا بی مدیر مبارزات انتخاباتی حزب راست افراطی جبهه ملی نیز نتوانست مبارزه خود را به نتیجه برساند و در دور اول شکست خورد. از میان اعضای دولت کنونی ٦ وزیر نامزد نمایندگی مجلس نیز شده‌اند که در صورت پیروزی می‌توانند میان این دو یکی را برگزینند و در صورت شکست، براساس قاعده‌یی که رییس‌جمهوری برای اعضای دولت خود برقرار کرده است، باید مقام وزارت را نیز ترک کنند. پیروزی به آنها اجازه می‌دهد عضویت در دولت را حفظ کرده و جانشین خود را به مجلس اعزام کنند. هیچ یک از آنان در دور اول به مجلس راه نیافته است، اما تمام آنان در حوزه‌های خود با کسب بیشترین شمار آرا از بخت بسیار بالایی برای پیروزی برخوردارند. برونو لومر وزیر اقتصاد، ریشار فِران وزیر توسعه هماهنگ مناطق کشور، ماریل دو سرنِز وزیر امور اروپا، کرسیتوف کستنر وزیر ارتباط با پارلمان، انیک ژیراردن وزیر سرزمین‌های فرادریایی فرانسه و منیر محجوبی وزیر توسعه تکنولوژی دیجیتال، برای حفظ مقام خود یک هفته پیش‌رو را فرصت دارند.

اما مارین لوپن از جمله چهره‌های سرشناس سیاسی فرانسه بود که توانست در حوزه رای‌گیری خود بیشترین آرا را به دست آورد و به احتمال فراوان در دور دوم، برای نخستین‌بار، به مجلس راه خواهد یافت. ژان لوک ملانشون رهبر جنبش «فرانسه سرکش» هم در شهر مارسی از بخت خوبی برای پیروزی برخوردار است.

مانوئل والس نخست‌وزیر پیشین فرانسه نیز بخت خود را برای راه یافتن به مجلس حفظ کرده است. نجات ولو بلقاسم وزیر آموزش او، هر چند به دور دوم راه یافته، اما در موقعیت دشواری قرار دارد. ژان ژاک اورووآس، ماریسُل تورِن و استفان لوفُل وزرای پیشین دادگستری، بهداری و کشاورزی اکنون منتظر دور دوم انتخابات هستند. تکلیف معاونان جبهه ملی یعنی لوئی الیو و فلوریان فیلیپو نیز در دور دوم رقم می‌خورد. دور دوم انتخابات پارلمانی یک‌شنبه آینده (١٨ ژوئن) برگزار می‌شود.

رویترز گزارش داده که میزان مشارکت در رای‌گیری یک‌شنبه حدود ۴۹درصد واجدین شرایط بود. رقمی که کمترین میزان مشارکت در دور انتخابات پارلمانی در فرانسه از زمان شکل‌گیری جمهوری پنجم (سال ۱۹۵۸ میلادی تاکنون) محسوب می‌شود. با این حال کارشناسان معتقدند که اگر پیش‌بینی‌های دور اول محقق شود، در آن صورت تغییرات در مجمع ملی فرانسه به بزرگی سال ۱۹۵۸ خواهد بود؛ زمانی که شارل دوگل جمهوری پنجم را همراه آورد. صدها نماینده تازه‌ وارد پارلمان خواهند شد، کسانی که قبلا هرگز در صحنی از این نوع یا حتی خیلی کوچک‌تر پا نگذاشته‌اند. در این شرایط بزرگ‌ترین خطر برای امانوئل ماکرون و حزب جمهوری به پیش تکبر است.

به گزارش بی‌بی‌سی، ماکرون، تقریبا یک ماه پیش با شکست قاطع مارین لوپن نامزد حزب راست‌گرای افراطی جبهه ملی، در ۳۹سالگی، جوان‌ترین رییس‌جمهور تاریخ فرانسه شد. این نخستین‌بار در تاریخ فرانسه بود که هیچ‌یک از دو نامزد در مرحله دوم رای‌گیری به احزاب عمده چپ و راست تعلق نداشتند.

 

ارسال نظر