مشتاق توافق بزرگ و گریزان از تعهدات قبل

۱۳۹۸/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۲۰۲

رییس‌جمهوری امریکا در حالی که به ده‌ها توافق مهم منطقه‌ای و بین‌المللی پشت پا زده، درصدد دستیابی به توافقاتی بزرگ و تاریخی در ارتباط با اختلافات اسراییل-فلسطین، ایران و کره شمالی است؛ پیمان‌هایی که بیش از واقعیت به رویا شبیه است.

ایرنا با بیان این مطلب افزود: ترامپ بعد از ورود به کاخ سفید بلافاصله در امور داخلی دست به تغییرات عمده‌ای زد: قوانین مهاجرت ایالات متحده را تغییر داد و قانون بیمه سلامت موسوم به «اوباماکر» را که یکی از افتخارات و دستاوردهای دولت قبلی این کشور بود، لغو نمود اما بیشتر تغییر و تحولات در حوزه سیاست خارجی امریکا انجام گرفت.

یکی از پیمان‌هایی که دو سال پیش ترامپ از آن خارج شد، پیمان اقلیمی «پاریس» بود؛ پیمانی که تقریباً تمامی کشورهای جهان به عضویت آن درآمده‌اند و امریکا باوجود نقش پررنگ خود در تولید آلاینده‌ها اما به دلیل سود اقتصادی به آن پشت کرد.

خروج امریکا از «یونسکو» نیز اقدام دیگر ترامپ بود؛ سازمانی که در حفظ میراث فرهنگی و در مسیر پیشرفت کشورها در بخش‌های آموزشی، علمی، فرهنگی و تربیتی فعالیت می‌کند نکته قابل تامل اینکه امریکا خود یکی از بانیان و بنیانگذاران این بازوی فرهنگی سازمان ملل پس از جنگ جهانی دوم بود.

افزون بر آن، ترامپ همزمان با تغییر قوانین مهاجرتی در داخل، پیمان جهانی سازمان ملل برای بهبود مهاجران و پناهندگان را نیز ترک کرد. لغو قرارداد تجارت آزاد امریکای شمالی با کانادا و مکزیک، تعلیق پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد با روسیه، خروج از پیمان تجاری شراکت فرا آتلانتیک و همچنین ترک برجام از جمله رفتارهای ترامپ با توافقات منطقه‌ای و بین‌المللی بود.

ترامپ اما اشتیاق عجیبی به حضور پشت میزهای مذاکره و تلاش برای دستیابی به توافقاتی دارد که بی‌سابقه و تاریخی باشد همانند مذاکره با رهبر کره شمالی، اجرای «معامله قرن» بین اسراییل و فلسطین و همچنین توافق ثانویه با ایران؛ قدم‌هایی که هر چند ترامپ در این مسیر برداشته اما رسیدن به مقصد، دور از ذهن است.

علاقه وافر ترامپ به حل وفصل اختلافات تاریخی و گنجاندن نام خود در تاریخ امریکا، وی را بر آن داشت که طرحی با عنوان معامله قرن تهیه کند؛ طرحی که از نگاه وی قرار است به عمر هفت دهه‌ای اختلافات اسراییل و فلسطین پایان دهد و ترامپ «جرد کوشنر» داماد خود را مامور تهیه و اجرای آن کرده است. هر چند هنوز اطلاعات دقیقی از این طرح انتشار نیافته اما برخی منابع خبری همچون «اشپیگل آنلاین» به آن دست پیدا کرده‌اند. این سایت بخش‌هایی از آن را در ذیل عنوان «طرح داماد» منتشر کرد. از جمله اینکه محور اصلی آن «صلح برای رفاه» است و در آن کشور مستقل فلسطین به رسمیت شناخته نشده است!

همانطور که انتظار می‌رفت طرح داماد یا همان معامله قرن مورد استقبال مقامات رژیم صهیونیستی قرار گرفت اما خشم فلسطینی‌ها و بسیاری از کشورهای مسلمان را برانگیخت.

از همان زمانی که ترامپ با وجود مخالفت‌های جهانی سفارت کشور خود را از تل‌آویو به

بیت المقدس انتقال داد و بر تنش‌ها و اختلاف‌های فی مابین افزود، پیش بینی محتوای معامله قرن او نیز دشوار نبود. هنوز محتوای طرح ترامپ برای آشتی فلسطین و اسراییل بطور کامل انتشار نیافته که «محمد عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین جای آن را «در قعر جهنم» می‌داند و در جریان نماز عید فطر در رام‌الله اظهار کرد: جای معامله قرن و دیگر توطئه‌ها علیه ملت فلسطین قعر جهنم است و این را ملت استوار، مقاوم و صبور فلسطین درک خواهند کرد.

حتی متحدان امریکا نیز به این طرح امریکا انتقاد کرده‌اند به عنوان نمونه وزیر خارجه فرانسه معتقد است که طرح معامله قرن به آرامش و خشنودی دو طرف منجر نمی‌شود.

خروج از برجام و انعقاد توافقی بزرگ و تاریخی با ایران نیز از دیگر رویاهای ترامپ است که از نگاه ناظران با توجه به بلندپروازی‌های تیم مستقر در کاخ سفید تحقق نخواهد یافت. پشت پا زدن ترامپ به برجام و فشار حداکثری وی بر ایران برای دستیابی به توافقی جدید، ایران را بیش از پیش نسبت به امریکا بدبین و بی‌اعتماد کرده است.

اجتناب مقامات کاخ سفید از سخنان زننده و تهدیدآمیز و تکاپوی آنها برای مذاکره با ایران نیز تاکنون نتوانسته نگاه مقامات ایران را تغییر دهد.

همزمان با همین رویکرد به ظاهر صلح‌جویانه، اخیرا امریکا صنایع پتروشیمی ایران را تحریم کرد. در همین ارتباط بود که سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد: تحریم‌های جدید امریکا پوچ بودن ادعای ترامپ برای مذاکره را اثبات می‌کند.

«بزرگ‌ترین توافق» واژه‌ای است که ترامپ بارها در ارتباط با کره شمالی به کار برده است. تلاش ترامپ برای نشستن پشت یک میز با رهبر کره شمالی و ظاهر شدن در برابر رسانه‌های مختلف جهان در ظاهر عملی شد. آنها دو دیدار در سنگاپور و هانوی داشته‌اند که برآیند آن از نگاه پیونگ یانگ «برگه‌ای خالی» است. سخنگوی کره شمالی اخیراً هشدار داده که در صورت عدم عقب‌نشینی ترامپ از سیاست فشار بر پیونگ‌یانگ مبنی بر کنار گذاشتن یکجانبه سلاح اتمی، توافق با واشنگتن که چند برگه خالی است را پاره خواهد کرد.

باوجود انتظار ترامپ برای امضای توافقی تاریخی با کره شمالی اما اخیراً رخدادهایی چون توقیف کشتی کره شمالی از سوی امریکا به بهانه دور زدن تحریم‌ها و همچنین تداوم آزمایشات موشکی کره شمالی بار دیگر اختلافات بین آنها بالا گرفته است.

 

ارسال نظر