در شهر

۱۴۰۱/۰۹/۲۲ - ۰۲:۴۲:۵۳
کد خبر: ۱۹۵۲۷۳

ورود بخش خصوصی به مترو با واگن اجاره‌ای 

رییس کمیته عمران شورای شهر تهران در مورد واگن‌های اجاره‌ای مترو که مدیران شهرداری در مورد آن صحبت کردند توضیحاتی ارایه کرد. محمد آقامیری در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد ورود واگن‌های اجاره‌ای به متروی تهران که چندی است از سوی مدیران شهری مطرح می‌شود، اظهار کرد: واگن اجاره‌ای در حال حاضر در خطوط راه آهن شهری در حال کار است و بخش خصوصی واگن‌هایش را به شرکت راه‌آهن اجاره داده است. وی اضافه کرد: بر اساس این مدل در شرکت راه آهن، ریل از دولت و واگن‌ها برای بخش خصوصی است و بر اساس پیمایشی که قطارها دارند از دولت اجاره دریافت می‌کنند. رییس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران نیز در حال پیگیری قرارداد ۶۳۰ واگن برای متروی تهران است اما از زمان انعقاد قرارداد دو سال طول می‌کشد که واگن‌ها روی ریل‌های مترو حرکت کنند، گفت: در این فاصله بخش خصوصی پیشنهاد داده که واگن‌هایی را از کشورهای دیگر تهیه کند و در قالب پیمایش، قرارداد همکاری با شهرداری تهران ببندد. آقامیری تاکید کرد: البته قطعا قطارهایی در ناوگان متروی تهران به صورت اجاره‌ای وارد خواهند شد که استانداردهای مترو را پاس کرده و مورد تایید باشد. وی اضافه کرد: این مدل اجاره‌ای همچون اتوبوس‌های شرکت واحد است چرا که همه اتوبوس‌های شهر تهران برای شهرداری نیست و عمده اتوبوس‌ها متعلق به بخش خصوصی است که شهرداری آنها را اجاره کرده و در قالب پیمایش با آنها حساب و کتاب می‌کند.

هنوز ون‌های رونمایی شده وارد تهران نشده‌اند

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: هنوز ون‌هایی که در سیزدهمین شنبه امید و افتخار در تاریخ 28 آبان سال جاری رونمایی شدند را در تهران مشاهده‌ نکرده‌ایم. علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به تأمین خودروی سورن برای ناوگان تاکسیرانی گفت: هنوز این خودروها برای به کار‌گیری به عنوان تاکسی تأمین نشده‌اند، مذاکراتی با شرکت سازنده صورت گرفته و قول‌های داده شده است اما اینکه این تاکسی‌ها را در خیابان‌های تهران مشاهده کنیم هنوز محقق نشده است. قائمی با اشاره به اظهارات معاون حمل و نقل ترافیک مبنی بر حق انتخاب شهروندان برای تعیین نوع تاکسی گفت: داشتن آرزوی خوب اشکالی ندارد. وی با اشاره به ون‌های جدیدی که در سیزدهمین شنبه امید و افتخار به شهرداری تهران تحویل داده شد گفت: مطابق با اظهارات سازمان تاکسیرانی مشخص شد این مراسم برگزار شده نقطه آغاز برنامه و نوسازی ون‌های بوده است یعنی شهرداری و وزارت کشور در آن برنامه پول خود را تحویل شرکت خودروساز داده‌اند و ون‌ها پلاک می‌شوند و وارد شهر خواهند شد. عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره زمان ورود ون‌ها در تهران اظهار کرد: با توجه به قولی که مسوولان شهرداری داده‌اند احتمالاً ظرف یک ماه آینده این ون‌ها وارد سطح شهر تهران شوند.

شناسایی ٩ کانون اثرگذار بر کیفیت آب پایتخت

معاون پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از شناسایی ٩ گروه از اصناف و واحدهای خدماتی- تولیدی به عنوان کانون‌های اثرگذار بر کیفیت منابع آب پایتخت خبر داد . به گزارش فارس، سعید احمری با بیان اینکه محدود بودن منابع آب و ضرورت تلاش برای حفظ منابع آبی، نیازمند شناخت منابع آلودگی بسترهای آبی و راهکارهای کنترل و حذف آلودگی‌های آن است، گفت: برای مدیریت بهینه و موثر منابع آب ابتدا لازم است این منابع شناسایی و طی طرح‌های پایشی وضعیت آنها از طریق نمونه‌برداری و آنالیزهای فیزیکی، شیمیایی و زیستی مشخص شود. وی با بیان اینکه بدون اطلاع از وضعیت کیفی یک منبع آب نمی‌توان در مورد میزان و نحوه بهره‌برداری از آن تصمیم‌گیری کرد، اظهارکرد: در بسیاری از موارد بی‌اطلاعی از وضعیت کیفی یک منبع آب می‌تواند منجر به تصمیم‌گیری نادرست درباره نحوه استفاده از آن منبع شود و علاوه بر اثرات نامطلوب روی محیط ‌آبی و محیط‌ زیست وابسته به آن، خسارت سنگینی برای انسان نیز به همراه داشته باشد. معاون پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه تصریح کرد: اداره کل محیط‌ زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به منظور بهبود کیفیت محیط‌ زیست شهری براساس وظایف محوله، اسناد فرادستی (ماده ٨٤ برنامه ٥ ساله سوم) و تاکید شورای اسلامی شهر تهران، از سال ١٣٩٣ در قالب تهیه اطلس محیط‌ زیستی اقدام به «شناسایی و پایش منابع آلاینده محیط زیست شهر تهران از جمله منابع آلاینده‌ آب» در مناطق ٢٢ گانه شهرداری تهران کرده است. احمری با اشاره به شناسایی ٩ گروه از اصناف و واحدهای خدماتی- تولیدی به عنوان کانون اثرگذار بر کیفیت منابع آب تصریح کرد: تعمیرگاه‌ها و مراکز خدمات خودرو بیشتر (دارای پساب‌ها و پسماندهای شیمیایی و آلودگی‌های مربوط به مشتقات نفتی)، کارواش‌ها (سیستم تصفیه و دفع فاضلاب)، تصفیه‌خانه‌ها، مراکز بازیافت، بیمارستان‌ها (آلودگی میکروبی منابع آب)، بوستان‌ها و مراکز پرورش گل و گیاه (استفاده بی‌رویه از کودها و سموم شیمیایی)، کارخانه‌ها و اصناف تولیدی (رهاسازی پساب‌)، استخرها و مراکز شست وشوی فرش (پساب-آلودگی شیمیایی و میکروبی) از جمله کانون‌های شناسایی شده‌اند.  وی یادآور شد: تاکنون از ٦٢٢ نقطه آب (سطحی و زیر زمینی) نمونه‌برداری شده که بیشترین تغییرات آلودگی مربوط به کانال‌ها و مسیل‌های شرق و جنوب شهر است و کانال‌های شمالی از نظر وضعیت بیولوژیک وضعیت مطلوب‌تری دارند.

 

ارسال نظر