ثبت یارانه‌های پرداخت نشده به شهرداری به عنوان بدهی

۱۳۹۷/۱۱/۱۳ - ۰۰:۳۰:۰۹
کد خبر: ۱۳۸۹۲۸
ثبت یارانه‌های پرداخت نشده به شهرداری به عنوان بدهی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره پیگیری یارانه حمل و نقل تهران از دولت گفت: یارانه سال‌های گذشته‌ای که دولت پرداخت نکرده بود را به عنوان بدهی دولت ثبت کردیم. به گزارش تسنیم، محسن پور سیدآقایی درباره وضعیت مطالبات شهرداری تهران از دولت در حوزه حمل و نقل عمومی اظهار کرد: اقدامات جدیدی در این حوزه آغاز شده است. برای نخستین‌بار در این چند سال، 10 میلیارد تومان به عنوان یارانه برای مترو و حدود 10 میلیارد تومان برای حوزه اتوبوسرانی دریافت کرده‌ایم. وی با بیان اینکه تخصیص دوم نیز در حال دریافت است، تصریح کرد: طی چند سال گذشته یعنی از سال 90 تا 95 دولت باید حدود 850 میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کرد اما این امر محقق نشده بود. برای حوزه مترو و اتوبوس نیز تأییدیه حسابرسی و وزارت دارایی را اخذ کردیم و دولت پذیرفت که چقدر بدهکار است. از این محل از طریق تهاتر در حال تصویه بدهی به بانک‌ها در حوزه مترو هستیم. دولت در سال جاری، کمک‌هایی کرده البته کم است و باید ارقام بیشتری بپردازد اما حداقل برای نخستین‌بار در معاونت حمل و نقل شهرداری توانستیم از دولت پول بگیریم و دولت هم این بدهی‌ها را پذیرفته است.

  عوارض زوج و فرد غیرقانونی است

گرفتن عوارض از کسانی که به شکل غیرمجاز وارد محدوده زوج و فرد می‌شوند در چند هفته اخیر در حالی مطرح شد که با گذشت 9 ماه از اجرای این مصوبه شورای ترافیک تهران، برخی از اعضا یا نمایندگان دستگاه‌های عضو، اخذ عوارض از متخلفان را غیرقانونی می‌دانند. با این حال، معاون حمل و نقل شهرداری تهران درباره معتقد است که ایجاد تشکیک بعد از ۹ ماه از اجرای مصوبه جای ابهام دارد.

  امکان تغییر مصوبه شورا وجود دارد

یکی دیگر از موضوعاتی که روز گذشته محسن پورسیدآقایی درباره آن صحبت کرد، اخذ عوارض تردد در مناطق طرح ترافیک زوج و فرد بود. او درباره سرنوشت اخذ عوارض از خودروهایی که به صورت غیرمجاز وارد محدوده زوج وفرد می‌شوند، گفت: مصوبه‌ای از شورا به شهرداری به عنوان دستگاه اجرایی ابلاغ شده و همه مراحل قانونی تصویب و تأیید را طی کرده است. این مصوبه از دید ما واضح و صریح بوده و چنانچه کسی معتقد است این مصوبه را باید جور دیگری تفسیر کرد، راه دارد و می‌تواند مراحل قانونی تغییر یا تفسیر آن را طی کند و نهایتاً ما به عنوان نهاد مجری، صرفاً موظفیم آنچه شورای شهر مصوب کرده اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه آنچه امسال کاملاً شکل قانونی گرفته، در سال‌های قبل هم به‌طور متعارف در حال اجرا بوده است، یادآور شد: کسانی که در سال‌های گذشته وارد طرح ترافیک می‌شدند، می‌دانند که اگر در روزهای مخالف پلاک می‌خواستند وارد محدوده زوج و فرد شوند، باید طرح ترافیک می‌خریدند. وقتی شما حساب جریمه را از عوارض جدا می‌کنید و می‌گویید عوارض حق مردم شهر است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت و به جریمه‌ای که متخلف به حساب دولت واریز می‌کند بسنده کرد، طبیعی است که این عوارض قابل بخشش نباشد و در صورت تردد غیرقانونی هم به حساب پلاک خودروی متخلف گذاشته شود. اگر کسی این برداشت را رد کند، در واقع با ماده ۸ مصوبه شورای شهر که جریمه را از عوارض جدا کرده، مخالف است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار در توضیح اینکه اساساً چرا در طرح ترافیک جدید، عوارض جدا از جریمه محاسبه می‌شود، توضیح داد: مساله واضح است. ما به عنوان حاکمیت موظفیم شهروند قانونمند را تشویق کنیم و متخلف را هم تشویق یا مجبور به رفتار قانونی کنیم. ما با سیستم معیوبی مواجه بودیم که به مردم می‌گفت ۴۰ هزار تومان بدهید و قانونی وارد طرح ترافیک شوید، یا آنکه ۲۰ هزار تومان جریمه شوید. خب در این وضعیت، کدام آدمی هزینه بیشتر را انتخاب می‌کرد؟ یعنی سیستم قبلی رسماً داشت مردم را تشویق به تخلف می‌کرد.

وی افزود: ما در طرح ترافیک جدید که از ابتدای سال ۹۷ اجرا شد، عنوان کرده‌ایم، حساب جریمه از عوارض جداست. منطقش هم این است که می‌خواهیم مردم را تشویق به رفتار قانونی کنیم و به علاوه می‌گوییم عوارض حق مردم شهر است و این حق با اخذ جریمه از متخلف، از بین نمی‌رود. این موضوع هم جدید نیست. مگر وقتی دادگاه یک مجرم را به جزای نقدی محروم می‌کند، از رد مال معاف می‌شود؟ جریمه تاوان تخلف است و عوارض تاوان عارضه‌ای که آن خودرو به شهر وارد می‌کند. بدیهی است که حساب این دو باید جدا باشد. معاون شهردار تهران با بیان اینکه امکان تغییر مصوبه وجود دارد، تصریح کرد: اما اینکه یک شخص بخواهد تفسیر خود را بر قانون تحمیل کند، قابل قبول نیست. تنها مرجعی که می‌تواند مصوبه شورا را تغییر دهد، خود شورای شهر است. تا جایی که من می‌دانم، اکثریت شورا قانونی بودن کار شهرداری را قبول دارند و معتقد به حمایت از افراد متخلف نیستند. اما به فرض اگر شورا مصوبه را تغییر داد، ما مجری هستیم. بنده یک ماه و نیم قبل هم همین موضوع را به رییس شورای شهر تهران اعلام کردم که ما داریم این‌گونه عمل می‌کنیم و اگر تفسیر شما مغایر با آن است، اعلام کنید. تا امروز که با شما صحبت می‌کنم (پنجشنبه)، چنین چیزی به ما اعلام نشده است. پورسیدآقایی گفت: دقت داشته باشید که اگر خودرویی در روز موافق پلاکش وارد محدوده زوج و فرد شود، نه جریمه می‌پردازد و نه عوارض. کسی که وارد محدوده زوج و فرد می‌شود اما عوارض طرح ترافیک می‌پردازد هم جریمه نمی‌شود. همه این صحبت‌ها درباره کسانی است که تخلف می‌کنند و بدون مجوز در روز مخالف پلاک وارد محدوده زوج و فرد می‌شود. آیا منظور مخالفان این است که به این افراد متخلف بگوییم اگر عوارض نپرداختید و ورود غیرمجاز داشتید، فدای سرتان! و فقط جریمه می‌شوید؟ وی تاکید کرد: عزیزانی که می‌گویند از خودروهایی که در روز مخالف وارد محدوده زوج و فرد می‌شوند، بعد از تخلفشان دیگر عوارض نگیریم، آیا به معنا و سرانجام حرف خود توجه دارند؟ آنها در عمل دارند می‌گویند شهروندی که قانونمدار بود باید تا ۳۶ هزار تومان پول طرح ترافیک بدهد اما اگر نداد، به او بگویید فقط ۲۰ هزار تومان جریمه بده! همه به درستی به ما می‌گفتند به اثرات اجتماعی طرح ترافیک توجه کنید. حالا چطور از مهم‌ترین اثر اجتماعی این طرح که تشویق شهروندان به قانونمداری است، صرف نظر کنیم و به مردم بگوییم تخلف کنید و جریمه شوید؟! این نگاه واقعاً بدفرجام است. پورسید آقایی گفت: ما قبل از اجرای این طرح مهم که نمادی از اراده دوره جدید مدیریت شهری برای جراحی ساختارهای غلط حاکم بر اداره شهر بود، دست یاری و همکاری به سمت همه عزیزان در فرمانداری و پلیس دراز کردیم و از آنها استمداد طلبیدیم. البته همراهی نسبتاً خوبی هم دیدیم، اما از عزیزانی که امروز داعیه تفسیر جدید از مصوبه دارند، یک نفر هم در این مدت نپرسید که چرا پلیس در این ۹ ماه قانون را اجرا نکرد و متخلفان طرح ترافیک را جریمه نکردند. حالا که می‌بینند بین متخلف و قانونمند فرق گذاشته‌ایم، می‌گویند عوارض نگیرید و بگذارید متخلفان فقط جریمه شوند!

  جمع زیادی به ناحق جریمه شدند

سردار رحیمی، رییس پلیس تهران بزرگ نیز درخصوص سخنان معاون شهردار تهران مبنی بر عدم اعمال جریمه مردم در طرح زوج و فرد طی 9 ماه اول سال، توضیحاتی را ارایه کرد و گفت: ما از ابتدا در بحث طرح ترافیک و محدوده زوج و فرد با یک سری از مشکلات در خصوص زیرساخت‌ها و نرم افزارها مواجه بودیم و آن را مطرح کرده بودیم. از همین رو، یکسری اقدامات را انجام ندادیم. پوشه‌ای بزرگ از اشتباهاتی که در خصوص این سامانه وجود داشت به‌طور مفصل تهیه کرده و به سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران ارایه کردیم تا ایرادها برطرف شود و مردم به ناحق جریمه نشوند. رییس پلیس تهران بزرگ با بیان اینکه وقتی این اطلاعات برای پلیس ارسال می‌شد مشاهده کردیم جمع زیادی از مردم به ناحق جریمه شده بودند، تصریح کرد: این جریمه‌های به ناحق منطقی نبود و تا زمانی که این زیرساخت درست نشد، نمی‌توانستیم مردم را بی‌دلیل اعمال قانون کنیم و نمی‌توانستیم پاسخ مردم را در این خصوص بدهیم. افرادی که تخلف کرده‌اند جریمه شده‌اند اما یک سری از افراد نیز به دلیل نقصی که در زیر ساخت‌ها وجود داشت، جریمه نشده‌اند. همان‌طور که می‌دانید افسر پلیس طبق قانون باید بر اطلاعات که از طریق نرم افزار ارسال می‌شود نظارت و سپس اعمال قانون کند. حدود 70 نفر در پلیس وظیفه این کار را برعهده دارند.

 

 

ارسال نظر