ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۲۴۸

آغاز تدریجی کاهش قیمت در بازار زمین؟

 حسین عبده‌تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی معتقد است: قیمت‌ها در بازار زمین، بادکنکی است و قیمت در این بخش به مرور زمان کاهش می‌یابد.  به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عبده‌تبریزی افزود: بخش زمین ماهیتی متفاوت از بخش آپارتمان دارد بنابراین نباید با دوربینی که بخش آپارتمان تحلیل می‌شود سراغ بخش زمین رفت.  او ادامه داد: روند افزایش قیمت در بخش زمین اگرچه در این چند ماه متوقف بوده و امکان دارد تا حدودی بالا رود اما به نظر نمی‌رسد، قیمت‌ها در بازار زمین حتی به اندازه شاخص تورم رشد پیدا کند.  او اظهار کرد: آنچه برای بازار زمین مشخص است، آن است که قیمت‌ها در این بخش به تدریج شروع به کاهش می‌کنند البته اینکه سرعت کاهش قیمت تا چه حد باشد تا حدود زیادی به روند سایر بازارها و متغیرهایی همچون قیمت دلار و سکه دارد.  این صاحب نظر حوزه اقتصادی روند قیمتی در بخش آپارتمان را متاثر از دو عامل جنس تقاضا و هزینه ساخت دانست و افزود: با افزایش قیمت جهانی برخی مصالح، هزینه ساخت از بیش از یک میلیون تومان به حدود نزدیک به 2میلیون تومان افزایش یافته است بنابراین بخشی از رشد قیمت آپارتمان به صورت واقعی رخ داده و از این منظر بعید است کاهش قیمت رخ دهد.

او پیش‌بینی کرد: با توجه به سهم بالای کارگران مهاجر در این بخش هزینه کارگر هم بالا می‌رود. چون آنها به ایران آمده‌اند که درآمد کسب کنند بنابراین آستانه‌یی برای خود تعریف کرده‌اند و اگر قیمت دلار همین طور بالا رود آنها طلب دستمزد بیشتری می‌کنند.

عبده‌تبریزی بیان کرد: واحدهای میان متراژ و کوچک متراژ کماکان پتانسیل رشد را دارد اما در بخش‌های دیگر شاید قیمت‌ها نشست کند البته اگر دلار و سکه نیز تعدیل شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: رفتار متقاضیان برای ورود یا عدم ورود به بازار بسته به مشتری و جنس خرید دارد. اگر مشتری مسکن را برای مصرف می‌خواهد، توصیه می‌کنم حتما تهیه کند اما باید در بازار زیاد جست‌وجو کند چون درحال حاضر قیمت‌ها نامتعادل است.

افزایش ایمنی جاده‌ها با کاهش سرعت مجاز

مشاور وزیر راه و شهرسازی معتقد است با توجه به شرایطی که در بسیاری از بزرگراه‌های ایران وجود دارد، کاهش سرعت مجاز در این راه‌ها می‌تواند به بالا رفتن ایمنی و کاهش تصادفات کمک کند.

داود کشاورزیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متاسفانه با وجود تمام اقداماتی که در طول سال‌های گذشته برای کاهش میزان تلفات رانندگی در جاده‌های ایران صورت گرفته هنوز آمارهای موجود با استانداردهای جهانی فاصله دارد و با توجه به کاهش سرعت پایین آمدن آمار تلفات در سال‌های اخیر می‌توان گفت که این عدد به هسته سخت خود رسیده و برای عبور از آن باید سیاست‌های جدیدی در دستور کار قرار گیرد.

رییس سابق سازمان راهداری توضیح داد: متاسفانه بسیاری از بزرگراه‌های امروز ایران راه‌هایی بوده‌اند که توسعه یافته و به مرحله امروز رسیده‌اند و از این رو در بسیاری از آنها عملا مختصات ایمنی لازم برای سرعت‌های بالا وجود ندارد. ورودی و خروجی‌ها همسطح که به شکل فراوانی در این جاده‌ها وجود دارند، باعث به وجود آمدن خطر شده که کاهش سرعت مجاز می‌تواند بخشی از آن را جبران کند.  کشاورزیان با بیان اینکه این قید شامل حال آزادراه‌ها نمی‌شود، تصریح کرد: در آزادراه‌ها با توجه به اینکه تقاطع همسطح وجود ندارد و بسیاری از اقدامات ایمنی لازم متناسب با مختصات جاده در نظر گرفته شده، می‌توان سرعت فعلی را حفظ کرد و به نظر می‌رسد، آزادراه‌ها کشش لازم را در این حوزه دارند اما شرایط در بزرگراه‌ها قدری متفاوت خواهد بود.  مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر در بزرگراه‌ها مسیرهای کندرو برای ورود و خروج‌ها لحاظ می‌شد یا مثلا شیب جاده‌های پر تردد قابل مدیریت بود امکان حفظ سرعت وجود داشت اما درحال حاضر شاید پایین آوردن سرعت یکی از اصلی‌ترین راهکارها برای بهبود اوضاع باشد. البته این تنها عامل قابل اتکا نیست و در دیگر حوزه‌ها نیز می‌توان سیاست‌هایی برای کاهش تلفات در نظر گرفت.

امضای سند موافقتنامه هوایی میان ایران و صربستان

سند موافقتنامه هوایی میان ایران و صربستان برای گسترش پروازها بین دو کشور به امضا رسید.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری به‌دنبال موافقتنامه حمل ونقل هوایی تیر ماه ۱۳۹۶ بین مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری ایران و صربستان مبنی‌بر راه‌اندازی پروازهای برنامه‌یی، سند موافقتنامه هوایی دو کشور به امضا رسید.

این گزارش حاکی است، لغو روادید بین دو کشور در توسعه صنعت گردشگری موثر و چشم‌اندازهای آتی را برای استقبال هرچه بیشتر گردشگران رقم زده است. همچنین طبق موافقتنامه مذکور شرکت هواپیمایی ایرصربیا طی دو ماه آینده پروازهای خود به ایران را آغاز خواهد کرد.

 درحال حاضر هفته‌یی دو پرواز توسط هواپیمای جمهوری اسلامی ایران به این کشور انجام و با اعلام آمادگی و انجام مقدمات لازم دو شرکت هواپیمایی دیگر هم میزان پرواز شرکت‌های ایرانی به صربستان تا اواخر تیر ماه به هفته‌یی ۶ پرواز خواهد رسید.

 

 

ارسال نظر