بودجه ۹۷ پایتخت با محافظه‌کاری تنظیم می‌شود

۱۳۹۶/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۳۰۷

حجت‌الله میرزایی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، از پایان تدوین برنامه سوم تا خرداد یا تیر ماه سال ٩٧ خبر داد و گفت: بودجه ۹۷ با محافظه‌کاری زیادی تنظیم می‌شود.  به گزارش مهر، حجت‌الله میرزایی در نشستی خبری گفت: تدوین برنامه سوم از اول آذر ماه آغاز شده و تا پایان خرداد یا اوایل تیر به اتمام می‌رسد و بعد از بررسی ٣، ٤ ماهه در شورا تصویب خواهد شد. وی درخصوص بودجه سال ٩٧ گفت: تلاش می‌کنیم تا آخر آذر ماه، مهلت قانونی لایحه بودجه را به شورا ارائه کنیم. مبنای سیاست‌گذاری بودجه ۹۸ به شهرداری برنامه سوم شهر تهران خواهد بود و تغییر اصلاح نظام‌های مدیریتی در برنامه سوم دیده می‌شود. وی ادامه داد: چهار، پنج کمیته سیاست‌گذاری و

 ۱۶ کارگروه مشورتی در حال سیاست‌گذاری فصل‌های مختلف برنامه سوم شهر تهران هستند که یکی از اولویت‌های جدی آن حمل و نقل و ترافیک، تامین آب، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، کاهش نابرابرهای اجتماعی، هوشمندسازی و حرکت بر اقتصاد دانش‌بنیان است. وی با بیان اینکه سه سطح سیاست‌گذاری در برنامه پنج‌ساله سوم پیش‌بینی شده است، گفت: سطح اول این برنامه، برنامه کنترلی و دستوری شهرداری، بخش دوم تاثیرگذاری بر بخش‌های عمومی ازجمله حوزه آب و تعامل با سازمان‌های دیگر است و سطح سوم متقاعدسازی و گفت‌وگو با شهروندان است. وی ادامه داد: در بودجه سال ۹۶ با کاهش قابل‌توجهی در بخش درآمدها مواجه بودیم و دو هزار میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری در حوزه مالیات بر ارزش افزده کاسته شد همچنین به دلیل رکود در بخش مسکن حدود هزار میلیارد از محل اخذ عوارض ساخت و ساز درآمدهای شهرداری کاهش پیدا کرد. بنابراین نیاز به اصلاح و تعدیل بودجه است که اصلاحیه بودجه تا پایان سال به شورا ارائه خواهد شد.

 بودجه 97 انقباضی‌تر از امسال است

وی درخصوص بودجه‌بندی سال آینده شهرداری تهران گفت: بودجه سال ۹۷ بودجه انقباضی‌تر از بودجه امسال است و بدون افزایش و با محافظه‌کاری زیادی تنظیم می‌شود. پروژه‌های عمرانی اولویت‌بندی شده و براساس ماموریت‌های اصلی تامین اعتبار خواهد شد و پروژه‌هایی که اولویت کمتری دارند و بر سطح کیفیت زندگی مردم تاثیری ندارند از اولویت خارج می‌شوند.

میرزایی با بیان اینکه ۸۰درصد درآمدهای مدیریت سابق شهر تهران از محل عوارض ساخت و ساز بود، گفت: این موضوع نه مطلوب است نه مثمر زیرا پیامدهای مضری بر اقتصاد شهر داشته است همچنین همه ظرفیت‌های ساخت و ساز استفاده شده و بخش زیادی پیش‌فروش شده و حتی اگر مدیریت قبلی نیز ادامه داشت امکان تامین مالی برای پیشرفت پروژه‌ها از این محل نبود. در حال حاضر تهران با ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی مواجه است که نشان می‌دهد ما به سمت یک اقتصاد شهری دانش‌بنیان تغییر جهت می‌دهیم.

 

ارسال نظر