اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۹:۱۷
کد خبر: ۱۶۱۵۴۶

حذف شرط بررسی سابقه واردات برای مجوز ارزی

فارس |مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت در نامه‌ای به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت 31 استان و جنوب استان کرمان شرایط حذف شرط بررسی سابقه واردات در ضمن تایید یا رد مجوز ارزی در سازمان صمت استان‌ها را اعلام کرد. در نامه سعید عباسپور مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان صنعت، معدن و تجارت به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت 31 استان و جنوب استان کرمان آمده است: پیرو نامه شماره 60.257700 مورخ ششم آذرماه سال 1398 و با عنایت به مفادنامه شماره 60.266377 مورخ چهارم دی‌ماه 1398، منضم به صورتجلسه مورخ 27 آذرماه 1398 کمیته راهبردی ثبت سفارش و پیرو بخشنامه‌های پیشین دفتر مقررات صادرات و واردات روبه فعلی ثبت سفارش به شرح ذیل جهت اطلاع و اقدام ارسال می‌گردد: به اطلاع می‌رساند نامه‌ای که با شماره 60.266377 مورخ چهارم دی‌ماه سال جاری به استان‌ها ابلاغ شده است به عنوان صورتجلسه کمیته راهبری بوده و لازم الاجرا می‌باشد. سقف مجازات واردات براساس تصویبنامه شماره 130722. ت 55743 هـ مورخ چهارم دی ماه سال 97، هیات محترم وزیران ملاک عمل است یعنی سقف مجاز برای همه کارت‌های بازرگانی (اعم از تولیدی و غیر تولیدی) صادره از اسفند 1396 به بعد که امکان رتبه‌بندی برای آنها فراهم نشده است، در سال پانصد هزار دلار بوده و سقف مجاز برای دیگر کارت‌های بازرگانی عدد مندرج در سامانه اعتبارسنجی است. پیرو نامه شماره 60.257700 مورخ 26 آذرماه سال جاری این دفتر در خصوص تخصیص ارز برای گروه اول و دوم کالایی یا با توجه به ابهامات متعدد سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در خصوص تایید نوع ارز برای پرونده‌های ثبت سفارش ارجاعی، جهت استحضار و اقدام لازم ارسال می‌گردد.

  ابهام‌زدایی از شرایط اجرای بسته تشویقی واردات مواد اولیه و واسطه‌ای

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت همچنین در نامه‌ای جزییات نحوه تایید نوع ارز پرونده‌های ثبت سفارش ارجاعی را تشریح کرد. سعید عباسپور در نامه شماره 60.287700 مورخ 26 آذرماه سال 98 به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت 31 استان و جنوب استان کرمان با موضوع «ابهام زدایی از شرایط اجرای بسته تشویقی واردات مواد اولیه و واسطه‌ای» نوشت:

با توجه به سوالات متعدد سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در خصوص تأیید نوع ارز برای پرونده‌های ثبت سفارش ارجاعی نکات مشروحه ذیل جهت اطلاع و اقدام لازم اعلام می‌گردد: عطف به مندرجات نامه شماره 60.45638 مورخ 14 اردیبهشت ماه سال 98، و نامه شماره 60.220090 مورخ نوزدهم آبان‌ماه 1398 در خصوص ابلاغ فهرست ردیف تعرفه‌های بسته‌ تشویقی، به استحضار می‌رساند تأیید حداکثر 24 ساعته مجوز ارزی و عدم در نظر گرفتن سقف و سابقه واردات برای کد تعرفه مندرج در دو نامه صدرالاشاره، صرفاً به شرط انتخاب گزینه «ارز از محل صادرات» در فیلد «محل تأمین ارز» می‌باشد.

افزایش اختیارات شورای عالی صادرات غیرنفتی

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه اگر اختیارات ماده 138 قانون اساسی به شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی برگردد و ستاد توسعه صادرات نیز تشکیل و مصوبات آن براساس اختیارات ماده 127 قانون اساسی اجرایی شود، می‌توان اذعان داشت که فرماندهی واحد تجاری ایجاد ‌شده و انسجام و سرعت در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با امور صادرات اتفاق می‌افتد. به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مسعود کمالی‌اردکانی در این خصوص اظهار داشت: تلاش ما در سازمان توسعه تجارت ایران این بود که شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی را با اختیارات اصل ۱۳۸ قانون اساسی برگردانیم، چرا که با بازگرداندن این اختیارات، مصوبات این شورا به نوعی مصوبه دولت محسوب شده و دستگاه‌ها مکلف به اجرای آن هستند.

وی در مورد اهمیت شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی گفت: صادرات موضوعی است که به علت اهمیت و گستردگی، وظایف آن در اختیار دستگاه‌های مختلف اجرایی کشور قرار گرفته است و شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی با سبقه‌ای که دارد، حلقه اتصال بین دستگاه‌های اجرایی است تا بتواند تصمیمات سریع برای حل مشکلات را اتخاذ کند و راهکارها و دستورالعمل‌های لازم را ارایه دهد. سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی با اشاره به اینکه در سازمان توسعه تجارت ایران به دنبال ایجاد بازارهای جدید صادراتی هستیم، گفت: با سرمایه‌گذاری‌هایی که طی سال‌های اخیر در حوزه فولاد و پتروشیمی صورت گرفته، صادرات کشور از صادرات سنتی نظیر فرش و خشکبار فاصله گرفته و محصولات صنعتی، پتروشیمی، فولادی، لوازم خانگی، صنایع تبدیلی به سبد صادراتی کشور اضافه شده است.

 

ارسال نظر