آینده مبهم اقتصاد ترکیه

۱۴۰۱/۰۳/۲۶ - ۰۴:۴۲:۰۷
کد خبر: ۱۸۹۹۷۱
آینده مبهم 
اقتصاد ترکیه

جلال  ابراهیمی

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد که ترکیه فقط در سال 2024 افزایش قیمت لیر را احتمالا شاهد باشد.

بیکاری در ترکیه همچنان رو به رشد خواهد بود و تعداد بیکاران تا سال 2027 میلادی هم چنان افزایش خواهد داشت و کارشناسان اقتصادی در صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کنند که بیکاری در ترکیه تا سال 2027 دو رقمی بوده و با توجه به تورم تا سال 2023 سرعت افزایش نرخ بیکاری تزایدی خواهد بود.

پس از جنگ اوکراین اغلب معادلات اقتصادی کشورها جابه‌جا شد و صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد اقتصادی را در سال 2022 میلادی هشت درصد کاهش داد و در عرض سه ماه به 6/3 درصد رسانید.

طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول شرایط اقتصادی ترکیه برای مدت طولانی بهبود نخواهد یافت. طبق آمار و ارقام و بررسی‌های کارشناسان اقتصادی در سال جاری میانگین تورم در ترکیه 44/60 درصد و تورم تا آغاز سال 2023 به عبارت دیگر تورم تا پایان سال به 41/52 درصد خواهد رسید.

با توجه به نظر صندوق بین‌المللی پول، تورم در ترکیه در طول سال جاری بالای 60 درصد باقی می‌ماند و در ترکیه تداوم می‌یابد. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که نرخ رشد در ترکیه به‌شدت رو به نزول بوده و از 11 درصد فعلی به 7/2 درصد تا آخر سال کاهش می‌یابد و رشد منفی تا سال 2027 ادامه خواهد یافت. طبق نظر کارشناسان حوزه بین‌المللی اقتصاد نرخ رشد در سال دو هزار و بیست و هفت به حدود 3 و حداکثر به 5/3 درصد خواهد رسید که این امر در بیکاری و در تقابل قیمت لیر به ارزهای جهانی تاثیرگذار خواهد بود. میانگین سالانه نرخ ارز به برابری 37/16 لیر در مقابل یک دلار خواهد رسید و حتی پیش‌بینی جهانی انتظار افزایش چشمگیر ارز در مقابل پول ملی ترکیه است. این در حالی است که ترکیه مجبور است بدهی‌های معوق خود در خریدهای خارجی و بدهی به بانک جهانی را به دلار پرداخت نماید. گفته می‌شود میانگین سالانه افزایش نرخ ارز در سال جاری 6/84 درصد خواهد بود که بالاتر از میانگین تورم است ولی نرخ ارز در سال 2023 در ترکیه متعادل خواهد شد.

گفته می‌شود تولید ناخالص داخلی در سال جاری به زیر 700 میلیارد دلار و درآمد سرانه به مرز 8000 دلار کاهش می‌یابد و پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی بر این است که ترکیه به رتبه 23 در اندازه تولید داخلی سقوط خواهد کرد و نسبت کسری بودجه به درآمد ملی در سال جاری 2/1 برابر خواهد شد.

 

ارسال نظر