کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۴۴۵

وزرای کشور و دفاع  گره کور کابینه عراق

اختلاف بر سر انتخاب وزیران کشور و دفاع که دو فراکسیون بزرگ حامی دولت عادل عبدالمهدی را که در هفته‌های اخیر با هم به نزاع سیاسی کشانده همچنان در زیر سقف پارلمان و فضای سیاسی عراق ادامه دارد و رفته رفته به گره کور تبدیل می‌شود. به‌گزارش ایرنا، در حالی که قرار بود پارلمان عراق پیرامون 8 وزیر باقی مانده دولت عبدالمهدی به‌ویژه مدیران دو وزارتخانه راهبردی این کشور، تصمیم‌گیری کند اما به خاطر ادامه اختلافات دو فراکسیون «سازندگی» و «اصلاح»، این موضوع به هفته آینده موکول شد.

ریاض می‌خواهد کالاهای ترکیه‌ای را تحریم کند

وابستگان دولت عربستان در شبکه‌های اجتماعی کمپین تحریم کالاهای ترکیه را راه انداخته‌اند. این اقدام برای فشار به ترکیه انجام گرفته که در رابطه با قتل خاشقجی افشاگری می‌کند. به‌گزارش بلومبرگ، این کمپین پس از آن آغاز به کار کرد که عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان، از ترکیه خواست تا دست از افشاگری پیرامون پرونده خاشقجی بردارد. خاشقجی ستون‌نویس واشنگتن‌پست، دوم اکتبر پا به کنسولگری عربستان در استانبول گذاشت و دیگر از آن بیرون نیامد. عربستان تحت فشارهای بین‌المللی پذیرفت که او توسط ماموران پادشاهی سعودی کشته شده است. حجم تبادلات تجاری عربستان و ترکیه سالانه به چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

قطر جنگنده‌های اف15 را 2021 دریافت می‌کند

قطر احتمالا 6 فروند از جنگنده‌های اف15 خریداری شده از امریکا را مارس 2021 دریافت می‌کند. به‌گزارش ایرنا، یک منبع قطری گفته شش ماه پس از دریافت سری اول، 10 فروند دیگر از این جنگنده‌ها در اختیار دوحه قرار می‌گیرد. معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر 15 ژوئن 2017 قرارداد 12میلیارد دلاری خرید 36 فروند جنگنده اف15 با امریکا امضا کرد. این قرارداد شامل فروش موشک‌های هدایت‌پذیر جافلین به ارزش 20میلیون دلار، تجهیزات حمل و نقل و پشتیبانی به ارزش700میلیون دلار و200میلیون دلار سیستم‌های جنگی می‌شود.

سرمایه‌گذاری500 میلیارد دلاری هند در عربستان

دولت هند گفته دهلی علاقه‌مند به سرمایه‎گذاری در پروژه‌های زیرساختی عربستان سعودی به ارزش 500 میلیارد دلار است. به‌گزارش اکونومیک تایمز، وزارت صنعت و بازرگانی هند اعلام کرده پروژه‌های زیرساختی ریاض بخشی از طرح این کشور برای گسترش اقتصاد از طریق پروژه‌های بزرگ مانند جاده‌ها و ریل‌آهن‌ها، فرودگاه‌ها و بنادر، ساخت شهر سرگرمی و پروژه جهانگردی دریای سرخ است. هند تلاش می‌کند با اعزام هیات‌های متعدد به ریاض چندین پروژه این کشور را به دست آورد.

 

ارسال نظر