کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۰۶۰

امریکا «خلیل‌زاد» را مامور گفت‌وگو با طالبان کرد

مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا، زلمی خلیل‌زاد مشاور خود در امور افغانستان را مامور گفت‌وگوی صلح با طالبان کرد. به گزارش ایرنا، خلیل‌‌زاد تلاش‌های واشنگتن را درباره چگونگی پشتیبانی از گفت‌وگوهای صلح دولت افغانستان با طالبان را دنبال و در گفت‌وگوها شرکت می‌کند. وزیر خارجه امریکا ابراز امیدواری کرده نماینده امریکا بتواند در این ماموریت موفق شود و صلح را در افغانستان تأمین کند. زلمی خلیل‌زاد دیپلمات امریکایی- افغانستانی، پیشتر نیز به عنوان نماینده امریکا در سازمان ملل، سفیر امریکا در کابل و بغداد انجام وظیفه کرده است.

اردوغان به آلمان می‌رود

هفته آینده دیدار مناقشه‌برانگیز رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه، از آلمان انجام خواهد شد. برات البایراک وزیر دارایی ترکیه، به همراه دو وزیر دیگر ترک راهی آلمان شدند تا راه را برای سفر اردوغان به آلمان هموار کند. وزیر دارایی ترکیه گفته عصری جدید در روابط کشورش با آلمان و اتحادیه اروپا آغاز شده است. او در دیدار از برلین گفته، دو کشور روندی پرتنش را پشت سر گذاشته‌اند و باید اینک به آینده بنگرند. روابط آلمان و ترکیه در دو سال گذشته افت‌وخیز شدیدی را تجربه کرد که یکی از علل آن بازداشت‌های متعدد شهروندان آلمانی در ترکیه به دلایل سیاسی بود.

احتمال بازگرداندن کمک‌های امریکا به پاکستان

یک روزنامه امریکایی اعلام کرده، انتخاب عمران خان برای نخست وزیری پاکستان باعث شده است که ایالات متحده روابط خود با پاکستان، یکی از متحدان اصلی‌اش در منطقه را مورد بازنگری قرار دهد. به گزارش واشنگتن‌پست، پس از انتقال دموکراتیک قدرت در پاکستان، برخی از مشاوران ارشد دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، گفته‌اند زمان آن رسیده که واشنگتن کمک‌های مالی برای پاکستان را که در اوایل امسال قطع کرده بود، دوباره از سرگیرد. پیشتر سفیر امریکا در پاکستان نیز اعلام کرده بود که قطع این کمک‌های امریکا در حوزه امنیت یک تصمیم کاملا اشتباه بوده است.

رزمایش دریایی مشترک «ناتو» و «ترکیه»

نیروی دریایی ناتو و ترکیه قصد انجام یک رزمایش مشترک را دارند. به گزارش آناتولی، این رزمایش مشترک قرار است در دریای مدیترانه برگزار شود. فرماندهی دریایی ناتو قرار است در یک رزمایش دریایی مشترک با نیروی دریایی ترکیه برای یک سال شرکت کند. بر اساس بیانیه ستاد کل ارتش ترکیه، این رزمایش تحت نام «رزمایش ایمنی دریایی» برگزار خواهد شد.

 

ارسال نظر