کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۰۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۶۳۰

 رشد اقتصادی عراق 3 ‌برابر می‌شود

موسسه بین‌المللی تحقیقات BMI پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی عراق در سال آتی میلادی با یک جهش بزرگ به 4.5درصد خواهد رسید. به گزارش ایرنا، این موسسه رشد اقتصادی عراق در سال جاری میلادی را نیز 1.5درصد پیش‌بینی کرده است. گفته‌شده، تلاش‌های دولت عراق برای بازسازی، علت افزایش رشد اقتصادی در سال 2019 و جهش آن از 1.5 به 4.5درصد است. موسسه تحقیقاتی BMI یک موسسه معتبر بین‌المللی است که به کار تجزیه‌و‌تحلیل در مسائل مربوط به اقتصاد کلان، صنعت و بازارهای مالی جهان می‌پردازد. این پیش‌بینی در حالی است که ارزش دینار، پول ملی عراق در برابر دلار نیز طی سه ماه گذشته روند صعودی داشته و از 1250دینار در ماه آذر در روزهای اخیر به 1200دینار رسیده است.

 اخراج پناه‌جویان افغان از ترکیه

دو گروه از پناهجویان افغان که طبق گفته مقام‌های ترکیه به‌طور غیرقانونی در ترکیه حضور داشتند به کابل بازگردانده شدند. به گزارش آناتولی، ترکیه تعداد نخستین گروه از پناهجویان اخراجی را ۲۲۷ نفر اعلام کرده که در استان‌های آغری، ایغدیر و ارزروم این کشور دستگیر شده بودند و پس از گذراندن مراحل قانونی با هواپیمای چارتر به افغانستان برگشتند. دومین گروه هم طبق گفته استانداری ارزروم ترکیه دوشنبه به کابل رسیدند. وزارت کشور ترکیه اعلام کرده روند اخراج پناهجویان غیرقانونی در روزهای آتی سرعت و شدت بیشتری می‌گیرد. گروه‌های مدافع حقوق بشر با انتقاد از دولت ترکیه گفته‌اند که بازگرداندن مهاجران به کشورهایشان از جمله افغانستان زندگی آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

 توقیف 10 میلیون دلار پول امارات در سومالی

نیروهای امنیتی سومالی دو کیف حاوی 10میلیون دلار را که توسط یک هواپیمای اختصاصی اماراتی به موگادیشو منتقل شده بود، مصادره کردند. به گزارش الجزیره، مقام‌های امنیتی سومالی با مشکوک شدن به این دو کیف در فرودگاه موگادیشو، دستور بازرسی آن را دادند که پس از آن مشخص شد این دو کیف حاوی 10میلیون دلار پول نقد است. سفارت امارات نتوانسته توضیحات قانع‌کننده‌یی در مورد این پول‌ها بدهد در نتیجه این پول‌ها مصادره شد، اما سازمان اطلاعات و امنیت سومالی به هواپیمای اماراتی اجازه ترک خاک این کشور را داد. سومالی پیش از این نیز به اقدامات و سیاست‌های امارات در داخل مرزهای خود اعتراض کرده بود.

 گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با العبادی

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا درباره تحولات سوریه و مبارزه با داعش با حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق تلفنی گفت‌وگو کرد. به گزارش ایرنا، کاخ سفید اعلام کرده سران دو کشور درباره گزارش‌های تکان‌دهنده از حملات شیمیایی احتمالی در نزدیکی دمشق گفت‌وگو کردند. منابع نزدیک به تروریست‌ها مدعی شده‌اند، هواپیماهای نظامی سوریه، دوما را هدف بمباران شیمیایی قرار دادند که در جریان آن 75 نفر کشته و ده‌ها نفر مصدوم شدند. این اتهام در شرایطی است که نظامیان سوری در یک قدمی آزادسازی این شهر قرار دارند.

 

 

ارسال نظر