اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۰۲ - ۰۰:۳۸:۴۹
کد خبر: ۱۳۰۱۴۶

 می‌توان از ظرفیت واردات از عراق استفاده کرد

عضو هیأت رییسه اتاق بازرگانی ایران از عراق به عنوان یکی از شرکای تجاری اصلی ایران طی سال‌های اخیر یاد کرد و گفت: ضروری است همزمان با افزایش صادرات به عراق به فکر واردات از این کشور هم باشیم.  کیوان کاشفی در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» با اشاره به پیامدهای صادرات یکطرفه ایران به عراق افزود: وقتی این وابستگی یکسویه باشد ناچاریم بسیاری از شرایط عراق را بپذیریم. نمونه این امر در مقاومت چندساله طرف عراقی برای حمل یکسره کالا از طرف ایران و نمونه دیگر افزایش قابل توجه تعرفه‌های واردات کشور عراق بود که چون ما به صورت متقابل واردات کالا از این کشور نداشتیم، امکان چانه‌زنی در این بخش هم وجود نداشت. عضو هیات رییسه اتاق ایران افزود: کشورهای موفق دنیا هر دو سوی تجارت یعنی واردات و صادرات را با هم می‌بینند. ما هم باید تلاش کنیم با برقراری واردات از کشور عراق، تراز تجاری بین دو کشور را متعادل کنیم. وی با اشاره به تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران گفت: هنوز ابعاد تحمیلی این تحریم‌ها مشخص نیست اما باید توجه داشته باشیم که در شرایط تحریم‌ می‌توانیم از عراق به عنوان پایگاهی برای واردات به کشور استفاده کنیم. به گفته کاشفی اکنون بسیاری از شرکت‌های ایرانی در عراق دفتر و مرکز دارند و می‌توان از ظرفیت آنها و کشور عراق برای زمان تحریم‌ها و واردات انواع کالا استفاده کرد. رییس اتاق کرمانشاه خاطرنشان کرد: می‌توانیم در زمان تحریم‌ها بسیاری از ماشین‌آلات، مواد اولیه مورد نیاز صنایع و واحدهای تولیدی را از طریق عراق وارد کشور کنیم.

واردات لوازم آرایشی  به صفر رسیده است

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی با اشاره به افزایش قیمت این محصولات در روزهای اخیر، گفت: مواد شوینده و لوازم بهداشتی سلولوزی همگی با افزایش قیمت سه برابری مواجه بوده‌اند که علت آن کمبود واردات و ثبت سفارش با ارز غیر دولتی است. محمدابراهیم شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به افزایشی که اخیراً در قیمت اجناس مختلف در بازار رخ داده است، افزود: در زمینه لوازم آرایشی تقریباً قیمت همه اجناس چند برابر شده است به همین دلیل تعداد شرکت‌هایی که واردات اجناس آرایشی و بهداشتی را برعهده دارند کاهش یافته و عملاً به جز تعدادی معدود، ثبت سفارشی انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه چنین وضعیتی باعث توقف واردات لوازم آرایشی و بهداشتی شده است؛ توضیح داد: در بازه زمانی اخیر هیچ گونه واردات لوازم آرایشی نداشته‌ایم و محصولاتی که هم اکنون در بازار وجود دارد خریدهای قدیمی است.

 

ارسال نظر