افزایش قیمت سیگار منطقی نیست

۱۳۹۶/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۰۵۸

ایرنا| رییس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی گفت: افزایش مالیات و عوارض و گران کردن دخانیات با هدف کاهش مصرف راه منطقی و صحیحی نیست، زیرا کنترل قاچاق در ایران شبیه اروپا نیست و هرگونه افزایش قیمت، آب ریختن به آسیاب قاچاقچیان و گرم کردن تنور قاچاق و ضربه به صنعت دخانیات است.

محمدرضا تاج‌دار عنوان کرد: در روزهای اخیر معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رسانه‌ها اعلام کرد: «ایران ارزان‌ترین کشور دنیا برای سیگاری‌هاست» که به نظر می‌رسد این مطلب با هدف فراهم کردن زمینه افزایش قیمت سیگار مطرح شد، اما این قبیل نظرات از مصادیق نگرش یک سویه به موضوعات چند بعدی است.

او افزود: طبق جدول درآمد مالیاتی، دولت در پنج ماه منتهی به مرداد نخست امسال 18هزار میلیارد ریال (1800میلیارد تومان) مالیات فقط از محل تولید داخلی و واردات قانونی وصول کرده و این روند از سال 94 تا 96 رو به افزایش بوده است. به گفته تاج‌دار، ایران جزو مقاصد اصلی و هدف قاچاقچیان کالای دخانی است که بدون پرداخت عوارض و مالیات، اقدام به قاچاق کالا می‌کنند و فارغ از رعایت استانداردهای بهداشتی در سایه نبود مبارزه موثر و وجود بازار مصرف به عرضه کالای دخانی قاچاق ادامه می‌دهند. او تاکید کرد: اگر ادعای ارزان بودن سیگار در ایران حتی در مقایسه با منطقه واقعیت داشته باشد، قاچاق آن به داخل از منظر اقتصادی توجیه ندارد.

تاج‌دار ادامه داد: این قبیل سیاست‌های تک‌بعدی تنها برنامه‌های بلندمدت سرمایه‌گذاری در صنعت دخانیات از طریق تولید داخل و بومی‌سازی تولید یا واردات مجاز را با خدشه مواجه می‌کند و علاوه بر اینکه عایدات دولت از محل وصول عوارض و مالیات سیگار هم که با همراهی قانونمند فعالان صنعت دخانیات مسیر صعودی داشته سیر نزولی پیدا خواهد کرد. او با بیان اینکه با افزایش مالیات تمایل به قاچاق افزایش می‌یابد، گفت: در نهایت هرگونه افزایش قیمت با وجود قاچاق کالا به کاهش مصرف منجر نخواهد شد و تجویز این دارو (افزایش قیمت) نه تنها موجب بهبودی نشده که موجب تشدید بیماری خواهد شد.

 

ارسال نظر