خبر

۱۳۹۹/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۳۷۸

یک اتفاق تاریخی در بورس!

آمارهایی که اواسط فروردین‌ماه از میزان بی سابقه ثبت نام‌کنندگان در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) منتشر شد از استقبال مردم از بازار سرمایه حکایت دارد به‌طوری‌که در فروردین‌ماه سال گذشته ۵۵ هزار کد صادر شد درحالی که در فروردین‌ماه سال جاری تعداد کدهای صادر شده به بیش از ۱۹۳ هزار کد رسید.

به گزارش ایسنا، در سال ۱۳۹۸، حدود ۸۲۲ هزار کد صادر شد تا پرونده این بازار با ۱۱ میلیون و ۶۶۵ هزار کد بسته شود. بر این اساس آمار صدور کدها در سال گذشته حاکی از آن بود که در فروردین ۵۵ هزار کد، در اردیبهشت ۳۹ هزار کد، در خرداد ۲۳ هزار کد، در تیر ۳۴ هزار کد، در مرداد ۴۸ هزار کد و در شهریور ۶۱ هزار کد صادر شده است. میزان صدور کدها در مهرماه رشد چشم‌گیری داشته و در این ماه ۹۱ هزار کد صادر شد. همچنین در آبان، آذر و دی به ترتیب شاهد صدور ۲۵ هزار، ۵۲ هزار و ۶۸ هزار کد بودیم. این آمار در بهمن‌ماه ۱۵۴ و در اسفند نیز ۱۷۲ هزار کد بود. بر این اساس در سال ۱۳۹۸ حدود ۸۲۲ هزار کد جدید در بازار سرمایه صادر شد تا تعداد کل کدها به رقم ۱۱ میلیون و ۶۶۵ هزار کد برسد. این درحالی است که تعداد کدهای صادر شده در کل سال ۱۳۹۷، حدود ۸۹۵ هزار کد بود. اما به نظر می‌رسد بازار سرمایه امسال جایگاه دیگری بین مردم پیدا کرده است به‌طوریکه تعداد ثبت نام کنندگان در سامانه سجام ۱۸ برابر نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت. در ۲۵ روز نخست امسال تعداد ۶۵۱ هزار و ۹۵۹ نفر در سامانه سجام ثبت نام کردند تا تعداد کل ثبت نام کنندگان در این سامانه از مرز ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر عبور کند. در نهایت در ۳۱ روز ماه گذشته، ۱۹۳ هزار و ۹۲۰ کد صادر شد که نسبت به فروردین‌ماه سال گذشته که ۵۵ هزار کد صادر شده بود، 139 هزار کد افزایش داشته است.

تمدید خرید اوراق «کرونا»  تا پایان اردیبهشت

فرابورس ایران برای مقابله با ویروس کرونا، مهلت مشارکت در پروژه تامین مالی جمعی (با کمک ظرفیت‌های بازار سرمایه) را طی اطلاعیه‌ای تا پایان اردیبهشت ماه تمدید کرد. به گزارش سنا، با شیوع گسترش ویروس کرونا در اواخر سال پیش، فرابورس ایران با اقدامی در جهت تامین منابع مورد نیاز برای پیشگیری، درمان و تحقیق در مورد کرونا از طریق بازار سهام به انتشار و عرضه دو نماد کرونا ۱ و ۲ پرداخت که قرار بود این روند تامین منابع تا پایان فروردین ماه امسال ادامه داشته باشد، اما حالا و بر این اساس با پایان یافتن این مهلت، فرابورس ایران اعلام کرده مدت زمان مشارکت در پروژه تامین مالی جمعی با کمک ظرفیت‌های بازار سرمایه به مدت یک ماه دیگر و تا پایان اردیبهشت ماه تمدید شده است. شایان ذکر است، متقاضی این طرح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و عامل آن فرابورس ایران است و در این اطلاعیه شرکت فرابورس از سهامداران درخواست کرده است، ضمن اهدای وجوه با خرید گواهی نیکوکاری از طریق سامانه معاملاتی فرابورس ایران از این طرح ملی حمایت کنند. در این راستا دو نماد «کرونا۱» و «کرونا۲» بازگشایی شده است که در نماد «کرونا۱» اصل و منافع حاصل از مبالغ تامین شده به متقاضی اهدا و جهت امور مذکور مصرف می‌شود. در نماد «کرونا۲» نیز مبالغ تامین شده توسط امین سرمایه‌گذاری شده و منافع حاصل از آن به متقاضی اهدا و جهت امور مذکور مصرف می‌شود.این گزارش می‌افزاید: ارزش اسمی هر ورقه گواهی نیکوکاری ۱۰۰۰تومان است و مدت جمع‌آوری وجوه نیز از ۲۷ اسفند تا ۳۱ فروردین بود که این مهلت تا پایان اردیبهشت ماه جاری تمدید شده است.

لزوم توسعه زیر ساخت‌های فناوری اطلاعات

علیرضا تاجبر، عضو هیات مدیره کانون کارگزاران به بورس نیوز گفت: تا سال گذشته کاهش جذابیت بازار‌های موازی بورس باعث ورود نقدینگی قابل قبولی از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی به بازار سرمایه شده بود. وی ادامه داد: در اتفاقات جدید، شاهد هستیم بیماری کرونا باعث شده بسیاری از کسب و کار‌هایی که با پول‌های بالا کار می‌کردند امکان فعالیت نداشته باشند، از سوی دیگر عواملی، چون مساله گمرک، کاهش عملکرد واردکنندگان، عدم فعالیت بازار خودرو و سایر کارخانه‌ها، کاهش سود بانکی، عدم جذابیت سایز بازار‌ها و همچنین حمایت محسوس دولت به جذابیت بازار سرمایه افزوده است.

تاجبر تصریح کرد: ممکن است شرایط موقت به نظر برسد، اما در هر صورت شاهد ورود نقدینگی بسیار از سوی اصناف به بورس هستیم. درآمد بورس صرف زیرساخت‌ها شود مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین در خصوص عملکرد بورس با حجم نقدینگی وارد شده، اظهار کرد: سازمان بورس همواره درآمد‌های قابل قبولی داشته و البته هزینه‌های سربار نیز متحمل شده، اما در راستای توسعه خود فعالیت‌های صورت داده، اما در اصل باید این وجوه صرف زیرساخت شود.  تاجبر خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بهترین فضا برای مصرف این نقدینگی بزرگ زیرساخت‌های‌ آی‌تی است که در حال حاضر بزرگ‌ترین ضعف بازار سرمایه محسوب می‌شود.  این کارشناس بازار سرمایه افزود: سامانه معاملات و سایر بخش‌های دیگر نیازمند رسیدگی است چرا که بخش‌ آی‌تی یک بخش منفک‌ناپذیر بازار سرمایه‌ای کارا محسوب می‌شود و هرگونه ضعف در این بخش، بازار را بار ریسک‌های زیادی روبرو می‌سازد بنابراین نیاز به صرف هزینه در بخش منابع انسانی و خرید تجهیزات احساس می‌شود.

 

ارسال نظر