ورود خون‌ تازه به رگ‌های بازار سرمایه در سال جاری

۱۳۹۸/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۱۷۸

به‌طور سنتی اشخاص حقوقی و کدهای قدیمی در بازار سرمایه فعالیت و معامله‌گری بیشتری دارند اما در سال جاری شاهد ورود خون‌های تازه به رگ‌های بازار بودیم. در واقع امسال بازار سرمایه توانست نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور ایجاد کند. به گزارش ایکنا، احسان عامری‌، مدیر آموزش کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار به بیان نکاتی درباره عملکرد بازار سرمایه در یک سال اخیر پرداخت و گفت: در این زمینه باید به چند مولفه مهم اشاره کرد که یکی بازدهی شاخص کل بورس و بازار سرمایه بود که امسال برخلاف سال قبل و شاید دو سال قبل که در مقابل بازارهای مالی و موازی نظیر دلار، سکه، طلا و حتی املاک، رقابت را به نوعی باخته بود، اما در سال جاری از همان یکی دو ماه اول، با فروکش کردن بازدهی و جذابیت بازارهای دیگر توانست رقابت را از بازارهای موازی برنده شود.

وی ادامه داد: در ماه‌های بعدی تا انتهای سال، بازار سرمایه ما نه تنها این روند را حفظ کرد بلکه با اختلاف زیاد رکوردشکنی کرد. نکته دیگر در مورد جذب نقدینگی است. این یکی از کارکردهای مهم بازارهای سرمایه است. ما هم به خاطر شرایط خاص کشور، در مواقع گذشته هم خیلی خوب می‌توانستیم از این کارکرد بازار سرمایه استفاده کنیم اما امسال به دلیل عدم جذابیت بازارهای موازی، سیاست‌های خوب و عرضه‌های اولیه، فضایی ایجاد شد تا عموم مردم که خیلی هم به بازار سرمایه آشنایی نداشتند به آن ورود کردند. عامری بیان کرد: این موضوع از دو بُعد قابل بحث است که یکی جذب نقدینگی است. در سال ۸۴ میزان نقدینگی در بازار سرمایه حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان و حجم معاملات روزانه حدود ۱۰ الی ۱۵ میلیارد تومان بود اما الان تقریباً بین ۶ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان متوسط حجم معاملات هفتاد روز گذشته بوده است و نقدینگی هم به حدود ۲۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

  ورود افراد جدید به بازار سرمایه

مدیر آموزش کانون کارگزاران بورس با اشاره به افزایش عمق بازار سهام کشور تصریح کرد: این وضعیت نشان می‌دهد بازار سرمایه در چهارده سال گذشته عمق زیادی پیدا کرده و نسبت حجم معاملات روزانه نسبت به مجموع نقدینگی در اقتصاد کشور بسیار بالا رفته و این نشانه گسترش ضریب نفوذ و اعتماد به بازار سرمایه است.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: از حیث ورود افراد جدید به بازار سرمایه و کدهای سهامداری برای اشخاص حقیقی جدید نیز در سال جاری روند بسیار خوبی داشتیم و هرچه به انتهای سال نزدیک می‌شدیم صف‌های انتظار در برخی شعب کارگزاری‌ها در کل کشور و حتی مناطق کوچک‌تر شکل گرفته بود چراکه عدم بازدهی در سایر بازارها باعث شد فرهنگ سرمایه‌داری در بازار سهام تقویت شود.

  نقش مثبت بازار سرمایه در تأمین مالی

عامری با اشاره به اثر ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه بیان کرد: به‌طور سنتی اشخاص حقوقی و کدهای قدیمی در بازار سرمایه فعالیت و معامله‌گری بیشتری دارند اما در سال جاری شاهد ورود خون تازه به رگ‌های بازار بودیم. در واقع امسال بازار سرمایه توانست نقش بسیار مهمی را در اقتصاد کشور ایجاد کند. مدیر آموزش کانون کارگزاران بورس درباره اقدامات بازار سرمایه در تأمین مالی در سال جاری اضافه کرد: امسال عرضه‌های اولیه و انتشار اوراق خوبی داشتیم و از بُعد تأمین مالی هم نقش بازار سرمایه مفید و ارزنده بود و افرادی که برای تامین مالی مراجعه کردند راضی بودند.

  اصلاحاتی که باید در بازار سرمایه انجام شود

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اصلاحاتی که در بازار سرمایه لازم است صورت گیرد تأکید کرد: چند اصلاح باید صورت گیرد که یکی در مورد ظرفیت سامانه معاملاتی و هسته معاملات است. با استقبالی که اخیراً از بازار سرمایه صورت گرفته است و با ترافیک و افزایش حجم درخواست، بعضاً کارگزاران و خود سازمان بورس، از بُعد نرم افزاری با مشکل مواجه شدند و لازم است فکری اساسی برای آن شود. البته این قابل پیش‌بینی نبود ولی باید در این حوزه کار زیادتر صورت گیرد. عامری ادامه داد: نکته‌ای که از بعد مالی- رفتاری باید اشاره کرد این است که بعد از حادثه دردناک ترور سپهبد سلیمانی، چند روز بازار ریزش کرد اما دوباره به حالت عادی بازگشت و تصمیم‌گیری‌ها هم منطقی بود. حوادث دیگری هم داشتیم که نشان می‌دهد عمق تحلیل و نگاه بلندمدت سرمایه‌گذارانی که وارد بورس می‌شوند بر فضای روانی بازار حاکم می‌شود و این کمک می‌کند از فضای هیجانی دور شویم. مدیر آموزش کانون کارگزاران بورس در پایان گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم در سال جاری عملکرد بسیار خوبی داشتند و بعضاً ظرفیت آنها تکمیل شد لذا از طریق نامه‌نگاری‌های قانونی، ظرفیت خود را افزایش دادند.

 

ارسال نظر