سهامداران در التهاب

۱۳۹۷/۰۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۲۲۹
سهامداران در التهاب

گروه بورس  مسعود کریمی

نبود آرامش و ثبات قیمتی در بازار‌های مالی روز به روز گریبان بازار سرمایه را تنگ‌تر می‌گیرد و تالارنشینان بورس ایران هر لحظه شاهد افت سرمایه‌های خود روی تابلو قرمز بورس هستند. به‌طوری که در معاملات روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با ریزش همراه شد و در نهایت در کانال 92000واحدی آرام گرفت. در این بین با نگاهی کلان به سایر پارامتر‌های تاثیر‌گذار و بازار‌ها در نقاط مختلف شهر مشاهده می‌شود نخست، بازار سکه این روز‌ها بر خلاف بورس تهران با رشد قیمتی قابل ملاحظه‌یی همراه شده و هر سکه حدود 2میلیون و یک‌صد هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. این درحالی است که ثبت رکورد‌های روزانه در بازار‌های سکه و ارز همچنان ادامه دارد و مشاهده می‌شود درحال حاضر خبری از دلار 4200تومانی که دومین عامل مهم در کاهش دماسنج بازار ‌سهام محسوب می‌شود در خرید و فروش‌ ارز وجود ندارد و داد و ستد‌های دلار در بازار غیررسمی(بیش از 6500 تومان) همانند گذشته بسیار داغ دنبال می‌شود. به هر حال بورس تهران که آینه تمام‌نمای اقتصاد کشور است با حدود 325شرکت پذیرش شده در آن، این روز‌ها به حالتی بی‌دفاع تبدیل شده که هر لحظه مورد هجوم سیاست‌های غلط و رفتار‌های غیرحمایتی قرار می‌گیرد. در این بین نقش دولت دوازدهم در سامان‌دهی به بازار‌ها هم به اظهارنظر‌‌های سطحی و در نوع خود جالب منتهی شده است. برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که با افزایش تقاضا در بازار‌‌های موازی و تبعیت نکردن آنها از نرخ‌های رسمی، ریزش شاخص بورس در معاملات سهام همچنان ادامه‌دار خواهد بود. این درحالی است که سایه سنگین ریسک سیستماتیک که عامل نهایی و بسیار مهم در نظر گرفته می‌شود، تشدید نگرانی‌های سهامداران در موضوع برنامه جامع اقدام مشترک و حرکت دست به عصای آنها در جریان معاملات تا پایان بیست و دوم اردیبهشت ‌ماه را به دنبال دارد و در همین راستا پیش‌بینی می‌شود که نماگر بازار همچنان با التهاب به فعالیت خود ادامه دهد.

 سقوط به کانال 92000 واحد

در همین راستا شاخص کل بورس تهران در جریان معاملاتی دیروز با کاهش 250واحدی، رقم 92هزار و 849 واحد را به خود اختصاص داد. همچنین در داد و ستد‌‌های دیروز نمادهای خدمات انفورماتیک، ملی مس و تاپیکو با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص باعث افت این متغیر شدند. علاوه بر این در معاملات روز یک‌شنبه، سرمایه‌گذاران بورسی بیش از یک میلیارد و 125میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را در بازار دست به دست کردند که ارزش معاملات بورس تهران در این روز 3هزار و 532 میلیارد ریال محاسبه شد و در 42هزار نوبت معاملاتی صورت پذیرفت. همچنین در روز گذشته گروه‌های فلزات اساسی، سرمایه‌گذاری‌ها و خودرو با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعتی قرار گرفتند. این درحالی است که دیروز صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس، آلومینیوم ایران، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه، تکنوتار، مس شهید باهنر، نورد آلومینیوم و الکتریک خودرو شرق بود. افزون بر این در مقابل نمادهای قند شیرین خراسان، لوله و ماشین‌سازی ایران، چرخشگر، تامین ماسه ریخته‌گری، سرماآفرین، مهرکام پارس و نیرومحرکه با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند. براساس این گزارش در بازار روز گذشته سرمایه‌گذاران برای خرید واحدهای صندوق امین یکم، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، اوراق صکوک سایپا، سهام سرمایه‌گذاری صنعت بیمه و واحدهای صندوق کیان بیشترین تقاضا را ثبت کردند. در بازار دیروز بیش از 18میلیون حجم تقاضا در 7 نماد برتر ثبت شد. این درحالی است که اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری مترو و سهام کنتورسازی بیشترین عرضه‌ها را در بازار روز گذشته داشتند. در پایان معاملات دیروز گسترش نفت و گاز پارسیان با معامله بلوکی 400میلیون حجم بیشترین حجم معاملات و پالایش نفت بندرعباس با معامله بلوکی یک میلیارد ریالی بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

 توقف دو نماد معاملاتی فرا بورس

در سویی دیگر شاخص کل فرابورس ایران دیروز با 6 واحد افزایش در ارتفاع بالاتر از 1047واحدی ایستاد و حجم معاملات در بازار‌های 9گانه بالغ بر 236میلیون ورقه و ارزش آن به بیش از یک هزار و 878 میلیارد ریال رسید. علاوه بر این در مجموع بازار‌های اول و دوم فرابورس نیز بیش از 103میلیون سهم به ارزش نزدیک به 231میلیارد ریال جا‌به‌جا شد که در این میان نماد «زاگرس» با بیش از 75میلیارد ریال ارزش، بیشترین ارزش معاملاتی و سهامی ذوب‌آهن با بیش از 30میلیون جابه‌جایی سهم، بیشترین حجم معاملاتی را در میان این دو بازار به خود اختصاص دادند. همچنین نماد معاملاتی «زنگان1» به دلیل نوسان قیمت بیش از 20درصد طی 5 روز معاملاتی متوالی در نماد اصلی و نماد معاملاتی «قچار1» به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت مصادیق گروه(ب) برای شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال در بازار دوم فرابورس ایران متوقف شدند. در بازار اوراق با درآمد ثابت روز یک‌شنبه یک میلیون و 500 هزار ورقه بهادار با ارزشی افزون بر یک هزار و 331میلیارد ریال جابه‌جا شد که با تغییر مالکیت 159هزار ورقه بهادار به ارزش 146میلیارد ریال «اشاد8» بیشترین حجم و ارزش را در معاملات امروز این بازار به خود اختصاص داد. همچنین در روزی که گذشت 3تابلو بازار پایه میزبان جابه‌جایی بیش از 126میلیون سهم به ارزش نزدیک به 171میلیارد ریال معامله بودند. از سوی دیگر دیروز معامله بیش از 5 میلیون ورقه بهادار متعلق به صندوق‌های قابل معامله(ETF) به ارزش افزون بر 74میلیارد ریال رقم خورد. افزون بر این نگاهی به معاملات تابلو تسهیلات مسکن نیز نشان می‌دهد که بیش از 104هزار ورق تسه با ارزشی بالغ بر 69 میلیارد ریال معامله شد که تسه فروردین 97 بیشترین حجم و ارزش را در معاملات دیروز به خود اختصاص داد و همچنان در صدر معاملات این گروه باقی ماند. براساس این گزارش نماد‌های «ذوب»، «زاگرس» و «اپرداز» به ترتیب پر‌بیننده‌ترین نماد‌ها بودند و نماد‌‌های «زاگرس» و «میدکو» در مجموع با بیش از 8 واحد مثبت‌ترین اهرم‌های معاملات روز یک‌شنبه به ‌شمار می‌روند.

 از بازار چه‌ خبر

در بازار روز یک‌شنبه، معاملات در نمادهای معاملاتی شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج(بکهنوج1) و اوراق اجاره سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(تامین971) مورد تایید قرار نگرفت. علاوه بر این در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی اوراق اختیار فروش تبعی البرز دارو در نماد(هالبر704) با توجه به توقف نماد اصلی(دالبر) مبنی بر برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی متوقف شد. افزون بر این نماد قرارداد اختیار معامله خرید سهام شرکت البرزدارو(ضلبر5000) در سررسید مرداد ماه 1397 با توجه به توقف نماد اصلی در بازار نقد(دالبر) مبنی بر برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی در پایان جلسه معاملاتی دیروز متوقف شد. این درحالی است که نماد معاملاتی(قچار1) به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت مصادیق گروه(ب) برای شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال متوقف شد. همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های معدنی املاح ایران(شاملا) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی و سیمان کردستان(سکرد) پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج آماده انجام معامله شد. براساس این گزارش نماد معاملاتی شرکت سیمان‌ داراب‌(ساراب1) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب متوقف شد. این درحالی است که در پایان معاملات روز یک‌شنبه نماد معاملاتی شرکت‌های حمل و نقل توکا(حتوکا)، سیمان خاش(سخاش) و البرز دارو(دالبر) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی متوقف شدند.

 

ارسال نظر