اخبار

۱۳۹۹/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۹۸۷

تسهیلات یک میلیون تومانی  به 6.9 میلیون خانوار 

در دو مرحله پرداخت تسهیلات به یارانه‌بگیران معیشتی، تاکنون بالغ بر 6 میلیون و 993 هزار و 380 سرپرست خانوار از تسهیلات یک میلیون تومانی بهره‌مند شده‌اند.حسب اعلام مدیریت کل اعتبارات این بانک، براساس مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا بالغ بر 21 میلیون و 569 هزار و 155 نفر تاکنون از تسهیلات یک میلیون تومانی سیستم بانکی (طی پنج مرحله) بهره‌مند شده‌اند که مقرر شده اقساط تسهیلات پرداختی طی 31 قسط از حساب یارانه‌ای ایشان کسر شود. همچنین در ادامه حمایت‌های ستاد ملی مدیریت کرونا و شبکه بانکی از یارانه بگیران در هفته گذشته، تعداد ۴ میلیون و 513 هزار و 739 نفر سرپرست خانوار که یارانه معیشتی دریافت می‌کنند و فاقد درآمد ثابت هستند از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها (با اخذ پیامک از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) شناسایی و به نظام بانکی معرفی شدند، از تسهیلات مجدد یک میلیون تومانی بهره‌مند شدند. ضمن اینکه در مرحله جدید تا ساعت 12 روز پنجشنبه مورخ 20 آذرماه 1399 از تعداد 2 میلیون و 481 هزار و 290 سرپرست خانوار یارانه بگیر معیشتی که از سوی سازمان هدفمندی به شبکه بانکی معرفی شده‌اند، تسهیلات مربوط به حساب 99.9 درصد از افراد یاد شده واریز شده است. همچنین امکان واریز تعداد 1.649 فقره تسهیلات به دلایلی از جمله مسدودی حساب، فوت سرپرست خانوار و سایر خطاها میسر نشده است.بر این اساس در دو مرحله پرداخت تسهیلات به یارانه بگیران معیشتی، تاکنون بالغ بر 6 میلیون و 993 هزار و 380 سرپرست خانوار از تسهیلات یک میلیون تومانی بهره‌مند شده‌اند. بدیهی است در صورت اخذ اطلاعات افراد مشمول جدید در مراحل بعدی (یارانه بگیران معیشتی فاقد درآمد ثابت) از سوی سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها تسهیلات یک میلیون تومانی به حساب متقاضیان متعاقباً واریز خواهد شد.‌

جلوگیری از خروج ارز از کشور

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر لزوم انجام اقداماتی برای جلوگیری از خروج ارز از کشور، گفت: بانک مرکزی بدون توجه به حواشی، ثبات قیمت ارز را دنبال کند. جبار کوچکی‌نژاد ضمن اشاره به وضعیت بازار ارز در ماه‌های اخیر، گفت: ایجاد ثبات قیمتی در بازار بدون توجه به اتفاقات حاشیه‌ای مهم‌ترین اقدامی است که از سوی بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز باید در دستور کار قرار بگیرد.  نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید یک روش کاهش واقعی قیمت ارز را در نظر گرفته و سیاست‌های خود را منطبق با آن تنظیم کند، افزود: در نظر گرفتن ارز برای تجار و بازرگانان جهت تقویت امر واردات ضرور و صادرات می‌تواند در ساماندهی نهایی بازار موثر باشد. وی با تاکید بر اینکه تزریق ارز به بازار در نتیجه آشفتگی قیمت‌ها از سوی دولت در حال حاضر که محدودیت‌هایی نیز وجود دارد، باید با دقت بیشتری انجام شود، تصریح کرد: در شرایط فعلی جلوگیری از خروج ارز و بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور مهم‌ترین اقدامی است که باید در دستور کار دستگاه‌های مسوول برای ساماندهی بازار قرار بگیرد. کوچکی نژاد با بیان اینکه بازگشت ارزهای صادراتی به کشور باید با اهرم تشویق و گاهی به کار بردن روش قهری در دستور کار قرار بگیرد، تصریح کرد: ادامه رویه پرداخت ارز ۴٢٠٠ تومانی به کالاهای اساسی باید فقط زمانی صورت بگیرد که بازار درگیر دلالی و تلاطم نباشد، زیرا در این صورت تزریق ارز دولتی تاثیری بر معیشت مردم نخواهد داشت. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه دولت باید در خصوص نرخ ارز بر قیمتی ثابت توافق کرده و اجازه رشد لحظه‌ای آن را ندهد، گفت: انتطار کاهش لحظه‌ای نرخ ارز گول زننده است، از این‌رو تا دولت سیاست‌های خود را تنظیم نکند، تلاطم بازار طبیعی است. وی همچنین با اشاره به تلاطم‌های بازار ارز و آسیب‌هایی که در نتیجه آن به اقتصاد کشور وارد شده است، افزود: بالا رفتن نرخ ارز نابود کننده تولید بوده، از این‌رو باید منتظر ابلاغ برنامه جامعی در حوزه ساماندهی ارزی باشیم.

امکان شناسایی هوشمند درگاه‌های قمار فراهم شد

بانک مرکزی موضوع شناسایی درگاه‌هایی که مرتبط با قمار و شرط‌بندی فعالیت می‌کنند را به صورت مستمر پیگیری می‌کند و با همکاری پلیس فتا و دادستانی پروژه‌های مهمی برای مبارزه با این مقوله طراحی کرده است که یکی از پروژه‌های عملیاتی شده فراهم آمدن امکان شناسایی هوشمند درگاه‌های قمار و شرط‌بندی است.  به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، تشکیل کارگروه تخصصی، همکاری با پلیس فتا و مرکز مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد و معاونت فضای مجازی دادستانی به همراه تدوین آیین‌نامه مبارزه با سایت‌های شرط‌بندی و قمار از جمله سایر اقدامات بانک مرکزی در برخورد با سایت‌های شرط‌بندی است.

مدیر ارشد امنیت اطلاعات بانک مرکزی تاکید کرد: به بیان بهتر، در یک سوی این مشکل، صاحبان و گردانندگان سایت‌های قمار و شرط‌بندی قرار دارند که با وعده‌هایی اغواکننده، به سراغ کسب و کارهای موجود در فضای اینترنت می‌روند و درگاه این کسب و‌کارها را اجاره می‌کنند. 

مهاجر افزود: متأسفانه قمارخانه‌داران و گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی، با وعده کسب درآمد بیشتر و میلیونی به شهروندان، به اجاره کارت بانکی و اعمال مجرمانه‌ای از این قبیل مبادرت می‌کنند.

وی در ادامه به سایر شگردهای صاحبان سایت‌های شرط‌بندی پرداخت و گفت: شگرد دیگر این افراد اجاره کارت‌های بانکی با وعده پرداخت وجه‌های کلان است که به نوعی باعث گمراهی و طمع صاحبان اصلی کارت‌های بانکی می‌شود.

 

ارسال نظر