اخبار

۱۳۹۸/۰۱/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۲۲۷

طرح مجلس برای اصلاح نظام بانکی کشور

نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت با طرحی که مجلس برای اصلاح ساختار نظام بانکی کشور تدوین کرده ۷۰ درصد این نظام دچار تغییر و تحول می‌شود. به گزارش تسنیم، سیدحسن حسینی شاهرودی، نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اولویت این کمیسیون در سال 98، گفت: اولین اولویت کمیسیون اقتصادی تحول در نظام بانکی کشور است که در همین زمینه در حال بررسی طرح اصلاح ساختار بانک مرکزی در کمیسیون هستیم.

او با بیان اینکه با تصویب این طرح در مجلس تحول اساسی در نظام بانکی کشور رخ می‌دهد، افزود: طبق طرحی که در کمیسیون در حال بررسی آن هستیم حدود 70 درصد نظام بانکی کشور دچار تغییر و تحول می‌شود. دولت نیز پس از تصویب این طرح در مجلس باید عزم جدی برای اجرای آن داشته باشد، ادامه داد: در طرحی که مجلس برای اصلاح ساختار نظام بانکی تدوین کرده اختیارات ویژه‌ای به بانک مرکزی برای نظارت بر بانک‌ها داده شده و همچنین نقش شورای فقهی که بر عملکرد بانک مرکزی نظارت دارد، پر رنگ‌تر از گذشته است. نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اینکه گفته می‌شود “احتمالاً بانک مرکزی نهادی مستقل از دولت شود و نظارتی از سوی قوه مجریه بر روی آن انجام نشود “، اضافه کرد: در طرحی که مجلس تدوین کرده این موضوع ذکر نشده چون در هیچ کشوری اینگونه ساختاری وجود ندارد، سیاست‌گذار کلان در هر کشوری دولت است و بانک مرکزی نیز واسط بین دولت و بخش خصوصی اقتصادی است.

سامانه سهمیه‌بندی کالاهای اساسی در بانک مرکزی

سامانه سهمیه‌بندی کالاهای اساسی از جمله گوشت و مرغ با توجه به سیاست دولت برای تامین کالاهای اساسی از طریق کالابرگ الکترونیک توسط بانک مرکزی با بهره‌گیری از کارت بانکی و کد ملی آماده شد. به گزارش ایبِنا، عبدالناصر همتی؛ رییس کل بانک مرکزی پیش از این در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به سیاست مجلس در زمینه تخصیص ۱۴ میلیارد دلار ارز با نرخ ترجیحی برای تامین کالاهای اساسی از طریق کالابرگ الکترونیکی از ایجاد سیستم سهمیه و نظارت بر تخصیص کالاهای اساسی با نرخ تعیین شده با استفاده از کارت بانکی خبر داد و اعلام کرد که در گام نخست این سامانه برای گوشت توسط متخصصین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آماده شده است؛ بر همین اساس با توجه به لزوم نظارت بر عرضه و درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت ارایه راهکار از طرف بانک مرکزی به منظور بهره‌گیری از زیرساخت شبکه پرداخت کارتی جهت توزیع عادلانه کالاهای اساسی از جمله گوشت، فرآیند رفاهی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت توسن و شرکت‌های پرداخت الکترونیک بازنویسی و با بهره‌گیری از زیرساخت ارزش افزوده سامانه شتاب (سامانه مانا) عملیاتی شد تا هر نوع سهمیه‌ای بر اساس کد ملی شهروندان کنترل شود. بر اساس این گزارش، سیستم رفاهی بانک مرکزی با برگزاری جلساتی به منظور ایجاد راهکاری اجرایی و امن نهایی شده و اطلاعات تمامی سرپرست‌های خانوار در استان‌های تهران و البرز به‌روزرسانی شده و این افراد می‌توانند با بهره‌گیری از کارت بانکی و ارایه کد ملی از سهمیه اختصاص داده شده برای خرید گوشت که به عنوان اولین کالا در این سامانه اجرایی شده است.

 

ارسال نظر