اخبار

۱۳۹۷/۱۲/۱۸ - ۰۰:۲۸:۲۵
کد خبر: ۱۴۱۰۷۴

کاهش تعداد شعب بانکی با ملاحظات منطقه‌ای

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تعداد شعب بانکی با در نظر گرفتن نیازها و ملاحظات منطقه‌ای کاهش می‌یابد.

فرهاد دژپسند در گفت‌وگو با ایبِنا اظهار کرد، برنامه جدی برای کاهش شعب داریم اما باید در این زمینه نیازمندی‌ها و ملاحظات منطقه‌ای را در نظر بگیریم.

وی افزود: در مورد شعب بانکی لزوما کاهش موضوعیت ندارد و ممکن است در برخی نقاط ایجاد شعب جدید کارکرد اقتصادی و اجتماعی داشته باشد اما در مجموع تعداد شعب کاهش پیدا خواهد کرد. وزیر اقتصاد درباره مقاومت‌هایی که نسبت به جمع‌آوری شعب بانکی وجود دارد نیز گفت: اگر نظام بانکی متحول و خدمت‌رسانی تسهیل شود و همه احساس کنند که بدون شعبه نیز می‌توانند خدمات دریافت کنند، مقاومت از بین خواهد رفت و وجود شعبه دیگر مطالبه نخواهد بود.

دژپسند با تاکید بر اینکه تعداد شعب بانک‌های ما خارج از عرف و استاندارد است و باید برنامه‌ای برای پایش آن تهیه شود، تصریح کرد: با تجهیز منابع حاصل از واگذاری شرکت‌ها و اموال مازاد و همچنین تبدیل شعب به منابع می‌توان این منابع را در تامین نیاز فعالان اقتصادی و بنگاه‌های تولید به کار گرفت.

افزایش سقف برداشت از خودپردازها

رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: سقف برداشت از خودپردازهای بانک‌ها در ایام پایانی سال تا ۵۰۰هزار تومان افزایش می‌یابد اما سقف تراکنش روی کارتخوان‌ها همان روزانه ۵۰ میلیون تومان خواهد بود.

به گزارش تعادل، عبد‌الناصر همتی با اعلام اینکه در حال حاضر آرامش در نظام بانکی حاکم شده است، گفت: مردم از خدمات مختلف سیستم بانکی استفاده می‌کنند، ضمن اینکه تامین اسکناس از طریق بانک‌های عامل نیز انجام می‌شود. رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: این اجازه داده شده که مردم با کارت بانکی خود از خودپردازهای همان بانک بتوانند در ایام پایان سال به صورت نقدی تا ۵۰۰ هزار تومان برداشت کنند. همتی درباره سقف استفاده از کارت بانکی در دستگاه‌های کارت‌خوان بانکی نیز گفت: این سقف همان ۵۰ میلیون تومان روزانه است و تغییری نمی‌کند.

دریافت مانده حساب در اپلیکیشن‌های موبایلی

ارایه خدمت مانده‌گیری دراپ‌های موبایلی ۶ شرکت PSP با اتصال به سامانه نهاب بانک مرکزی بعد از طی آزمون‌های موفق سامانه مانا و نهاب و تطبیق با روال‌های جدید شاپرک، امکان‌پذیر شد.

به گزارش تعادل، خدمت مانده‌گیری روز پنجشنبه از سوی بانک مرکزی با همکاری شرکت خدمات انفورماتیک و شرکت‌های پرداخت الکترونیک بر اساس «مستند الزامات ارایه خدمات بانکی توسط برنامک‌های همراه» در اپلیکیشن‌های موبایلی شرکت‌های آسان پرداخت پرشین، پرداخت الکترونیک پارسیان، پرداخت الکترونیک سامان، پرداخت الکترونیک سداد، شرکت به پرداخت ملت و الکترونیک کارت دماوند که روال‌های جدید شاپرک را طی و آزمون‌های سامانه مانا و نهاب برای ارایه این خدمت را با موفقیت پشت سر گذرانده بودند، امکان‌پذیر و اجرایی شد.بر اساس این گزارش، تطابق کد ملی با شماره تلفن همراه کاربران در اپلیکیشن‌های موبایلی عصر دیروز بااتصال 6 شرکت ذکرشده به سامانه نهاب بانک مرکزی با همکاری شرکت خدمات انفورماتیک اجرایی و امکان سرویس مانده‌گیری در اپ‌های موبایلی این ۶ شرکت امکان‌پذیر شد. لازم به ذکر است که این شرکت‌ها از بهمن‌ماه سال جاری آزمون‌های مربوط به سرویس مانده‌گیری را مورد تست و ارتباط با سامانه مانا در محیط عملیاتی آزمون نشانه‌گذاری را با موفقیت پشت سر گذاشته بودند.

ترکیب آرایش سهامداران از بانک‌های دولتی به خصوصی

یک کارشناس ارشد بانکداری معتقد است، خصوصی‌سازی صنعت بانکداری دولتی از جمله تصمیمات موفق اقتصادی نظام است.

علی نظافتیان کارشناس ارشد بانکی در گفت‌وگو با ایبِنا، درباره خصوصی‌سازی صنعت بانکداری در ایران، اظهار داشت: واقعیت آن است که دولتی‌سازی ریز و درشت امور اقتصادی یکی از آفات مهمی بود که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی گریبان اقتصاد کشور را گرفت و در این مسیر چندان راه افراط در پیش گرفته شد که متاسفانه به هر پدیده اقتصادی از منظر مداخله و تصدی‌گری دولت نگاه می‌شد.

وی افزود: اما عامه مردم معتقدند که دولت تاجر خوب و موفقی نیست و این باور عمومی از نظر کارشناسی هم، چندان دور ازمنطق نیست. به بیان دیگر نمی‌توان انتظار داشت که دولت هم سیاست‌گذار و ناظر امور بانکی و هم یک بانکدار موفق در بازار رقابت بانکی باشد.

این کارشناس ارشد بانکی، در ادامه گفت: از سوی دیگر منطقی نیست که هر دستگاه اجرایی دولتی یا عمومی برای رفع و رجوع نیازهای مالی بتواند به راحتی بانک تاسیس کند و در کنار وظایف قانونی خود به امر بانکداری نیز بپردازد. این پدیده‌ای است که نوعی تبعیض در رفتار دولت‌ها با بانک‌های دولتی و بانک‌های غیر دولتی به وجود خواهد آورد.

 

ارسال نظر