قدرت دفاعی ایران پیام صلح دارد

۱۳۹۷/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۷۲۰

ایران|

«هیچ قطعنامه‌ای در شورای امنیت برنامه موشکی یا آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده است.»این عباراتی است که سخنگوی دستگاه دیپلماسی با استفاده از آنها تلاش می‌کند تا نسبت به تلاش‌های نافرجام هیات حاکمه امریکا برای حاشیه‌سازی در خصوص برنامه موشکی ایران واکنش نشان دهد. تلاش‌هایی که طی روزهای اخیر با نمایش خبری مضحک برایان هوک رییس گروه اقدام علیه ایران در اتهام زنی به کشورمان در خصوص ارسال موشک به یمن و متعاقب آن اظهارنظر وزیر خارجه امریکا درباره آزمایش‌های موشکی ایران و ادعای خروج از قطعنامه شورای امنیت توسط وی ابعاد و زوایای تازه‌ای پیدا کرده است.  اما مذاکرات هسته‌ای کشورمان در شرایطی با کشورهای 1+5 از سال 92 آغاز شد که ایران از همان آغاز مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده بود که برنامه موشکی‌اش جزو خطوط قرمزی است که به هیچ‌وجه در مورد آن مذاکره نخواهد کرد. مذاکره‌کنندگان ارشد ایران در آن روزها و در پاسخ به پرسش‌هایی که در خصوص برنامه موشکی ایران می‌شد با صراحت اعلام می‌کردند که برنامه موشکی، مساله‌ای مستقل از برنامه هسته‌ای است و جزو توانایی‌های نظامی متعارف به حساب می‌آید که امکان مذاکره و چانه‌زنی بر سر آن موضوعیتی ندارد. همین رویکرد صریح و غیر قابل انعطاف ایران بود که در آن زمان طرف‌های مقابل را به این نتیجه رساند که برای تحقق سند مشترک همکاری با ایران باید موضوع توانایی‌های موشکی این کشور را به عنوان یک واقعیت غیر قابل انکار از دایره موضوعات اصلی مذاکرات خارج کرد تا امکان دستیابی به یک سند ارتباطی مشترک با ایران از بین نرود.  در ماه‌های بعد از این مذاکرات، امریکایی‌ها بارها تلاش کردند تا مساله موشک‌های ایران را وارد گفتمان کلی مذاکرات هسته‌ای کنند. اما مجموعه تلاش‌های آنان راهی به مذاکرات پیدا نکرد و برنامه موشکی ایران هرگز جزئی از گفت‌وگوها نشد و در متن قطعنامه شورای امنیت هم تنها بر عدم استفاده از موشک‌هایی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را داشتند اشاره شده بود. امریکا در حالی درباره تعهدات ایران در بطن قطعنامه شورای امنیت صحبت می‌کند که با خروج رسمی ترامپ از برجام، امریکا عملا تعهدات خود در قطعنامه شورای امنیت را زیر پا گذاشته است.

   برنامه‌های دفاعی ایران بازدارنده است

 از میان دولتمردان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از جمله چهره‌هایی بود که درباره دکترین نظامی و دفاعی کشورمان صحبت کرد وگفت: قدرت دفاعی ایران در جهت حفظ آرامش و امنیت است و پیام صلح و دوستی دارد.

امیر سرتیپ امیرحاتمی با تشریح دستاوردهای کشورمان در حوزه دفاعی و بازدارندگی اظهارداشت: ایران توانسته است از نظر تولیدات دفاعی عملکردی بسیار مطلوب و قابل قبول داشته باشد و وزارت دفاع با وجود تحریم‌های سخت 40 ساله نظام سلطه در صنعت دفاعی به خودکفایی رسیده است.او با بیان اینکه قدرت دفاعی ایران در جهت حفظ آرامش و امنیت است و پیام صلح و دوستی دارد، اعلام کرد: امروز ایران یکی از قدرت‌های برتر در ساخت تسلیحات موشکی، راداری، زرهی و پهپادی محسوب می‌شود. امروز پهپادهای ایرانی بدون کوچک‌ترین خطا در نقاط مختلف و در فواصل طولانی به پرواز در می‌آیند و با دقت بالا اهداف خود را منهدم می‌کنند.امیر حاتمی در ادامه به توانایی موشکی ایران اشاره کرد و گفت: امروز ایران یکی از برترین قدرت‌های موشکی محسوب می‌شود.او به ساخت جنگنده نسل چهار کوثر به دست متخصصان جوان داخلی اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی خط تولید جنگنده کوثر نشان داد که جوانان ایرانی به درستی فعل ' ما می‌توانیم' را صرف کرده‌اند.این مقام ارشد نظامی با بیان اینکه افتتاح خط تولید انبوه هواپیمای جنگنده کوثر جهش جدیدی در ارتقای توان رزمی نیروی هوایی است، اظهار داشت: این اقدام ارزشمند ثابت کرد، تحریم‌ها سلاحی کند و ناکارآمد است. امروز قدرت بازدارندگی و آمادگی‌های همه‌جانبه دفاعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به اوج خود رسیده است. راهبرد وزارت دفاع روزآمدسازی تجهیزات دفاعی مورد استفاده نیروهای مسلح با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و عدم وابستگی به سایر کشورها بوده که به حول و قوه الهی بطور کامل اجرایی شده است. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت در حوزه قدرت دفاعی با رویکرد جهادی و انقلابی و با تحمل تحریم‌های شکننده به یک قدرت تبدیل شده ایم و جبهه استکبار چاره‌ای جز تسلیم و پذیرش در برابر آن را ندارد.امیر حاتمی ادامه داد: امروز در شرایطی هستیم که امکانات صنعت، شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌های بزرگ کشور دست در دست هم دارند و در یک سنگر در حال تقویت و پیشرفت حوزه دفاعی کشور هستند.

   آزمایش‌های موشکی نقض قطعنامه‌۲۲۳۱ نیست

در شرایطی که مسوولان ارشد نظامی کشورمان از راهبرد بازدارندگی صنایع نظامی ایران صحبت می‌کند، مدیران اجرایی نهادهای بین‌المللی نیز در واکنش به ادعاهای دولتمردان امریکایی آزمایش‌های متعارف موشکی ایران را در مسیر حقوق قانونی کشورمان ارزیابی کردند و ادعای وزیر خارجه امریکا مبنی بر مغایرت این آزمایش‌ها با قطعنامه‌های شورای امنیت را نیز تلاش بیهوده برای افزایش ایران‌هراسی توصیف کردند. مدیر اجرایی اندیشکده بین‌المللی مطالعات راهبردی یکی از همین چهره‌های بین‌المللی است که در پیامی توییتری به این نکته اشاره کرد: « که آزمایش‌های موشکی ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به شمار نمی‌رود.» مارک فیتز پاتریک در ادامه این پیام توییتری نوشت: « این معذور کردن آزمایش موشکی ایران نیست، اما این اقدام نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به شمار نمی‌رود چرا که تنها از ایران می‌خواهد چنین آزمایش‌هایی را انجام ندهد.»او همچنین در ادامه این پیام نوشت: « همچنین این قطعنامه خواستار آن است که تمامی کشورهای عضو از هر گونه اقدامی که اجرای تعهدات برجام را تضعیف می‌کند، خودداری کنند. اگر ایران در حال تخطی از قطعنامه است، پس امریکا نیز چنین است.»بررسی ماهوی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نشان می‌دهد در بخشی که ذیل ماده ۷ منشور قرار دارد اشاره‌ای به صنایع متعارف نظامی ایران و موشک‌های بالستیک نشده است. این قطعنامه در پیوست دوم صرفا از ایران «درخواست» کرده که هیچ فعالیتی در ارتباط با موشک‌های بالستیکی که «برای برخورداری از قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی می‌شوند» صورت ندهد. پیگیری دکترین دفاعی ایران که بارها از زبان مسوولان رده بالای کشور به آن اشاره شده نشان می‌دهد که ایران ضمن برخورداری از ظرفیت‌های متعارف موشکی هرگز اراده‌ای برای تولید سلاح‌های غیرمتعارف نداشته و در ادامه هم نخواهد داشت.

 


هیچ قطعنامه‌ای برنامه موشکی ایران را ممنوع نکرده است

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعای مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا که آزمایش‌های موشکی ایران را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانست، اظهار داشت: برنامه موشکی ایران ماهیت دفاعی دارد و بر اساس نیازهای کشور طراحی می‌شود. او تاکید کرد: هیچ قطعنامه‌ای در شورای امنیت برنامه موشکی و یا آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده است.

قاسمی خطاب به وزیر امور خارجه امریکا افزود: جالب و البته مضحک آنجاست به قطعنامه‌ای استناد می‌کنید که با خروج یک‌جانبه و غیر قانونیتان از برجام نه تنها خود آن را نقض کرده‌اید بلکه دیگران را هم به نقض آن تشویق یا حتی اگر آن را اجرا کنند تهدید به تنبیه شدن و تحریم می‌کنید.

 

ارسال نظر