ممنوع‌الخروجی رئیس‌کل سابق بانک مرکزی

۱۳۹۷/۰۷/۰۲ - ۰۰:۲۱:۱۶
کد خبر: ۱۳۰۱۲۴
ممنوع‌الخروجی رئیس‌کل سابق بانک مرکزی

ایران|

موضوع برخورد قاطع دستگاه قضایی با مفاسد گسترده اقتصادی یکی از موضوعاتی است که همواره در صدر مطالبات مردم قرار داشته است؛ تخلفات و مفاسدی که از منظر اغلب کارشناسان مانند موریانه درخت حیات اقتصادی این کشور را از درون تهی می‌کند و آسیب‌های فراوانی را به شاکله اقتصادی و معیشتی مردم تحمیل می‌کند. در پاسخ به این مطالبات است که دستگاه قضایی تلاش می‌کند تا با رسیدگی خارج از نوبت به پرونده‌های تخلفات اقتصادی، امنیت و آرامش لازم را در فضای اقتصادی تزریق کند.  اما در مسیر رسیدگی به این پرونده‌ها مشکلاتی وجود دارد که فرآیند برخورد را با مشکلاتی مواجه می‌سازد. سخنگوی قوه قضاییه هم با اشاره به همین مشکلات و با اعلام خبر تشکیل پرونده برای سایت «سکه ثامن» به عنوان یک نمونه مصداقی می‌گوید: معلوم نیست متهم پرونده از کشور خارج شده یا نه اما او در دسترس نیست.

غلامحسین محسنی اژه‌ای در یکصد و سی و یکمین نشست خبری در پاسخ به سوالی در رابطه با سایت «سکه ثامن» پرونده‌ای تشکیل شده و کسی که در این زمینه مسوولیت داشته ممنوع الخروج شده است یا نه؟ گفت: من از مردم درخواست دارم و آن این است که هرکسی آمد در سایت یا نشریه‌ای اعلام کرد که پول یا طلا و سکه در اختیار من قرار دهید و شروع کرد به سوددادن‌های غیرمتعارف، مردم شک کنند و نیایند پول و مالشان را در اختیار آنها قرار دهند ولی متاسفانه باز هم گاهی وقتها غفلت می‌شود.

وی افزود: اینکه جرمی در این پرونده واقع شده یا خیر باید رسیدگی شود ولی افراد شکایت کردند و وارد رسیدگی شدیم. طرف اصلی در دسترس نیست و اینکه آیا فرار کرده یا از کشور خارج شده مشخص نیست ولی دسترسی به او نیست که از آن اطلاع ندارم ولی برخی خبرها هست که از کشور خارج شده است..

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با سوالی درباره صحبت‌های اخیر امیرحسین مقصودلو (تتلو) و اینکه آیا پرونده‌ای در این رابطه تشکیل شده است؟ گفت: طبیعی است کسانی که این ور آب باشند یا آن ور آب و اقدام مجرمانه انجام بدهند قابل تعقیب است. در برخی از مسائلی که فردی که گفتید مطرح کرده عنوان مجرمانه‌ای داشته و دادستان برای آنها پرونده تشکیل خواهد داد و بصورت غیابی محاکمه می‌شود و اگر قاضی تشخیص دهد حکمش را  هم صادر می‌کند.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره پرونده سیف رییس‌کل سابق بانک مرکزی و اینکه آیا وی ممنوع الخروج است، گفت: یک بار از وی تحقیق شده و اگر لازم باشد بار بعدی هم تحقیق می‌شود و پرونده هم در حال رسیدگی است زیرا متهمان دیگری از کارمندان بانک مرکزی و غیر بانک مرکزی دارد و پرونده در حال تحقیقات است و این فرد ممنوع الخروج است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه اگر می‌گویند پول‌ها نیست، به من بگویند یا جایش را بگویم؟ گفت: کسی اگر می‌داند باید بگوید نباید از او بخواهند مگر اینکه جایی گذاشته باشد.

  اعلام احکام قطعی پرونده گمرک بوشهر

محسنی اژه‌ای در تشریح اسامی متهمان پرونده گمرک در بوشهر که حکم آن شهریورماه قطعی شده است، گفت: بهنام نوروزی فرزند رستن مدیرکل گمرک و ناظر گمرکات بوشهر به اتهام اخذ رشوه به ۵ سال حکم حبس قطعی و انفصال دایم از خدمات دولتی و پرداخت ۱۳ میلیارد و ۱۸۰ میلیون ریال رد مال جهت اخذ رشوه و همچنین به همین میزان جزای نقدی محکوم شده است. متهم دیگر امید محمدی فرزند نجف کارشناس گمرک به اتهام اخذ رشوه به حبس و رد مال به مبلغ 10 میلیارد و 500 میلیون ریال و همین مقدار جزای نقدی و 3 سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شده است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درخصوص سرنوشت پرونده واردات خودرو و نیز رسیدگی به اتهامات م- رضایی گفت: این پرونده در حال تحقیق است و به دادگاه نرفته است و چند متهم دیگر غیر از این فرد هم وجود دارد. از پرونده‌های واردات خودرو هم یک پرونده به دادگاه رفته و البته دادگاه نواقصی را مشاهده کرده و خود دادگاه در حال تحقیق در این زمینه است. ناگفته نماند در مورد سازمان صمت ۴ نفر از کارمندان آن بازداشت هستند اما هنوز پرونده به دادگاه ارسال نشده است.

  قضات هم مشمول  قانون منع به کارگیری بازنشستگان می‌شوند

موضوع منع به کار‌گیری بازنشستگان که این روزها اخبار و گزارش‌های متعددی در خصوص آن منتشر می‌شود از دیگر موضوعاتی بود که به نشست سخنگوی دستگاه قضا با خبرنگاران راه یافت. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان آیا در صورت استنکاف از اجرای این قانون، قوه قضاییه ورود می‌کند و آیا مردم می‌توانند طرح شکایت کنند؟ گفت: قانونی که در مجلس تصویب می‌شود و رییس‌جمهور آن را ابلاغ و لازم الاجرا می‌شود و همه کسانی که مشمول این قانون هستند باید از شغل خود کناره‌گیری کنند و هرآنچه قانون جرم بداند و اجرا شود مدعی‌ العموم ورود خواهد کرد..

محسنی اژه‌ای افزود: در خصوص قوه قضاییه هنوز بررسی نکردند که چه تعداد مشمول این قانون هستند یا کسی هست یا نه.

او در واکنش به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا این قانون شامل حال خودتان می‌شود، اظهار کرد: من هنوز بازنشسته نشده‌ام‌.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه «  وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در رابطه با رانت گفته‌اند اگر نامی هست آن را منتشر کنید و از کلی گویی و ابهام پرهیز کنید. نظر شما در رابطه با این اظهارنظر چیست؟ »  عنوان کرد: اگر کسی مدعی رانت است بگوید. پرونده‌ای که در خصوص خودرو تشکیل شده از چند نفر تحقیق شده است. همچنین از وزیر صمت نیز تحقیق شده برخی از افراد نیز که اتهام متوجه آنها بوده است بازداشت شده‌اند و برخی از آنها با قرار آزاد شدند. 15 مدیر شرکت بازداشت هستند و چهار نفر از وزارت صمت نیز بازداشت هستند. از معاون صمت و یکی از معاونین دیگر یک بار تحقیق شده است تعبیر رانت کاملا مشخص نیست و اینکه آیا وزیر صمت رانت داده یا نه را از قاضی نشنیده‌ام‌ اما خود وزیر صنعت گفته‌اند که ما به تخلف رسیدیم. سال 96 تخلفات را به وزارت اطلاعات، تعزیرات و گمرک اعلام کرده بودند اما به قوه قضاییه اطلاع نداده بودند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در معرض اتهام قرار دارد یا نه خاطرنشان کرد: ایشان یک نوبت احضار شده و برای او قرار صادر نشده این به این معناست که توجه اتهام به او به قدری نبوده است که منجر به صدور قرار شود.

 

ارسال نظر