تب‌کریمه کنگو در فردوس تایید نشد

۱۳۹۷/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۴۵۴

 

مدیرکل دامپزشکی استان خراسان جنوبی گفت: تمامی نمونه‌گیری‌هایی که از فرد متوفی مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو در شهرستان فردوس انجام شده، منفی است.

محمد اصغرزاده روز گذشته در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با اعلام مورد مشکوک ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در شهرستان فردوس نیروهای دامپزشکی با تمام قوت وارد عمل شدند و تمام فعالیت‌های بهداشتی اعم از سمپاشی و سایر بررسی‌های مورد نیاز را انجام دادند.

وی بیان کرد: براساس بررسی‌های انجام شده فرد مشکوک به این بیماری، دامدار نبوده و هیچ تماسی هم با دام نداشته است.

وی با گلایه از افراد غیرمرتبط و غیرمسوول با دامپزشکی و علوم پزشکی گفت: شایعه‌پراکنی و بزرگ جلوه دادن بیماری‌هایی که هنوز صحت آن مشخص نشده است نتیجه‌یی جز تشویش اذهان عمومی نخواهد داشت. مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: تمام اقدام‌های بهداشتی مورد نیاز را با توجه به خطر زیاد این بیماری، دانشگاه علوم پزشکی انجام داده اما طبق گزارش‌هایی که انجام شده این فرد در کنار کهولت سن به بیماری قلبی و دیابت دچار بوده است. وی تصریح کرد: تمام افرادی که با این فرد در ارتباط بودند طبق الزام‌های بهداشتی موجود بستری و خوشبختانه با منفی بودن نمونه‌گیری‌ها مرخص شده‌اند. اصغرزاده افزود: با توجه به اطلاع‌رسانی به‌موقع و رعایت نکات بهداشتی توسط مردم در چند سال گذشته از وجود این بیماری در استان عاری هستیم و با توجه به فرارسیدن فصل گرما و تولید مثل کنه‌ها دامداران نکات ایمنی را رعایت کنند.

وی اظهار کرد: مردم ضمن خودداری از خرید و ذبح دام‌های غیرمجاز با رعایت اصول بهداشتی، دام خود را در کشتارگاه‌ها ذبح کنند.

به گزارش ایرنا در فردوس، این زن میانسال اهل روستای حسین‌آباد شهرستان فردوس هفته گذشته پس از مشاهده علایم تب به بیمارستان حضرت رسول(ص) فردوس مراجعه می‌کند و به دلیل شباهت علایم بیماری به تب کریمه کنگو در قرنطینه بهداشتی بستری و همه الزامات بهداشتی نسبت به این بیماری به کار برده می‌شود.

نمونه و آزمایش‌های انجام شده به تهران ارسال می‌شود اما بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو هفدهم اردیبهشت فوت کرد. تب کریمه کنگو نوعی بیماری خونریزی‌دهنده و جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که هیچگونه علائم بالینی در جمعیت دامی ندارد و از طریق تماس افراد با گوشت، خون، ترشحات دام آلوده یا گزش و له کردن کنه آلوده به این بیماری، شیوع پیدا می‌کند. سمپاشی دام و اماکن دامی مهم‌ترین راه برای کاهش ابتلا انسانی به تب کریمه کنگو است و تجهیز کشتارگاه‌ها و رعایت پوشش بهداشتی شامل دستکش و ماسک توسط کسانی که اقدام به کشتار دام می‌کنند، می‌تواند جلو پیشروی این بیماری را بگیرد. استان مرزی خراسان جنوبی 11 شهرستان و 460 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و مرکز شهرستان فردوس در فاصله 195 کیلومتری بیرجند است.

ممنوعیت خروج پیاز زعفران برقرار است

وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر استمرار ممنوعیت خروج پیاز زعفران از کشور اعلام کرد: افزایش عملکرد در هکتار، توسعه کشت و همچنین برندسازی توسعه بازارهای صادراتی این محصول در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، این وزارتخانه در واکنش به ادعای برخی رسانه‌ها مبنی‌بر پیشی گرفتن افغانستان از ایران در تولید زعفران، با رد این ادعا بر ممنوعیت خروج پیاز زعفران از کشور همچنان تاکید کرد.

ممنوعیت خروج پیاز زعفران از ایران برای حفظ ذخایر ژنتیکی کشور است و موضوع قاچاق احتمالی این محصول از طریق معاونت‌های امور باغبانی و توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی این وزارتخانه، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیروی انتظامی، مرزبانی کشور و سایر دستگاه‌ها و مراجع ذی‌ربط به ‌طور مستمر پیگیری می‌شود.

با توجه به ارزش افزوده بالا و نیاز آبی کم، توسعه کشت گیاه زعفران از جمله برنامه‌های مصوب وزارت جهاد کشاورزی در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که برندسازی و توسعه بازارهای صادراتی این محصول در دستور کار قرار گرفته است.

ظرفیت تولید زعفران در ایران از 30 تن در سال 1368 طی سال‌های اخیر به بیش از 300 تن رسیده که سالانه حدود 200 تن آن به کشورهای هدف صادر می‌شود.

برخی کارشناسان براین باورند که با وجود محدودیت صادرات پیاز زعفران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، اما در دولت‌های قبلی به قدری پیاز زعفران به شکل رسمی و قاچاق از کشور خارج شده که افغانستان را به یک رقیب در تولید و صادرات آن تبدیل کرده است زیرا هر 7سال ریشه این گیاه به سه تا پنج برابر افزایش می‌یابد و دیگر نیازی به واردات مجدد ندارد. همچنین گفته می‌شود، پیاز زعفران به دلیل ماهیت خشک بودن در خارج از فصل کاشت قابلیت جابه‌جایی دارد و بدون هیچ مشکلی از طریق قاچاق می‌تواند از کشور خارج شود. حتی تجار افغانی در ایران زعفران تولیدی کشور ما را خریداری و در دنیا تحت عنوان زعفران افغانی به فروش می‌رسانند که این نیز به ضرر منافع ملی کشور ما خواهد بود.

طبق آمارها مصرف سرانه زعفران در ایران برای هر نفر یک گرم است که در مجموع سالانه بیش از 80 تن از این محصول به مصرف داخلی می‌رسد.

این گیاه دارویی و نشاط‌آور روزانه باید بین 10 تا 20 میلی‌گرم و ماهانه نزدیک به پنج گرم مصرف شود.

 

ارسال نظر