بررسی بدعهدی‌های امریکا روی میز 6کشور

۱۳۹۶/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۳۷۵
بررسی بدعهدی‌های امریکا روی میز 6کشور

گروه ایران|

در روزهایی که ظریف در مقر سازمان ملل و دل خاک امریکا تور دیپلماسی و رسانه‌یی خود را با موضوع برجام دنبال می‌کند و از هر فرصتی برای انتقاد از طرف امریکایی استفاده می‌کند، سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و تیم همراهش راهی وین شده‌اند تا در هتل کوبورگ محلی که برای نخستین‌بار از سند بین‌المللی برجام پیش‌روی رسانه‌ها و افکار عمومی بین‌المللی، روند بدعهدی‌های طرف امریکایی را با نمایندگان 6 کشور بررسی کنند.

بر این اساس هشتمین جلسه کمیسیون مشترک برجام ساعت 11:30دقیقه صبح روز گذشته (جمعه) به وقت محلی در هتل کوبوبرگ وین پایتخت اتریش آغاز شد تا روند اجرای توافق هسته‌یی و بدعهدی امریکا در این زمینه با حضور تمام طرف‌های مسوول در اجرای این قرارداد بررسی شود. جلسه‌یی که به ریاست «سیدعباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران و «هلگا اشمید» معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با شرکت نمایندگانی از کشورهای 1+5 برگزار شد و پس از پایان آن دیدارهای دوجانبه میان ایران و دیگر کشورهای شرکت‌کننده در کمیسیون مشترک برجام در دستور کار قرار گرفت.

 تلاش برای رفع سوءتفاهم‌ها

عراقچی قبل از شرکت در این نشست پس از دیدار و گفت‌وگو با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در پاسخ به سوالی درباره جلسه کمیسیون مشترک گفت: بررسی آخرین وضعیت اجرای برجام و گلایه‌هایی که ایران از امریکا دارد در جلسه روز جمعه کمیسیون مشترک برجام مطرح است.

او خاطرنشان کرد: کمیسیون مشترک برجام محیط مناسبی فراهم می‌کند برای اینکه دیدگاه‌های کشورهای مختلف در آنجا مطرح و سوءتفاهم‌ها رفع و اعتراض و اشکال‌ها در آنجا بحث و بررسی می‌شود. معاون وزیر امور خارجه افزود: در طول یک‌سال و نیمی که از اجرای برجام گذشته است ایران به گواهی آژانس همواره به تعهدات خود پایبند بوده اما طرف مقابل به‌خصوص دولت امریکا در عملکرد خود بدعهدی، پیمان‌شکنی‌ها، تاخیرها و تعلل‌های زیادی داشته و ما همواره اینها را در کمیسیون مشترک بحث کردیم که برخی از آنها جبران شده است.

عراقچی در خصوص پاسخ ایران به بدعهدی‌های امریکا گفت: البته ایران خودش در خصوص اینکه بدعهدی امریکا و در نهایت نقض برجام توسط امریکا با چه عکس‌العملی مواجه شود، تصمیم می‌گیرد و برجام چنین اختیاری به ایران داده است.

اگر از مکانیسم‌های حل اختلاف در برجام نتیجه نگیریم، گزینه‌هایی در مقابل خود داریم که درباره ابعاد آنها بررسی‌های لازم را کرده‌ایم و با توجه به شرایط تصمیم می‌گیریم. نقض برجام و عدم پایبندی امریکا به برخی تعهدات خودش در برجام روشن است درمورد اینکه این عدم پایبندی با چه عکس‌العملی باید مواجه شود و اینکه اولا نقض صورت گرفته یا نه و چه درجه‌یی داشته و آیا نقض فاحش بوده است یا نه، مواردی است که هیات نظارت بر برجام درباره آن تصمیم‌گیری می‌کند.

هشتمین جلسه کمیسیون مشترک برجام که برای دومین بار در زمان دولت دونالد ترامپ است، در حالی آغاز شده که امریکا به مواضع ضد و نقیض و بازی رسانه‌یی خود، برای سرپوش گذاشتن بر نقض برجام ادامه می‌دهد و این مهم توجه ویژه کمیسیون مشترک را می‌طلبد.

 

 

ارسال نظر