سقوط قیمت نفت و خسارت 350‌میلیارد‌دلاری کشورهای عربی

۱۳۹۳/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۹۲

جهان روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن در مقاله‌یی به موضوع کاهش عمدی قیمت نفت ازسوی برخی کشورهای عرب خلیج فارس پرداخت و نوشت که روزهای سخت این دولت‌ها به‌خاطر مساله مذکور کم‌کم آغاز شده و آنها باید منتظر آزمایش سختی در این زمینه باشند.

این گزارش عنوان می‌کند که در نهایت این خودِ کشورهای حاشیه خلیج فارس و در راس آنها عربستان هستند که در آتش برافروخته خود خواهند سوخت. کاهش 50‌درصد از قیمت نفت در هفته‌های اخیر باعث شده است این کشورهای عربی سالانه 350‌میلیارد‌دلار ضرر کنند و بورس آنها با ضرر 50‌میلیارد‌دلار در سال سقوط کند. امری که منجر به کاهش 50‌درصدی هزینه‌ها خواهد شد و کشورهای مذکور را وادار می‌کند که از صندوق‌های ذخیره ارزی با ذخیره 2500‌میلیارد‌دلار روی بیاورند.

براساس این گزارش کم شدن قیمت نفت کشورهای حاشیه خلیج فارس را وادار کرده است به فکر اجرای راهکارهایی بیفتند تا از هزینه‌های عمومی کم کنند. به‌عنوان مثال دوبی به فکر افزایش قیمت برق افتاده است و کویت به شکل جدی برداشتن یارانه سوختی را دنبال می‌کند و برخی دولت‌ها با یک گام به جلو به فکر تحمیل مالیات بر درآمد هستند.

رای‌الیوم در تحلیل خود به نقل از منابع آگاه در زمینه نفت اعلام می‌کند که اصرار سعودی بر عدم کاهش تولید نفت و کم کردن قیمت آن با هماهنگی واشنگتن و برای انتقام از روسیه و ایران بوده است. انتقام از روسیه به‌دلیل حمایت از معارضان اوکراین و عقب‌نشینی این کشور از «کریمه» و انتقام از ایران به‌دلیل حمایت از سوریه، حوثی‌های یمن و حزب‌الله لبنان.

این روزنامه در نهایت اعلام می‌کند که این خود عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند که از تبعات منفی کاهش قیمت نفت ضربه می‌خورند و این مساله منجر به ناآرامی‌های سیاسی و اجتماعی در کشورهایشان خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر