قیمت‌های جدید نفت در راه بورس انرژی

۱۳۹۳/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۷۹

با‌توجه به کاهش بی‌سابقه قیمت نفت در بازارهای جهانی و رسیدن قیمت این کالاهای با ارزش در مدار 80دلار، فعالان بورس انرژی انتظار دارند تا از ابتدای آبان قیمت محصولات تالار فیزیکی با کاهش همراه شود. در هفته جاری سبد نفتی اوپک که نفت کشورمان نیز در این سبد قرار دارد به‌صورت متوسط 83دلار خریدوفروش شد. همچنین نفت دبلیو‌تی‌آر نیز در همین نرخ مورد مبادله قرار گرفت. نفت برنت نیز 85دلار داد‌و‌ستد شد. این درحالی است که برخی از کارشناسان اعلام کردند امکان این وجود دارد که بهای نفت در بازارهای جهانی تا 50دلار کاهش پیدا کند که وقوع این پیش‌بینی ضعیف به نظر می‌رسد، اما احتمال اینکه نفت تا سطح 75دلار پایین بیاید، محتمل به نظر می‌رسد.


کاهش قیمت عرضه‌ها از ابتدای آبان

معامله‌گران بورس انرژی معتقدند باتوجه به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، قیمت پایه محصولات مختلف در بورس انرژی از ابتدای آبان کاهش خواهد یافت. علی قاسمی مدیر معاملات انرژی کارگزاری کالای خاورمیانه در گفت‌وگو با «تعادل» با اشاره به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، اظهارداشت: عرضه‌های آبان تالار فیزیکی با کاهش قیمت روبه‌رو خواهد شد. وی افزود: باتوجه به اینکه خریدارن بورس انرژی انتظار کاهش قیمت‌ها را می‌کشند، به‌همین‌دلیل اکثر عرضه‌های بازار فیزیکی با تقاضای چندانی روبه‌رو نبوده است. مدیر معاملات انرژی کارگزاری کالای خاورمیانه از تعیین قیمت جدید محصولات عرضه‌شده در چهارمین بورس کشور خبر داد و گفت: باتوجه به اینکه اول هر ماه قیمت محصولات موجود در بورس انرژی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تعیین می‌شود، با کاهش قیمت نفت باید بهای عرضه‌های تالار فیریکی با کاهش مواجه شود. به گفته قاسمی، خود تولیدکنندگان نیز خواستار آن هستند که قیمت‌ها کاهش یابد. همچنین محمد نوروزی مدیر معاملاتی انرژی کارگزاری بهمن نیز در گفت‌وگو با «تعادل» تاکید کرد: همه عرضه‌کنندگان و خریداران بورس انرژی منتظر هستند تا از ابتدای هفته آینده قیمت‌های جدید محصولات عرضه‌شده در بورس انرژی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ابلاغ شود. این فعال بورس انرژی ادامه داد: باید قیمت‌ها باتوجه به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی با نزول قیمتی همراه باشد. نوروزی با اشاره به اینکه در هفته جاری معاملات صورت‌گرفته در بورس انرژی از رونق چندانی برخوردار نبوده، اضافه کرد: علل این موضوع نیز به انتظار خریداران بورس انرژی برای کاهش قیمت عرضه‌ها مربوط است.

مهم‌ترین برنامه‌های بورس انرژی

براساس این گزارش، مدیرعامل بورس انرژی مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت در نیمه دوم سال را اعلام کرد. سیدعلی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا فعال‌سازی کد معاملاتی عام برای شرکت‌های توزیع و تامین مالی ازطریق گواهی ظرفیت را از مهم‌ترین برنامه‌های بورس انرژی برای 6ماه دوم سال دانست.

وی با بیان اینکه گواهی ظرفیت برای تامین مالی نیروگاه‌ها و افزایش ظرفیت آنها اجرایی می‌شود، توضیح داد: گواهی ظرفیت ابزار جدیدی است که مصوبه کمیته فقهی را دریافت کرده و دستورالعمل اجرایی آن در سازمان بورس در حال نهایی‌شدن است. وی با اشاره به اینکه پس از نهایی‌شدن این دستورالعمل، انتشار گواهی ظرفیت براساس تقاضا عملیاتی می‌شود، تصریح کرد: این گواهی موجب افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت برق به‌واسطه تامین مالی از‌طریق بازار سرمایه خواهد شد به‌طوری‌که نیروگاه‌ها با عرضه این گواهی در بورس انرژی، منابع لازم برای ساخت نیروگاه‌ها را تامین خواهند کرد. حسینی همچنین عنوان کرد: از سوی دیگر قرار است معاملات سلف موازی استاندارد برق با استفاده از کد عام توسط شرکت‌های توزیع راه‌اندازی شود تا منابع داخلی شرکت‌های توزیع به‌جای اعتبارات توانیر صرف خرید برق ‌شود.

مدیرعامل بورس انرژی از پذیرش نفتای سبک پالایشگاه لاوان خبر داد و گفت: نفتای سبک پالایش نفت لاوان در حال پذیرش است که درصورت پذیرش به‌زودی عرضه این محصول آغاز می‌شود. وی آخرین وضعیت معاملات برق را تشریح کرد و گفت: این معاملات با اعتبار روزانه 50میلیارد‌تومان از سوی توانیر همچنان در حال انجام است و فعلا این مبلغ افزایش نیافته است.


معاملات انجام‌شده تالار فیزیکی و مشتقه

به گزارش «تعادل»، در معاملات انجام‌شده تالار فیزیکی در روز گذشته متانول محصولی بود که با استقبال روبه‌رو شد، به‌طوری که جمعا هشت‌هزارو507 تن از این محصول از سوی سه شرکت پتروشیمی فن‌آوران، شیراز و زاگرس روی تابلو رفت که سه‌هزارو838 تن از آن با قیمت پایه هر کیلوگرم هشت‌هزارو703ریال معامله شد.

همچنین پالایش نفت تبریز سه‌میلیون لیتر حلال402 عرضه کرد که یک‌میلیون‌و392هزار لیتر از آن با قیمت پایه هر لیتر 18هزارو110ریال داد‌و‌ستد شد. در بخش عرضه‌های مازاد نیز 24هزار لیتر حلال410 پالایش نفت آبادان با قیمت پایه هر لیتر 18هزارو395ریال مورد مبادله قرار گرفت.

همچنین 48‌هزار لیتر حلال402 پالایش نفت شیراز نیز با قیمت پایه هر لیتر 18‌هزارو110ریال معامله شد. این درحالی است که روز گذشته در بازار فیزیکی چند عرضه معامله نشد. 1700تن آیزوریسایکل دو شرکت پالایش نفت شیراز و تبریز مورد استقبال قرار نگرفت. پالایش نفت تبریز نیز 700تن آیزوفید روی تابلو برد که معامله نشد. دو شرکت پالایش گاز ایلام و مجتمع گازی پارس‌جنوبی جمعا سه‌هزارو305 بشکه میعانات‌گازی روانه بورس کردند که با اقبالی روبه‌رو نشد. پالایش نفت تبریز نیز یک‌میلیون لیتر حلال404 روانه بورس کرد که داد‌و‌ستد نشد. پنج‌هزار تن اکستراکت نفت بهران هم خریدوفروش نشد. اما در بازار مشتقه نیز روز گذشته طی 41نوبت معاملاتی 822قرارداد سلف‌موازی استاندارد انجام گرفت که در این معاملات 19‌هزارو728 مگاوات‌ساعت برق در نماد بار پایه روزانه برای تحویل در روزهای مختلف آبان به ارزش هفت‌میلیارد‌و230ریال معامله شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر