طلای سرخ روی دست عرضه‌کننده ماند

۱۳۹۳/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۶۹

گروه بورس کالا اواسط سال گذشته بود که چند نفر از اعضای شورای ملی زعفران از عرضه گسترده این محصول در رینگ کشاورزی بورس کالا با حمایت کامل وزارت جهاد کشاورزی خبر دادند تا فعالان بازار سرمایه در انتظار عرضه این محصول از ابتدای سال‌جاری باشند، اما آمارهای بورس کالا نشان می‌دهد که زعفران از ابتدای سال تاکنون تنها سه بار روی تابلوی معاملات بورس رفته که در هر سه نوبت نیز هیچ خریداری برای آن در تالار وجود نداشته است. با این تفاسیر باوجود تاکید نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مبنی بر عرضه، برندسازی و صادرات زعفران از بورس کالا، خبری از حمایت وزارت جهاد کشاورزی و عرضه‌های مستمر تولیدکنندگان در بورس نیست. کارشناسان بخش کشاورزی نیز معتقدند باید فکری اساسی برای جلوگیری از صادرات فله‌یی زعفران شود تا در سال‌های آینده مزیت بالای تولید این محصول را حفظ کنیم که در این بین یکی از بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌های ممکن، عرضه و صادرات زعفران از طریق بورس کالا است. براساس آمارها نیز بیش از ۹۰درصد زعفران دنیا در کشور ما کشت می‌شود اما صادرات بدون بسته‌بندی مناسب و برندهای قوی بین‌المللی باعث شده تا کشوری همچون اسپانیا از بی‌تدبیری موجود در بازار زعفران ما استفاده کند و عمده صادرات این محصول در دنیا را به خود اختصاص دهد.


بازاریابی وظیفه کارگزاران است

براساس این گزارش، روز گذشته پس از مدت‌ها غیبت 15کیلوگرم زعفران رشته‌یی خراسان‌رضوی روی تابلوی رینگ کشاورزی قرار گرفت اما همانند عرضه‌های قبلی این محصول، خریداری برای آن در تالار پیدا نشد. در این بین یک انتقادی که درخصوص معاملات رینگ کشاورزی به بورس کالا وارد است، اینکه معمولا حجم عرضه محصولات مطلوب است اما هیچ بازاریابی برای کالاهای کشاورزی در بورس کالا انجام نمی‌شود و به همین دلیل، عرضه‌ها بدون تقاضا باقی می‌ماند.

مدیرکالایی شرکت کارگزاری بانک کشاورزی در این‌باره به «تعادل» گفت: زعفران کالایی خاص و لوکس محسوب می‌شود و خریداران خاصی دارد از این‌رو زمان می‌برد تا متقاضیان این محصول به بورس کالا بیایند. محمود حسینی‌پور در پاسخ به این پرسش که چرا محصولات بدون بازاریابی روی تابلوی معاملات قرار می‌گیرد، گفت: پذیرش و عرضه محصولات به بورس کالا ارتباط دارد اما معمولا بازاریابی محصولات باید توسط کارگزاران انجام شود که متاسفانه کارگزاران فعالیتی در این زمینه انجام نمی‌دهند.

به گفته حسینی‌پور، رونق مبادلات محصولات در بورس کالا به خصوص کالاهای کشاورزی، زمان‌بر است. برای مثال وقتی ذرت برای نخستین‌بار در بورس عرضه شد، سه ماه طول کشید تا 20تن از این محصول مورد معامله قرار گیرد، اما رفته رفته حجم معاملات به 200 و حتی 20هزارتن رسید که دلیل اصلی این موضوع نیز آشنایی فعالان بازار و تجار با مزیت‌های معاملاتی و وجود تضامین قوی بین دوطرف معامله است.

محمد گرامی‌پور کارشناس حوزه کشاورزی نیز در این‌باره به «تعادل» گفت: علاوه بر اینکه کارگزاران بازاریابی مناسبی برای افزایش حجم معاملات کشاورزی انجام نمی‌دهند، باید توجه کنیم که بخش عمده بازار کشاورزی در دست عده‌یی خاص قرار دارد و آنها نحوه معاملات خود را برای چندین ماه تعیین می‌کنند، از این‌رو رونق معاملات کشاورزی در بورس کالا با دشواری‌های زیادی روبه‌رو است. وی با بیان اینکه مشکلات ساختاری زیادی در بخش کشاورزی وجود دارد، اظهارکرد: به‌عنوان مثال سالانه 5/3میلیون تن ذرت خوراک دام وارد کشور می‌شود اما کمتر از 10درصد این حجم راهی بورس کالا نمی‌شود، چراکه واردات در دست عده‌یی خاص بوده و آنها هم محصولات‌شان را با شرایط خود در بازار می‌فروشند، درصورتی ‌که اگر محصولات وارداتی در بورس کالا عرضه شود، قیمت‌ها شفاف می‌شود، واسطه‌ها از بین می‌رود و مسوولان با راحتی می‌توانند با رصد حجم عرضه و تقاضا از کمبودهای موجود در بخش کشاورزی مطلع شوند.

گرامی‌پور در پایان گفت: تنها راه برای بهبود و شفافیت بخش کشاورزی کشور، حمایت قاطع دولت و مجلس از بورس کالا است که یکی از موضوعات فعلی در این زمینه، اختصاص اعتبار لازم برای اجرای ماده 33 قانون بهره‌وری کشاورزی در بودجه سال آینده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر