مشوق‌های جدید برای حضور شرکت‌های ایرانی در اقتصاد آفریقا

۱۳۹۳/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۹۹۷

کشورهای آفریقایی با دادن مشوق‌های جدید برای سرمایه‌گذاران خارجی به دنبال جذب حداکثری سرمایه‌های مولد و کارآفرین به ویژه خدمات فنی مهندسی شرکت‌های ایرانی هستند.

به گزارش فارس، طبق داده‌های مراکز اقتصادی جهان و با وجود رکود اقتصادی درکشورهای صنعتی و توسعه یافته، میزان سرمایه‌گذاری خارجی در آفریقا در سال 2014 به حدود 80 میلیارد دلار می‌رسد.

علی بحرینی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتیوپی با اشاره به حمایت‌های ویژه و جوایز صادراتی اتیوپی برای سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه شرکت‌های ایرانی گفت: واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران خارجی با اجاره‌بهای بسیار پایین و قراردادهای 45ساله یکی از حمایت‌های مقامات اتیوپی از سرمایه‌گذاران خارجی است.

وی افزود: دولت اتیوپی تمام تجهیزات وارداتی و محصولات تولیدی سرمایه‌گذاران خارجی در خاک خود را از زمان آغاز به‌کار سرمایه‌گذاران به مدت 5 سال از پرداخت مالیات و حقوق گمرکی معاف می‌کند.

سفیر ایران در اتیوپی گفت: در این شرایط سرمایه‌گذاران خارجی حتی می‌توانند محصولات تولیدی خود را در این کشور بدون پرداخت هیچ‌گونه مالیات یا عوارضی از این کشور صادر کنند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان ایرانی محصولات گاز، نفت و پتروشیمی هم اعلام کرد که شرکت‌های خصوصی ایرانی فعال در زمینه تاسیس پالایشگاه نفت در آفریقا و داخل ایران 20پالایشگاه می‌سازند.

به گفته وی قرارداد ساخت 9پالایشگاه در ایران و 11پالایشگاه در آفریقا و آسیا به امضا رسیده است. پالایشگاه پیشنهادی شرکت‌های ایران توان پالایش دو تا 20هزار بشکه نفت در شبانه‌روز را خواهند داشت. ساخت هر پالایشگاه 40میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت.

مهدی آقاجعفری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تانزانیا گفت: سرمایه‌گذاران ایرانی که سابقه خوبی در آفریقا دارند، می‌توانند در سرمایه‌گذاری‌های مربوط در زیرساخت‌های کشورهای آفریقایی سرمایه‌گذاری کنند و از سودهای سرشار آن به ویژه در بخش انرژی در آفریقا بهره‌مند شوند.

به گفته کارشناسان و مقامات اتحادیه آفریقا، بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل، نبود شبکه‌های مناسب راه‌آهن، امکان جابه‌جایی و سرمایه‌گذاری را در آفریقا سخت‌تر کرده و کشورهای آفریقایی در این زمینه نیز آماده سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی هستند و سودآوری آن هم 100درصد تضمین شده است.

محمد فرجی، سفیرایران در آفریقای جنوبی هم با اشاره به روابط بیش از 20ساله سیاسی و اقتصادی ایران با آفریقای جنوبی بر ضرورت حضور پررنگ‌تر شرکت‌های ایرانی برای افزایش همکاری‌های اقتصادی با فعالان و بخش‌های مختلف آفریقای جنوبی تاکید کرد.

کشورهای آفریقایی با داشتن 120میلیارد بشکه نفت کم کم به یکی از تولیدکنندگان مهم جهانی نفت هم تبدیل می‌شوند. اکنون امریکا، انگلیس و فرانسه با 92 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری، پیشتازان سرمایه‌گذاری در آفریقا هستند.

در این میان، بخش معادن کشورهای آفریقایی با سود سرشار، هدف اصلی سرمایه‌گذاران خارجی است اما سرمایه‌گذاران آفریقایی که عمدتا از نیجریه و آفریقای جنوبی هستند در بخش‌های مالی و بانکی، ساخت‌و‌ساز و طرح‌های مخابراتی سرمایه‌گذاری کنند.

ایران با داشتن ظرفیت‌های بالای تکنولوژی و خدمات فنی مهندسی می‌تواند درصورت تحرک جدی‌تر و اولویت‌دارکردن سیاست خارجی برای حضور پر رنگ‌تر در قاره آفریقا، کارهای بزرگی انجام و زمینه موفقیت خود را در مناقصه‌های بزرگ اقتصادی آفریقا بیش از پیش افزایش دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر