سرما کابوس تابستانی را پایان می‌دهد؟

۱۳۹۳/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۲۵

سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت که حدود 40درصد نفت جهان را تامین می‌کند در نشست آتی خود در 27نوامبر که در وین برگزار می‌شود

سقف تولید رسمی روزانه 30‌میلیون بشکه‌یی را مورد بررسی قرار خواهد داد. این گروه احتمالا سقف رسمی تولید روزانه خود را به میزان 500 هزار بشکه

در روز کاهش و به 29.5‌میلیون بشکه در روز در سال آینده می‌رساند

این روزها کاهش قیمت جهانی نفت به نگرانی اصلی کارشناسان حوزه انرژی بدل شده است. قیمت نفت اوپک به پایین‌ترین حد خود درسال‌های اخیر رسیده و رسانه‌های اقتصادی جهان تیتر یک‌های زیادی را به این موضوع مهم اختصاص دادند.

در این شرایط اکثر کشورهای عضو اوپک نگرانی خود را از کاهش قیمت نفت مخفی می‌کنند و می‌گویند، شرایط کاملا عادی است، اما خودشان هم بهتر از ما می‌دانند که این شرایط اصلا عادی نیست. به‌همین‌خاطر هم فعالیت‌‌هایی را برای کنترل قیمت آغاز کرده‌اند. در راستای همین فعالیت‌ها دبیرکل اوپک هفته گذشته به روسیه سفر کرد و با الکساندر نواک وزیر انرژی این کشور پشت درهای بسته دیدار کرد. دیداری که البته هدفش توسط آقای دبیرکل، بررسی بازار‌های نفتی جهان اعلام شد. سخنانی نیز در رابطه با کاهش تولید نفت اوپک مطرح شد که واکنش وزیر انرژی امارات متحده را درپی داشت.

وزیر انرژی امارات عربی متحده در این باره گفت: اعضای اوپک هنوز درباره کاهش تولید دسته‌‌جمعی این سازمان تصمیم نگرفته‌اند. به گزارش بلومبرگ، چند روز پس از سخنان دبیرکل اوپک مبنی براینکه اعضای این سازمان احتمالا سقف تولید خود را در سال2015 کاهش خواهند داد، سهیل المزروعی وزیر نفت امارات، به خبرنگاران در ابوظبی گفت: این یک تصمیم یک‌نفره نیست و باید توسط تمام وزرای اوپک در نشست این سازمان اتخاذ شود.

براساس این گزارش سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت که حدود 40درصد نفت جهان را تامین می‌کند، در نشست آتی خود در 27نوامبر که در وین برگزار می‌شود، سقف تولید رسمی روزانه 30‌میلیون بشکه‌یی را مورد بررسی قرار خواهد داد. این گروه احتمالا سقف رسمی تولید روزانه خود را به میزان 500 هزار بشکه در روز کاهش و به 29.5‌میلیون بشکه در روز در سال آینده می‌رساند. گزارش ماهانه اوپک که 10سپتامبر منتشر شد، نشان می‌دهد که تقاضا برای نفت این سازمان در سال آینده به 29.2 بشکه خواهد رسید.


تعادل در بازار جهانی نفت

المزروعی گفت: ما هنوز دوماه تا برگزاری نشست بعدی اوپک وقت داریم. ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که عرضه نفت‌‌مان با میزان تقاضا همخوانی داشته باشد. تصمیم اوپک براساس مقتضیات موجود اتخاذ خواهد شد. به گفته او عرضه نفت کشور‌های خارج از اوپک نیز برای ایجاد تعادل در بازار تاثیر‌گذار است.

اعضای اوپک شامل الجزایر، آنگولا، اکوادور، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا هستند.

همچنین در خبرها آمد که وزیر نفت عربستان نیز نگرانی‌‌ها از کاهش قیمت نفت را رد کرده است. پایگاه گلف‌بیزینس نوشت، علی‌ النعیمی وزیر نفت عربستان تاثیر کاهش قیمت نفت روی تولید این کشور را در سخنان خود موضوعی کم‌‌اهمیت جلوه داده است.

بهای نفت در اروپا از ماه ژوئن تاکنون به‌دلیل کاهش نگرانی‌های ژئوپلیتیک و افزایش تولید کشورهایی نظیر امریکا کاهش یافته است که باعث به‌وجود‌آمدن گمانه‌زنی‌هایی مبنی برکاهش تولید اوپک در اواخر امسال شده است. اما علی النعیمی وزیر نفت عربستان گفت: کاهش اخیر در قیمت نفت باعث نگرانی‌ وی نیست.

وی در پاسخ به رویترز مبنی بر اینکه آیا نگران کاهش اخیر قیمت نفت است، گفت: چرا شما مدام نگران بازار نفت هستید. النعیمی به جزییات بیشتر در این خصوص اشاره نکرد. سخنان النیعمی مشابه حر‌ف‌های وی در مصاحبه با رویترز در چند هفته اخیر است که قیمت‌ها برای نخستین‌بار از ماه ژوئن به مرز 100دلار در هر بشکه رسید.

از آن زمان تاکنون بهای نفت دایما رو‌به‌کاهش بوده و گمانه‌زنی‌‌هایی مبنی بر احتمال کاهش تولید اوپک در نشست آتی این سازمان در ماه نوامبر را به‌وجود آورده است.


کاهش فشار امریکا بر بازار نفت

مدیرامور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران نیز در سخنانی دلیل کاهش ٢٠دلاری قیمت نفت در دو ماه گذشته را مسایل سیاسی و کاهش فشارها از سوی دولت امریکا بر بازار نفت اعلام و تصریح کرد: قیمت نفت تا پایان امسال به ٩٠دلار می‌رسد.

محسن قمصری در گفت‌وگویی با شانا، با اشاره به اینکه قیمت نفت تاکنون به‌صورت صوری بالا بوده است، افزود: به‌دلیل برخی مسایل سیاسی، فشار امریکا بر بازار نفت کاهش یافته و این موضوع سبب شد، بورس‌بازان بازار نفت را رها کنند که این موضوع سبب کاهش قیمت نفت شده‌ است.

وی با بیان اینکه اگر در بازار نفت تنها به موضوع عرضه و تقاضا توجه شود، بهای نفت در بازار جهانی بازهم کاهش خواهد یافت، تصریح کرد: کاهش تنش‌های سیاسی در عراق و اوکراین و عرضه مازاد نفت روسیه و امریکا اگرچه دلایل اصلی کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی هستند اما این مسایل قطعا سبب کاهش ٢٠دلاری قیمت نفت نمی‌شود.

به گفته مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، کاهش قیمت نفت به‌دلیل مسایل سیاسی و غیراقتصادی است.

به گزارش «تعادل» محمد الشطی کارشناس عربستانی حوزه انرژی نیز درباره همین موضوع در گفت‌وگو با سایت خبری العربیه با اشاره به شرایط جهانی بازار نفت گفته است: قیمت نفت‌خام برنت در سال2014 رو‌به‌افزایش داشت تا اینکه از 19ژوئن روند نزولی پیدا کرد و از 115دلار در هر بشکه به 100دلار رسید.

وی معتقد است یکی از دلایل کاهش قیمت جهانی نفت عدم شفافیت در بازار است، به‌طوری که تولیدکنندگان نفت خارج از اوپک آمار دقیقی از تولید و صادرات نفت خود ارایه نمی‌کنند تا اعضای اوپک بتوانند براین اساس برنامه‌ریزی کنند.

وی تصریح کرد: به‌طور کلی، کاهش قیمت نفت موجب نگرانی تولید‌کنندگان را فراهم کرده است،اما باید به کشورهای تولیدکننده اعلام کرد، این کاهش اصلا جای نگرانی ندارد، زیرا شاهد سقوط شدید قیمت جهانی نفت نخواهیم بود و این نوسانات زودگذر است.

افزایش تولید نفت ایالات متحده

از جمله دلایل افزایش تولید نفت اوپک که بخشی از این نفت را عربستان تولید کرده، این است که کاهش تولید عراق جبران شود، اما یکی دیگر از دلایل افت قیمت، افزایش تولید نفت در ایالات متحده است که این کشور مشخص نمی‌کند میزان تولید نفتش دقیقا به چه مقداری است.

الشطی تصریح کرد: بهبود تولید نفت‌خام لیبی نیز از دلایل کاهش قیمت جهانی نفت است، اما نباید بازگشت نسبی آرامش در عراق در پی انتخاب رییس‌جمهور و نخست‌وزیر جدید را از یاد برد. زیرا این موضوع نیز موجب شده تا شرایط بازار جهانی نفت به یک آرامش نسبی بازگردد.

این کارشناس انرژی گفت: از سوی دیگر در این چند وقت اخیر شاهد هستیم، آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی خود را برای نرخ رشد تقاضای نفت جهان طی سال‌های 2014 و 2015 اصلاح کرده است که این عامل نیز موجب شد تا قیمت نفت کاهش یابد.

وی همچنین به مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 نیز اشاره و تصریح کرد: گسترش مذاکرات بین ایران و کشورهای 1+5 مثبت است و برخی از کارشناسان انرژی معتقدند با این شرایط به‌نظر می‌رسد صادرات نفت ایران از 1.3‌میلیون بشکه در روز به 1.8‌میلیون خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه نباید از این نکته به‌سادگی گذشت که الان فصل گرما را سپری می‌کنیم و همواره در این مدت شاهد کاهش قیمت نفت هستیم، گفت: با آغاز فصل سرما تقاضای جهانی نفت افزایش می‌یابد، بنابراین اگر مسوولان کشورهای تولید‌کننده نفت کمی آینده‌نگر باشند می‌توانند با کاهش سقف تولید در جلسه آتی قیمت جهانی نفت را نیز افزایش دهند و ضرری که در چند ماه اخیر متحمل شده‌اند را جبران کنند.

وی گفت: بنابراین به نظر من قیمت جهانی نفت تا دو ماه آینده روند صعودی به خود خواهد گرفت، زیرا روسیه و امریکا توان تولید کنونی نفت در فصل سرما را ندارند.

گفتنی است، قیمت جهانی نفت طی دو ماه گذشته نزدیک به ٢٠دلار کاهش داشته است. درحالی هر بشکه نفت در بازارهای جهانی در دوماه گذشته حدود ١١٥دلار در هر بشکه فروخته می‌شد و در معاملات دو هفته گذشته قیمت نفت تا ٩٥دلار هم پایین آمد که کمترین قیمت ثبت‌شده برای نفت طی دو سال گذشته بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر