گشت‌و‌گذار

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۹۳

هریس منزل فرش هزار نقش

غرفه هریس با فرش‌ها و قالیچه‌های کوچک طرح هریس تزیین شده است. همین ویژگی موجب می‌شود تا از دور نیز بتوان این غرفه را شناخت.

آقای محبوبان مسوول این غرفه درحالی که نخستین نمایشگاه تولیدات روستاییان را مفید می‌خواند اما معتقد است چنین نمایشگاه‌هایی باید با زمان بیشتر و با امکان ارایه تولیدات برگزار شوند تا نقطه قوتی برای روستاییان فراهم شود.

ایشان فرش هریس را وجه ممیزه این شهرستان می‌داند و در ضمن از نان فطیر نیز به عنوان یکی از سوغات شناخته شده، نام می‌برد. این شهرستان با دارا بودن صنایع‌دستی و کارگاه‌های تولید کاپشن و شلوار در روستای کرم جوان و کارگاه تولید کفش و داس در روستای منیق و کارگاه آهنگری در روستای سرند، بیشتر ملزومات روستایی را خود تولید می‌کند.

صنایع غذایی، تولید پکیج و فیلتر، تولید کارتن و صنایع غذایی مانند رب و آبلیمو در شهرک صنعتی بیلوردی و تولید صندوق‌های نسوز در روستای گوراوان نیز از دیگر مراکزی هستند که به اشتغال در این شهرستان کمک کرده‌اند.

با این حال فرش هریس حرف اول و آخر را در این شهرستان می‌زند؛ فرشی که به عنوان برندی جهانی در یونسکو به ثبت رسیده و در وایپو نیز ضبط شده است. درعین حال تعاونی‌های روستایی در بخش فرش نیازمند بیشترین حمایت‌ها هستند تا با کمک سرمایه در گردش بتوانند در زمان مورد نیاز به خرید ملزومات تولید فرش اقدام کنند. حجم وسیعی از کار فرمانداری هم معطوف حل مشکلات تسهیلات برای قالیبافی است چون همه مردم در منزل به تولید فرش می‌پردازند و به همین دلیل این شهرستان نیازمند بالارفتن تسهیلات در این زمینه است.

مسوولان این غرفه از مردم هم می‌خواهند تا با خرید فرش هریس از این محصول با ارزش حمایت کنند. آنها می‌گویند این که برای تولید این فرش از پشم گوسفندی استفاده می‌شود، موجب می‌شود تا این دستباف سنتی جنبه درمانی پیدا کند و به بیماران روماتیسمی در کاهش دردشان کمک می‌کند.

زمین‌های کشاورزی هریس نیز با تولید گندم و جو نقش مهمی در خودکفایی ایفا می‌کنند ضمن اینکه بخش مهمی از زمین‌های سبز شهرستان و دشت‌های وسیع آن با گیاهان درمانی پوشیده شده و بیش از 150 نوع گیاه درمانی از دشت‌های هریس برداشت می‌شود. پونه، کاکتوس، چای صحرایی، بابونه و گل گاوزبان از مهم‌ترین این محصولات هستند. سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌تواند یکی از پربازده‌ترین فعالیت‌ها باشد چون با تامین گیاهان از منطقه، برداشت و بسته‌بندی آنها و حتی تبدیل آنها به داروهای مختلف می‌تواند کاربری زیادی داشته باشد.


عجب شیر؛ کارآموزی کودکان و خانواده‌های بی‌سرپرست

در شهرستان عجب‌شیر صنایع دستی و کشاورزی اولویت‌های اصلی را به خود اختصاص داده است. زهرا شهبازیان، مدیرعامل شرکت تعاونی ترمه و مدیر آموزشگاه فنی حرفه‌ای ترمه کهن که در غرفه این شهرستان به سوال‌های مراجعه‌کنندگان پاسخ می‌دهد، قالی‌بافی، سرمه‌دوزی، جاجیم بافی، سوزن‌دوزی، قلم‌زنی روی مس، منبت‌کاری، معرق روی چوب، گونی‌باقی، روبان‌دوزی و... را از مهم‌ترین زمینه‌های تولید صنایع دستی برمی‌شمارد.

وی می‌گوید با جذب نیروی کار و آموزش آنها در آموزشگاه‌ها در مرحله بعد این افراد به کارگاه‌های تولیدی معرفی می‌شوند. با این کار از سویی اشتغال گسترش می‌یابد و درآمدزایی می‌شود و در عین حال صنایع دستی که به عنوان بخشی فرهنگی مورد توجه هستند، گسترش می‌یابد.

مدرسه کارآفرینی دخترانه «اسما» مرکزی است که در این شهرستان برای آموزش نوجوانان فعالیت می‌کند و به صورت شبانه‌روزی میزبان کودکان و نوجوانان روستایی است تا پس از کسب آموزش‌های لازم به نوبه خود وارد چرخه کار شوند. در این دبیرستان با ایجاد یک گلخانه بزرگ، کاشت محصولات آموزش داده می‌شود و آزمایش‌هایی در دست انجام است تا عرق گیاهان بدون نیاز به آب تولید شود.

درحالی که گیاهان دارویی نیز بخش مهمی از محصولات عجب‌شیر را تشکیل می‌دهند، جمع‌آوری این گیاهان، تمیز کردن آنها و جمع‌آوری‌شان در ظرف‌های بهداشتی یکی از بخش‌های اشتغالزایی در استان است.

ایشان به عنوان مدیرعامل یک شرکت آموزشی با اداره بهزیستی عجب‌شیر توافقنامه‌ای امضا کرده‌اند تا به زنان بی‌سرپرست آموزش دهند و برایشان اشتغالزایی کنند. برای مهارت‌‌آموزی به افرادی که از سوی کمیته امداد امام و بهزیستی نیز معرفی می‌شوند، برنامه‌های متنوعی صورت گرفته تا کودکان خانواده‌های نیازمند با کسب آموزش بتوانند برای خود و خانواده درآمدزایی کنند.

ضعف تسهیلات یکی از مشکلاتی است که این شهرستان با آن مواجه است و مسوولان امیدوارند دولت با حمایت از تعاونی‌ها به حمایت از تولیدات روستایی کمک کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر