یوزانس 3ساله برای نوسازی صنایع بزرگ

۱۳۹۵/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۸۴۵

گروه صنعت|

امسال ۱۵هزار میلیاردتومان تسهیلات رونق تولید به واحدهای صنعتی در کشور پرداخت شده و دولت تلاش می‌کند این تسهیلات به بیش از ۲۰هزار میلیاردتومان برسد. از سوی دیگر موضوع تامین مالی صنایع بزرگ و هلدینگ‌ها در دستور کار دولت قرار گرفته و قرار است در این زمینه طرح‌هایی در دو قالب یوزانس یک‌ساله و سه‌ساله برای این صنایع در نظر گرفته شود. به گفته وزیر صنعت، در رابطه با واحدهای صنعتی بزرگ نیز موضوع خرید مدت‌دار مواد مورد نیاز از خارج کشور در قالب یوزانس یک‌ساله و در موارد خاص همچون طرح‌های نوسازی و بازسازی صنایع بزرگ، یوزانس سه‌ساله مطرح است. محمدرضا نعمت‌زاده همچنین اعلام کرد: در حال حاضر مشغول تهیه طرحی برای اعطای تسهیلات به واحدهای صنفی نیز هستیم تا این واحدها نیز همچون صنایع از تسهیلات برخوردار شوند. وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: خوشبختانه با وجود تمام محدودیت‌ها و مشکلات، وضعیت صنایع کشور رو به بهبود است، البته همچنان با مشکل نقدینگی در صنایع مواجه هستیم که تلاش داریم با کمک وام‌ها و تسهیلاتی که از منابع خارجی دریافت می‌کنیم، این مشکل را برطرف کنیم.


رشد متوسط 5درصدی صنعت کشور

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: امسال به‌طور میانگین شاهد رشد 5درصدی صنعت در کشور بودیم و در برخی صنایع از جمله صنایع خودروسازی با رشد 50درصدی مواجه بودیم که متعاقبا صنایع وابسته به این صنعت نیز با رشد همراه خواهند شد. نعمت‌زاده تصریح کرد: ما علاوه بر اینکه توان خودکفایی تولید را در اغلب زمینه‌ها داریم، توان آن را داریم که محصول صادراتی نیز تولید کنیم بنابراین موضوع صادرات به عنوان بخش مهمی از فعالیت واحدهای صنعتی باید مدنظر قرار گیرد. وی خاطرنشان کرد: رقابت‌پذیری یکی از شروط اصلی توسعه صنعتی کشور است و باید با افزایش کیفیت تولید و برنامه‌ریزی برای صادرات زمینه رونق صنعت فراهم شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما وظیفه داریم در راستای واگذاری امور به بخش خصوصی از بخش خصوصی حمایت کنیم تا فعالیت در این عرصه گسترش یابد.

حذف سقف تسهیلات برای استان‌ها

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: در راستای تبدیل نقدینگی به تولید، نظارت بانک‌ها بر فرآیند بهره‌گیری از تسهیلات توسط واحدهای صنعتی ضروری است تا این تسهیلات در مسیر درست به کار گرفته شود. نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: محدودیت و سقف تسهیلات رونق در نظر گرفته شده برای استان‌ها طبق اعلام بانک مرکزی برداشته و شرایط خوبی برای بهره‌گیری از این تسهیلات توسط واحدهای صنعتی و تولیدی در سطح کشور فراهم شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در راستای نظارت بر بهره‌گیری واحدهای صنعتی کشور از تسهیلات رونق، یک‌هزار و ۷۰۰واحد صنعتی مورد بررسی قرار گرفته و در این تعداد واحد صنعتی بیش از 3هزار و ۹۰۰ فرصت شغلی جدید ایجاد شده است. نعمت‌زاده افزود: همچنین ۳۰۰ واحد صنعتی در کشور از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به سال گذشته افزایش تولید داشته‌اند که البته تسهیلاتی که هم‌اکنون ارائه می‌شود آثار خود را مدتی بعد نشان خواهد داد.

رشد 40درصدی صنایع خودروسازی

از سوی دیگر وزیر صنعت، معدن و تجارت نیم نگاهی به آخرین وضعیت بازار مهم خودرو نیز داشت و گفت: صنایع خودروسازی به عنوان ظرفیت مهم اقتصادی کشور در سال جاری رشد 40درصدی داشته است. نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: دولت تمام تلاش را برای تامین منابع و رفع مشکلات نقدینگی واحدهای صنعتی به کار گرفته و امید است با همراهی بانک‌ها و اخذ تسهیلات از منابع خارجی، رشد و رونق تولید و صنعت با سرعت بیشتری رقم بخورد. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر تخصیص تسهیلات رونق تولید به واحدهای تجاری اظهار کرد: بر اساس مصوبه اعطای تسهیلات رونق تولید دولت باید این تسهیلات در اختیار 7هزار و 500 واحد تولیدی قرار می‌گرفت اماتاکنون سه‌برابر تعهد دولت تسهیلات پرداخت شده است. وی گفت: امسال با احتساب واحدهای تولیدی در زمینه کشاورزی به 21هزار و 500 واحد تسهیلات رونق تولید پرداخت شده است و روند اعطای تسهیلات ادامه دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر