حداقل 8 میلیارد دلار ضرر به اقتصاد جهانی

۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۰۰:۲۱:۴۰
کد خبر: ۱۶۱۷۰۲
حداقل 8  میلیارد  دلار ضرر به اقتصاد  جهانی

گروه دانش و فن   

گزارش جدیدی درباره خاموشی‌های اینترنت جهانی نشان می‌دهد که 122 مورد خاموشی عمده در سال 2019 وجود داشته است و این خاموشی‌ها درمجموع رقمی بالغ ‌بر 8 میلیارد دلار هزینه روی دست اقتصاد جهانی گذاشتند. از حربه خاموش کردن اینترنتی در دنیا غالبا برای خنثی کردن ناآرامی‌های داخلی به‌خصوص در زمان اعتراضات و در روزهای انتخابات کشوری استفاده می‌شود. کشورهایی که بیشترین تأثیر و خسارات اقتصادی را به دلیل خاموشی اینترنت در سال 2019 متحمل شدند، عراق، سودان، هند و ونزوئلا بودند. و بنا به گزارشی که در وب‌سایت بیزینس‌اینسایدر منتشر شده است، به نظر می‌رسد روندی که جریان دارد حاکی از آن است که این خاموشی‌ها در سال 2020 ادامه خواهد یافت و آسیب‌های اقتصادی بیشتری را وارد خواهد کرد.

دولت‌ها در سراسر جهان، روندی سریع و رو به افزایش را در پیش گرفتند تا شهروندان خود را از اینترنت محروم کنند و طبق تحقیقات جدید این روش‌ها، به احتمال زیاد سخت‌تر و جدی‌تر می‌شوند. براساس گزارشی جدید در

Top 10 VPN، درمجموع 122 قطعی اینترنت گسترده در سراسر جهان در سال 2019 رخ داده و این تعداد، جدای از 90 فقره خاموشی اینترنت است که به‌صورت منطقه‌ای و به‌تنهایی در هند اتفاق افتاده بود. این آمار، مجموع قطعی‌های اینترنتی را به 18.225 ساعت می‌رساند و شامل تعطیلی‌ رسانه‌های اجتماعی و همچنین خاموشی‌های کامل در اینترنت می‌شود. خاموش کردن اینترنت، ابزاری است که توسط دولت‌ها برای خنثی کردن نافرمانی مدنی در بین شهروندان به‌کار گرفته می‌شود.

به‌طور طبیعی‌، خاموشی‌هایی که اتفاق می‌افتد، زندگی روزمره مردم را به‌شدت مختل می‌کند، و Top 10 VPN برای این خاموشی‌های اینترنتی، برآورد هزینه‌ای از خسارت‌ها را به دست آورده است. براساس آمار و محاسبات ابزاری صورت‌گرفته توسط شرکت‌های غیرانتفاعی نت‌بلاکس (NetBlocks) و جامعه اینترنت

(Internet Society)، وب‌سایت Top 10 VPN برآورد کرده که خاموشی‌های اینترنتی در سال 2019، هزینه‌ای 8.05 میلیارد دلاری بر اقتصاد جهانی وارد کرده است. چهار کشور هستند که در سال 2019 هرکدام به‌تنهایی بیش از یک میلیارد دلار از دست دادند. کشور عراق با 263 ساعت قطعی اینترنت، 2.3 میلیارد دلار ضرر متحمل شد. سودان تجربه‌ای بالغ‌بر1، 560 ساعت قطعی اینترنت داشت و ضرری 1.9 میلیارد دلاری را به این کشور تحمیل کرد. هند با رکورد 4، 196 ساعت قطع اینترنت در مناطق خاصی در سراسر این کشور، 1.3 میلیارد دلار خسارت متحمل شد. هرچند آمار

Top 10 VPN تصریح می‌کند ضرری که به‌صورت واقعی به اقتصاد این کشور وارد شده، احتمالا بیشتر از اعدادی است که به دست آمده، زیرا به دست آوردن آمار خاموشی اینترنت در مناطق محلی این کشور دشوار است و حتی در مواردی مشاهده شده که دولت هند، اینترنت را به‌مدت چند ساعت و در مناطق خاصی از برخی شهرها خاموش کرده است. ونزوئلا نیز تجربه‌ای 171 ساعته از قطعی اینترنت داشته که ضرری 1.1 میلیارد دلاری را به این کشور تحمیل کرده است.

  هند در صدر خاموشی‌های اینترنتی

کشور هند در سال 2019، طولانی‌ترین زمان خاموشی اینترنت را رقم زده است. در ماه آگوست، دولت هند خاموشی اینترنتی را در قلمرو مورد مناقشه در کشمیر صورت داد که بیش از 150 روز به طول انجامید و در طی آن وضعیت نیمه‌خودمختار کشمیر را لغو کرد. هفته گذشته دادگاه عالی هند خاموشی‌های نامحدود را غیرقانونی اعلام کرد و به دولت هفت روز فرصت داده شد تا محدودیت‌های مربوط‌به کشمیر را بررسی کند؛ در نتیجه پهنای باند و اینترنت 2G در روز سه‌شنبه تا حدی به منطقه برگشت داده شد، هرچند رسانه‌های اجتماعی همچنان مسدود باقی ماندند.

دولت‌ها غالبا ایمنی عمومی یا جلوگیری از گسترش اطلاعات نادرست را دلیل خاموش کردن اینترنت ذکر می‌کنند. هرچند توجیه تعجب‌آور دیگری نیز برای خاموشی اینترنت وجود دارد و آن، جلوگیری از تقلب دانش‌آموزان در امتحانات است. عراق، الجزایر و اتیوپی همگی در خلال دوره‌های امتحان ملی، خاموشی اینترنتی را در کشور اعمال کردند- اگرچه اتیوپی این خاموشی را به تعطیلات کشاند و تعطیلی اینترنت را حتی در زمانی‌که هیچ امتحانی در حال برگزاری نبود هم ادامه داد.

  افزایش 235 درصدی هزینه‌های خاموشی اینترنت

براساس این گزارش، هزینه خاموشی اینترنت در سه سال گذشته 235 درصد افزایش یافته است. ساموئل وودهامز، یکی از نویسندگان گزارش

Top 10 VPN، اظهار کرد: «پیش‌بینی‌ می‌شود تعداد اختلالات عمدی شبکه همچنان ادامه یابد، مگر اینکه تغییری چشمگیر در جامعه بین‌المللی ایجاد شود. علت این افزایش هم آن است که بزرگ‌ترین عاملی که منجربه خاموشی اینترنت در سال 2019 شده، اعتراضات بزرگ و انتخابات ملی بوده است. با توجه به وقایعی که تاکنون رخ داده است، می‌توان انتظار داشت که اعتراضات مردمی در برخی کشورها ادامه یابد. از طرفی از آنجا که چندین انتخابات مهم نیز در کشورهایی که قبلا دسترسی به اینترنت را محدود کرده‌اند، در سال 2020 وجود دارد، دلیل خوبی وجود دارد که پیش‌بینی شود تعداد خاموش‌های اینترنت همچنان در سال 2020 افزایش می‌یابد.» تنها پنج روز از آغاز سال 2020 گذشته بود که نت‌بلاکس گزارش داد که به دلیل انتخابات مجلس شورای ملی در ونزوئلا، رسانه‌های اجتماعی در این کشور تعطیل شده‌اند. وب‌سایت اینترنت شات‌دانز که خاموشی‌های اینترنتی در هند را بررسی می‌کند نیز سه مورد خاموشی محلی را از زمان آغاز سال جدید در این کشور گزارش کرده است. وودهامز می‌گوید: «اگرچه این روزها قطعی اینترنت به‌کرات رخ می‌دهد، اما این کار یک اقدام نامتناسب و غیرضروری است که نقض حقوق اساسی بشر محسوب می‌شود و به اقتصاد کشورها آسیب می‌رساند. همچنین هیچ مدرکی مبنی بر احیای نظم عمومی با قطع کردن اینترنت وجود ندارد و این کار حتی ممکن است در تشدید خشونت نقش داشته باشد.» ایران نیز سهمی از این خاموشی‌های اینترنتی داشته است. کشور ما در آبان ماه سال جاری (ماه‌های پاییزی سال 2019 میلادی) به مدت چند روز قطعی سراسری اینترنت را تجربه کرد. طبق برآوردی که «تعادل» از میزان خسارت واردشده به اقتصاد کشور در روزهای قطعی اینترنت کرده بود، پیامدهای ناشی از خاموشی اینترنت به صورت حداقل چهار میلیون دلار محاسبه شد؛ که درصورت در نظر گرفتن پیامدهای ناشی از اقتصاد سایه و با احتساب حداقلی 19 درصد هزینه‌های ناشی از خاموشی‌های اینترنتی، این عدد روزانه به چیزی بالغ‌بر 218 میلیون رسیده و ضرری یک میلیارد و 530 میلیون دلاری را طی یک هفته خاموشی اینترنت رقم زد.

 

ارسال نظر